Pályázati pénzosztás a parlamenti választások előtt – hol tartunk most, és mire érdemes készülni?
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Eddig még csak a német cégek magyar beszállítói és a legnagyobb vállalatok találkoztak azzal, hogy az új fenntarthatósági szabályok miatt jókora adatszolgáltatással kell foglalkozniuk, viszont hamarosan sokkal több cégnek kell ezzel is törődnie.
Most még elég pénz van a magyar cégek nagy részénél, főleg a korábbi támogatott hitelek miatt, de a tartalék lassan, de biztosan fogyatkozik – mondta Szerdahelyi Róbert, az Erste kkv-üzletágának vezetője a cég sajtóbeszélgetésén. Kockázatot jelent szerinte az, hogy egyes támogatott, forintalapú konstrukcióknak nincs folytatásuk, miközben a cégek ezeket már beépítették a finanszírozásukba. Ráadásul úgy kell dönteni beruházásokról, hogy néhány ágazatot leszámítva nem érkezik elég EU-pénz.
Arról a kisebb magyar vállalkozásoknak még csak nagyon kis része hallott, hogy idéntől új fenntarthatósági, ESG-szabályok vannak érvényben, pedig hamarosan ez egyre többek számára lesz fontos. Magyarországon eddig azok találkoztak ezzel, akik nagyobb német cégek beszállítói, az ottani szabályok szerint ugyanis a beszállítóktól is be kell kérni az ESG-jelentéshez adatokat – tette hozzá Szaniszló Bálint, az Erste fenntarthatósági irodájának vezetője.
A gond az, hogy még maguk a cégek sem tudják, pontosan mikor lesz rájuk érvényes az új szabályozás. A törvény már elkészült, de a 250 fő alatti cégekről nem mond semmit, a kisebb vállalatok feladatait részletező szabályokat heteken belülre ígérik, viszont a felkészülésre nagyon hosszú időt érdemes rászánni.
Mindenkinek, aki céget vezet vagy tulajdonol, tudnia kell, hogy a szabályozás hamarosan sokkal többeket fog érinteni, de egyelőre nem eléggé foglalkoznak vele. A kormány és a kamara egyre aktívabban kezdte kommunikálni, hogy figyelni kell, de ott még nem tartunk, mint például Németországban, ahol már a vevők is elvárják a jobb fenntarthatóságot.
A nagyvállalati ügyfélkör „tulajdonképpen rendben van”, a kisebb cégeknek még jócskán szükségük lesz időre ahhoz, hogy felkészüljenek. Még ha a saját működéséről könnyedén is tudna adatokat szolgáltatni, azért az, hogy karbonlábnyomot számítson, vagy kiszámítsa, a termékeinek a felhasználása mennyire környezetterhelő, most még egy nehezebb feladat. Itt azért fontos hozzátenni, hogy valószínűleg nem egy kisbolt kell, hogy felkészüljön a jelentés összeállítására, de egy pár milliárd forintos bevételű, több tucat dolgozót foglalkoztató cég elég komolyan készülhet arra, hogy hamarosan rá is kiterjesztik az új szabályt.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések üzleti stratégiába építéséhez.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?