szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A fideszes médiabirodalom irányítója nem tudta növelni bevételeit, kiadásai viszont jelentősen emelkedtek.

Kis mértékben, 3 százalékkal csökkent a többek között a HírTV, az Origo vagy a megyei lapok tulajdonosának, a Mediaworks bevétele 2024-ben a megelőző évhez képest: míg tavaly 57,1 milliárd forint volt a fideszes médiabirodalom, a KESMA irányító cégének a forgalma, addig 2023-ban 57,3 milliárd forintot értek el.

A nyereségesség ugyanakkor jócskán, több mint 90 százalékkal csökkent: ez 3,3 milliárdról 321 millió forintra esett. A cég 2024 során jelentősen növelte bankbetéti állományát 692 millióról 1,14 milliárd forintra.

Mivel a Mediaworks részesül a sajtópiacon az állami hirdetések legnagyobb részéből, ezért ez a csökkenés intő jel lehet: a magyar kormány már nem tudja olyan mértékben támogatni a médiabirodalmát, mint a megelőző években, bár a kiadó az utóbbi években „leszokott” arról, hogy a hirdetési bevételeket listázó Kantar Mediának megküldje részletesen az állami és kereskedelmi hirdetőinek megrendeléseit, így a külvilágnak is csak korlátozott tudása van arról, hogy pontosan hogyan oszlik meg a kiadónál a reklámbevétel.

A vállalat a 2023-as nyereséget beforgatta az eredménytartalékba, amely így 20,5 milliárd forintra nőtt, a sajtóperekre elkülönített tartalékot 35,5 millió forinttal 141 millióra növelték, amire vélhetően szüksége is lesz a kiadónak idén is, hiszen messze a legtöbb sajtópert a Mediaworks kiadványai ellen indítják, amelyeket aztán a kiadó rendre el is veszít.

A vállalat hosszú lejáratú követeléseinek szinte egészét egy 30,1 milliárd forintos, 5 évnél hosszabb futamidejű devizahitel adja, míg a rövid lejáratú kötelezettségeknél 15,7 milliárd forintot tartanak nyilván. A leányvállalatok felé a Mediaworksnek összesen 6,9 milliárd forintos tartozása áll fenn. Azonban a leányvállalatok is jelentős tartozást halmoztak fel: a HírTV 416 millió, míg a milliárdokért szerte Európában a kormány propagandáját terjesztő kiadványokat (például a Hungarian Conservative folyóiratot) megjelentető V4NA 646 millió forintot. A megyei lapok kiadásáért felelős Inform Média 205 millióval, a rádiós reklámokban utazó Hold Reklám 167 millióval tartozik anyavállalatának.

Bevételek megoszlása

A Mediaworks hirdetési bevétele 2024-ben jelentősen, 27 százalékkal csökkent 11 milliárd forintra, de minimálisan csökkent a lapértékesítés árbevétele is (12 milliárdról 11,9-re), a nyomdai árbevétel viszont bő 400 millióval 10 milliárd forintra nőtt, az online bevételek viszont 11 százalékkal 12,7 milliárd forintra emelkedtek. A terjesztési és adminisztrációs bevételek szintén jelentősen, 26 százalékkal növekedtek (7,2 milliárdra).

A 2,5 milliárd forintos export árbevétel legjelentősebb forrásai:

  • Szlovákia (1,1 milliárd forint)
  • Írország (723 millió)
  • Románia (463 millió)
  • Csehország (73 millió)
  • Egyesült Államok (62 millió)
  • Ausztria (59 millió)

A vállalat tavaly 886 millió forint osztalékban részesült, ez 15 százalékkal kevesebb, mint 2023-ban, viszont kamatokból és árfolyamnyereségből 2,1 milliárd forintot szedtek be (igaz, az „egyéb kapott kamatok” soron a 2023-as 2 milliárd forint helyett csak 143 millió forintot találunk).

Egyenpropaganda
Máté Péter

Kifizetések

A vállalat bérköltsége 2024 során 8,9 százalékkal (tehát infláció alatti mértékben) nőtt 15,4 milliárd forintra (+7% az előző évhez képest), a személyi jellegű egyéb kifizetések viszont közel megduplázódtak 1,25 milliárdra. A bérjárulékok 9,5 százalékkal növekedtek (1,4 milliárd forintra).

2024-ben az átlagos létszám 1873 fő volt (261 fizikai, 1612 szellemi munkakör),ami enyhe emelkedés a 2023-ban közzétett 1824 főhöz képest. Ez a szám ugyanakkor jóval kevesebb, mint a 2022-ben bevallott 2047 fős átlagos létszám, ami már eleve csökkenést jelentett 2021-hez képest, amikor 2259-en dolgoztak a vállalatnál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!