szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az EU kínai importvillanyautókra kivetett védővámja valójában enyhének tekinthető, a legtöbb gyártó részvényárfolyama emelkedett a vámbejelentés nyomán. A vámok alapján úgy tűnik, az EU arra akarja ösztökélni a kínai gyártókat, hogy Európában termeljenek.

Emelkedett a fontosabb kínai elektromosautó-gyártók részvényeinek árfolyama a hongkongi tőzsdén csütörtök reggel. A BYD árfolyama 8 százalékot ugrott, a Geelyé 4 százalékot, a Nio és a Li Auto papírjainak értéke 2 százalék körül. A nagyok közül kilóg a sorból a SAIC, amelynek a részvényárfolyama gyengült.

Az árfolyamok emelkedése meglepőnek tűnhet közvetlenül azután, hogy az Európai Bizottság bejelentette: akár 38 százalékos védővámot vezet be az import kínai elektromos autókra.

A vámok miatt Kína és a számos kínai beruházásnak otthont adó Magyarország is tiltakozott.

A pozitív piaci reakció azt tükrözi, hogy a vámintézkedés enyhének tekinthető – mondták a CNBC-nek iparági elemzők. Egyrészt ahhoz a 100 százalékos vámhoz képest, amit az USA vezetett be nemrég, másrészt a piaci várakozásokhoz képest is.

A vámtarifa cégekre szabott, és igazodik ahhoz az uniós vizsgálathoz, amit Brüsszel a kínai villanyautó-dömping miatt indított. Az EU azt vélelmezi, hogy a kínai gyártók a Pekingtől kapott tetemes állami támogatások miatt versenyelőnyben vannak az európai gyártókhoz képest.

A villanyautókra alapesetben 10 százalékos vám vonatkozik. Ehhez képest a BYD-t csak 17,4 százalékos többletvám érinti, a Geelyt 20 százalékos, a SAIC-ot pedig 38,1 százalékos. Az uniós vizsgálat eddig ezzel a három vállalattal foglalkozott közvetlenül.

Eldördült az első lövés a Brüsszel és Peking közötti kereskedelmi háborúban, Orbánék álmai is veszélybe kerülhetnek

A Kínában gyártott elektromos autók versenytorzító állami támogatása miatt kivetett büntetővám jelentheti a casus bellit a Kína és az Európai Unió közötti kereskedelmi háborúban; a következő célpont pedig a kínai akkugyártás lehet, ahol az Unió belső piacán létesítendő üzemeknél is vizsgálhatják az anyacégek állami támogatását, keresztülhúzva Orbán álmait.

Egyes elemzők szerint az Unió tulajdonképpen arra igyekszik rávenni a kínai gyártókat, hogy építsenek helyi üzemeket a kontinensen. A BYD ugyebár Magyarországon épít gyárat, a Geely pedig a Volvo tulajdonosa, és bizonyos termelési tevékenységeket már korábban átköltöztetett Kínából Belgiumba. A SAIC-nak nincs európai termelési jelenléte.

Ez legalábbis részben fedésben van az Orbán-kormány iparpolitikájával, amely az ázsiai akku- és autógyártók Magyarországra vonzására épít. Az persze, hogy az EU szerint jobb, ha a kínai gyártók itt helyben termelnek – helyi költségszinteken –, mint ha a Kínában előállított járműveket hozzák Európába, még nem jelenti, hogy az Orbán-kormány – a legtöbb független szakértő szerint minden szempontból túlerőltetett – iparpolitikája ne volna végső soron tévút.

Az akku- és a járműgyártás is durván megnyekkent márciusban

A járműgyártás 11,5 százalékkal esett vissza márciusban, az akkugyártás 17,5 százalékkal. Az ipari termelés összességében 2,8 százalékkal csökkent, ha figyelembe vesszük, hogy idén márciusban kevés munkanap volt. Az év hátralévő részében sem várható sok jó, március végén az ipar rendelésállománya 21 százalékkal volt kisebb, mint egy évvel korábban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!