szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az odaígért 17 milliárd forintos állami támogatás nélkül is megvalósult volna a GKN Automotive felsőzsolcai üzeme, az uniós szabályok alapján így a támogatást nem lehet odaadni. A magyar kormány azonban csak azért is támogatni akarja a brit vállalatot.

A kormány a bizottsági döntés után megvizsgálja a további lehetséges lépéseket – közölte Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója az MTI-vel, miután az Európai Bizottság nem járult hozzá, hogy a magyar állam 43,76 millió euró (17,3 milliárd forint) támogatást adjon a GKN Automotive Hungary Kft.-nek.

A brit tulajdonú cég felsőzsolcai üzemét tavaly szeptemberben avatták fel, a bejelentés szerint a vállalat a BMW-t, a Mercedes-Benzt, a Suzukit és a Volkswagent szolgálja ki, és 1500 új munkahelyet teremt.

Részletes vizsgálata alapján a Bizottság arra a következtetésre jutott: Magyarország nem bizonyította, hogy a támogatásnak mérvadó szerepe volt a kedvezményezett azon döntésében, hogy beruházását Magyarországon valósítsa meg. Vagyis:

a felsőzsolcai építkezés a magyar adóforintok nélkül is megtörtént volna, ennek ellenkezőjét a magyar kormány nem tudta bebizonyítani.

Az EU állami támogatásokra vonatkozó szabályai meglehetősen szigorúak, korlátozzák, hogy a tagállamok milyen esetekben, milyen földrajzi területeken és mekkora támogatásokat adhatnak. A szabályok mögötti logika, hogy bizonyos esetekben – például kevéssé fejlett területek felzárkóztatása, munkahelyteremtés – indokolt lehet pénzt adni a cégek beruházásaihoz. A nyakló nélküli támogatás viszont nem engedhető meg, már csak azért sem, mert korlátozások nélkül a tagállamok elkezdenének egymásra licitálva egyre több pénzt ígérni egy-egy beruházás magukhoz csábításához. Amivel senki sem járna jól, legfeljebb az adott cég.

Átláthatatlanul mennek az adófizetők százmilliárdjai állásteremtésre, és ezért már állást se nagyon kell teremteni

A pályáztatás nélkül, egyedi kormánydöntésekkel odaítélt munkahelyteremtési támogatások fejében tavaly alig pár cégnek kellett állást teremtenie. A kormány főleg akku- és autóipari multik bővítéseit finanszírozta, valamint Mészáros Lőrinc cégeinek energiahatékonyságát.

Joó István eközben eposzi szintre emelte az Európai Bizottság döntését, mondván: „Miközben az uniós tagállamok vezetői nemrég új európai versenyképességi megállapodást hirdettek meg a kontinens hanyatló gazdasági befolyásának helyreállítása és az ipari tevékenység fellendítése érdekében, az Európai Bizottság ismét mindezzel szembemenő döntéssel nehezíti a kontinens megújulását.”

A vezérigazgató – aki egyben kormánybiztos is – szerint „a jelenlegi gazdasági és geopolitikai helyzetben

a beruházások támogatása elengedhetetlen fontosságú, ezért Magyarország nem kíván asszisztálni ehhez az irányhoz.

Joó István fölháborodása a konkrét ügyben nehezen érthető. A GKN Automotive már megvalósította a beruházást, az üzemet aligha fogja összecsomagolni és elvinni máshová a bizottsági döntés nyomán. A GKN Automotive továbbá már a beruházási döntés meghozásakor tisztában kellett, hogy legyen azzal: a kormány által ígért támogatás az Európai Bizottság döntésének függvénye.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!