szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Rekordforgalmat ért el az áremelés ellenére a fapados légitársaság, amely azt jósolja, hogy az éves profit minden eddigi rekordot megdönt majd.

105,4 millió utas választotta a Ryanirt a második és harmadik negyedévben. Ez 11 százalékos forgalomnövekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest, a bevétel pedig az előző év azonos időszakában elért 6,62 milliárd euró után 30 százalékkal, 8,58 milliárd euróra nőtt. Az áremelés átlagosan ebben az időszakban 24 százalék volt, és ez óriási profitot eredményezett: 59 százalékos volt a növekedés az előző év hasonló időszakához képest, és elérte a 2,18 milliárd eurót. A cég jelentésében azt is közölte, hogy 400 millió euró, részvényenként 0,35 euró osztalékot fizet, amelyből 200 millió euró 2024 februárjában, míg a másik fele a 2024. szeptemberi közgyűlés után fizetendő.

A pandémia után az egész világon fellendült a légiforgalom, ezért merte a Ryanair megemelni az árakat, melyeket akkor elsősorban az üzemanyagköltségekkel indokoltak. A főnök szemmel láthatóan elégedetten nyilatkozott a kiváló eredmények láttán: “Nagyon örülünk ennek a hathónapos pénzügyi eredménynek, mely elsősorban a kitűnő húsvéti és nyári forgalomnak köszönhető” – mondta Michael O’Leary vezérigazgató.

Lesz-e újabb áremelés? Ez érdekli elsősorban a fapados járatok utasait. A Ryanair 15 százalék körüli áremelést irányoz előre 2023 utolsó hónapjaira. Jelenleg egy átlagos Ryanair fapados jegy 58 euró – írja a BBC gazdasági rovata. A Ryanair optimistán nyilatkozik: az előzetes foglalások jól alakulnak, különösen a karácsonyi időszakban számítanak sok utasra.

Rekordprofit

Bár a magas üzemanyagköltségek lenyomják a pénzügyi mérleget, de a felemelt árak miatt mégiscsak rekordot dönthet az éves profit, melyet a Ryanair jelenleg 1,85-2,02 milliárd euróra becsül. Természetesen sietnek ehhez hozzátenni, hogyha előre nem látható fejlemények következnek be az ukrajnai vagy a közel-keleti háborúban, akkor borulhat minden üzleti számítás.

A Világbank nemrég azt közölte, hogyha elfajulnak a háborús fejlemények a Közel-Keleten, akkor egy hordó olaj ára felmehet akár 150 dollárra is. Jelenleg az olajár visszament arra a szintre, ahol a Hamász október hetediki terrortámadása előtt volt.

Gondot okozhat az is, hogy az Európai Unió utánanéz annak, hogy miért is emelik az árakat a légitársaságok. Erről nyilatkozott ugyanis az uniós közlekedési biztos a londoni Financial Timesnak. Adina Valea elmondta a brit üzleti lapnak, hogy “az Európai Bizottság természetesen nem ellenőrizheti a piaci árakat, de szeretné tudni, hogy mi miért történik – elsősorban a fogyasztók védelmében.”

A bizottság a múlt hónapban tett közzé jelentést a légiforgalomról, és ebben az áll, hogy a jegyek ára átlagosan 20-30 százalékkal emelkedett 2019-hez képest. A Covid-járvány rendkívüli helyzetet teremtett a légiközlekedésben is, ezért jelenleg 2019-et tekintik viszonyítási alapnak ebben az üzletágban is.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!