Annyira megdrágultak az uniós repülőjegyek, hogy az EU magyarázatot vár az iparágtól

Nem érti az EU, hogy vajon miért drágult harmadával a légi utazás idén.

  • hvg.hu hvg.hu
Annyira megdrágultak az uniós repülőjegyek, hogy az EU magyarázatot vár az iparágtól

Részletes indoklást vár a légitársaságoktól Adina Valean, az Európai Unió közlekedési biztosa, miután a nyáron 30 százalékkal emelkedtek a repülőjegyárak – írja a Financial Times, amely szerint Brüsszel vizsgálódni kezdett a társaságok számára kiugró profitot hozó drágulás ügyében. Az Európai Bizottság nem szabályozhatja a repülőjegyárakat, és a biztos jelezte is, hogy nem áll szándékában beavatkozni a piacon, de a lépéssel további politikai nyomás helyez a légitársaságokra – írja a lap.

Az olasz kormány például ársapka bevezetését javasolta korábban az egyes szigetekre irányuló légi utak esetében, de végül részben visszavonulót fújtak, és inkább a helyi versenyhivatalt hatalmazták fel új jogokkal az árak regulázásához.

Idén, 2019-hez képest 20-30 százalékkal drágultak a repülőjegyek átlagárai az EU által októberben közölt adatok alapján, ami részben abból fakad, hogy egyre többen akarnak utazni, miközben még mindig fennállnak akadályok az ellátási láncban.

Brüsszelben amiatt aggódnak, hogy a drágulás kedvezőtlenül érinti az EU külső régióit, mint a távolabbi szigetek, elszigetelt térségek, amelyek gazdasági kapcsolatai nagymértékben kiszolgáltatottak a repülésnek.

A lap emlékeztet, hogy a liberalizált uniós légi közlekedési piacon eddig működött a verseny árleszorító hatása, de a kereslet idei növekedése és kevés elérhető gép drágulást hozott. A koronavírus-járvány idején ugyanis több légitársaság is visszavonultatta sok gépét, és az újak lassabban érkeznek az ellátási láncok zavarai miatt. Emellett az inflációval együtt emelkedtek az üzemanyagköltségek és drágult a munkaerő.

Több mint nyolcezer járatának törlésére kényszerülhet a Wizz Air hajtóműproblémák miatt

A járattörlések egyes szakértői becslések szerint 132 millió eurós veszteséget jelenthetnek a magyar fapados légitársaság számára.

Eközben csak az olyan fapadosok, mint a WizzAir és a Ryanair voltak képesek növelni járataik számát a járvány előtti, 2019-es szinthez képest, az összes többi társaság nem, ugyanakkor a profitjuk jelentősen nőtt: a globális repülési ágazatban idén duplázást jósolnak az előrejelzések.

A biztos szerint félő, hogy az árak tovább nőnek, mivel a szállítási kapacitás bővítése nem tud lépést tartani a kereslet növekedésével. A drágulást várhatóan tovább fűtik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó uniós intézkedések is. A légitársaságok vezetői ezzel kapcsolatban jelezték: támogatják az ambiciózus klímacélok megvalósítását, de támogatásra is számítanak, például a fenntarthatóbb üzemanyagok kifejlesztésében.

Kinyomná a közép-kelet-európai piacról a Wizz Airt a Ryanair

A Ryanair olyan régiókban is megduplázná jelenlétét, mint Lengyelország, ahol eddig a Wizz Air volt az uralkodó diszkont légitársaság.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.