szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Magyarország blokkolja az uniós békekeret 6,5 milliárd eurójának kifizetését, amíg Ukrajna nem lazít a Lukoilra vonatkozó szankciókon, amelyek miatt az orosz cég nem tud Magyarországra és Szlovákiába exportálni. Magyarország egyébként már hónapok óta blokkolja a békekeret-kifizetéseket.

„Én azt is világossá tettem, hogy mindaddig, amíg ezt a kérdést Ukrajna nem oldja fel, addig az Európai Békekeretből származó 6,5 milliárd eurós fegyverszállítási ellentételezés kifizetését felejtse is el mindenki, mert hogy nézne az ki, hogy mi 6,5 milliárd euró kifizetéséhez hozzájárulunk, miközben Ukrajna az energiaellátásunk biztonságát veszélyezteti” – mondta Szijjártó Péter külgazdasági miniszter az ATV-nek adott interjúban.

A tárcavezető az uniós külügyminiszterek hétfői találkozójáról számolt be, ahol ezek szerint az is téma volt, hogy egy ukrán elnöki rendelet miatt az orosz Lukoil június vége óta nem tudja igénybe venni az ukrán kőolajvezeték-hálózatot a nyugati, Magyarországra és Szlovákiába irányuló szállításai teljesítéséhez.

Szijjártó Péter a hétfői találkozó után már bejelentette, hogy Szlovákiával együtt választottbírósági eljárás lefolytatását kezdeményezték az Európai Bizottságtól, mert a Lukoil ukrajnai kitiltása sérti az EU–Ukrajna társulási megállapodás azon pontját, amelyik kimondja, hogy Kijev nem szakíthatja meg energiahordozók tranzitját a közösség tagjainak irányába.

Fitch: A Lukoil-ügy jelentős kockázatot jelent

Európai szinten „jelentéktelen”, hogy Kijev kitiltotta a Magyarországra és Szlovákiába olajat szállító orosz Lukoilt a vezetékrendszeréből, de a két ország számára középtávon jelentős kockázat mutatkozik. A Mol hitelminősítése továbbra is „jó”, ebben alapból figyelembe vették az orosz kitettséget.

Szijjártó szerint a helyzet egyértelmű, de valójában nem az, az orosz olajimport volumene ugyanis a megszokott szinten van – igaz, nincs benne a Lukoiltól származó nyersanyag. A miniszter korábban azt nyilatkozta, különféle átmeneti megoldásokkal sikerült fenntartani az import szintjét.

A Lukoil-import kiesése rövid távon biztos nem probléma, hosszabb távon az lehet, a Mol egyelőre sem mennyiségileg, sem minőségileg nem képes lemondani az orosz olajról.

Orbán elaludta a magyar autósokat fenyegető olajválságot, amikor Kijevben és Moszkvában béketurnézott

A magyar kőolajimport harmada a Lukoiltól származik, ám Kijev kitiltotta az orosz vállalatot a vezetékrendszeréből, ellehetetlenítve a tranzitszállítást. A helyzet nagyjából akkor élesedett, amikor Orbán Viktor Kijevben és Moszkvában békemissziózott, de nincs nyoma, hogy tárgyalt volna az ügyben. A magyar és a szlovák külügy csak hetekkel a szállítások leállítása után fordult az Európai Bizottsághoz.

A békekeretből származó pénzt egyébként nem Ukrajna kapná, hanem az uniós tagországok korábbi fegyverszállításaik ellentételezésére. Szijjártó zsarolása annyiban üresnek tekinthető, hogy Magyarország már hónapok óta blokkolja a kifizetéseket – nem teljesen világos, mi okból. A magyar kormánynak mindenesetre immár szokásává vált, hogy visszaél az uniós eljárásokban gyakori konszenzuskényszerrel, s különféle ügyek blokkolásával („vétózásával”) igyekszik a maga számára eredményeket kicsikarni.

„Volt kis balhé, haddelhadd!” – kiabáltak a miniszterek Szijjártóval Brüsszelben

A fegyverszállítások finanszírozását és a következő szankciós csomagot is blokkolja Magyarország, miközben a magyar külügyminiszter Ukrajnát a kommunista keletnémet rezsimhez hasonlította.

A magyar kormány viszonya az Európai Bizottsággal és a többi tagállammal jelenleg a rossznál is rosszabb, Orbán Viktor kormánya ugyanis mindenkit kiakasztott a partnerekkel amúgy nem egyeztetett „békemissziós” diplomáciai ámokfutással. Szijjártó saját bevallása szerint a miniszterek tanácskozásán 3-3,5 órán keresztül hallgatta a „hisztit”, „siralmakat”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!