Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17cb3d02-854c-467a-af5e-f9a632d7e231","c_author":"HVG","category":"360","description":"Biden rokonainak is adott amnesztiát, Trump pedig zendülő szélsőjobboldaliakat hozott ki a börtönből.","shortLead":"Biden rokonainak is adott amnesztiát, Trump pedig zendülő szélsőjobboldaliakat hozott ki a börtönből.","id":"20250122_hvg-kegyelem-trump-biden","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17cb3d02-854c-467a-af5e-f9a632d7e231.jpg","index":0,"item":"16886f52-9a40-4b15-a8f8-988a6c2506e3","keywords":null,"link":"/360/20250122_hvg-kegyelem-trump-biden","timestamp":"2025. január. 22. 13:11","title":"Egymásra licitálva járatta le Biden és Trump az elnöki kegyelem intézményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Olyan dolog következik a magyar gazdaságban, ami még nemzetközi szinten is nagyon ritka: az államnak rengeteg pénzt kell kifizetnie heteken belül a nagy infláció alatt kiadott állampapírok után, miközben megtippelni is nehéz, mennyit fognak az emberek ebből visszatenni az államkasszába, vagy mennyire kezdenek el költekezni. Segítünk eligazodni, mi is jön.","shortLead":"Olyan dolog következik a magyar gazdaságban, ami még nemzetközi szinten is nagyon ritka: az államnak rengeteg pénzt...","id":"20250122_egy-masik-kozgazdasag-allampapir-adossag-hitel-kotveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407b49b8-9342-4c4a-b72a-b99f61a04544.jpg","index":0,"item":"13f3e6f7-9b8f-4a74-a07e-0a85a165e5ce","keywords":null,"link":"/360/20250122_egy-masik-kozgazdasag-allampapir-adossag-hitel-kotveny","timestamp":"2025. január. 22. 09:30","title":"Tényleg pénzeső hull mindjárt a magyarokra? És miért aggódhat a kormány emiatt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cdc060-fd5d-4213-a846-bb47135d7978","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miért van mínusz az Ügyfélkapu+-on? Mi lesz a bölcsisekkel, ha a kétfaktoros azonosítás 4+-os? Hogyan pörgeti ki a hat számjegyet az ovis Petike? A DÁP-ból kell megtudni, hogy megújul a MÁV? KAP alig várja már a szelfis azonosítást, szemléltette is, hogy kell csinálni. De milyen a kétfaktoros azonosítás élőben az okmányirodában két tanúval és a tűzcsappal? Így birkózott meg a Duma Aktuál csapata az átállással az Ügyfélkapuról az Ügyfélkapu+-ra, illetve a Digitális Állampolgárság nevű mobilalkalmazásra. ","shortLead":"Miért van mínusz az Ügyfélkapu+-on? Mi lesz a bölcsisekkel, ha a kétfaktoros azonosítás 4+-os? Hogyan pörgeti ki a hat...","id":"20250122_duma-aktual-digitalis-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cdc060-fd5d-4213-a846-bb47135d7978.jpg","index":0,"item":"3c419323-7d43-44d6-aa7d-c422c4065ed7","keywords":null,"link":"/360/20250122_duma-aktual-digitalis-allampolgarsag","timestamp":"2025. január. 22. 19:30","title":"Duma Aktuál: Nyitva van az Ügyfélkapu, csak bújjatok rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53bd7834-db44-4bf4-acc9-0ade5625cc36","c_author":"HVG","category":"360","description":"Hatvan díjnyertes magyar és külföldi film látható a január 25. és február 2. között zajló eseményen, amelyet 11. alkalommal tartanak meg. A programból válogattunk.","shortLead":"Hatvan díjnyertes magyar és külföldi film látható a január 25. és február 2. között zajló eseményen, amelyet 11...","id":"20250123_hvg-11-budapest-nemzetkozi-dokumentumfilm-fesztival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53bd7834-db44-4bf4-acc9-0ade5625cc36.jpg","index":0,"item":"a192280b-7457-41a2-a67b-6dfbcf2e1b52","keywords":null,"link":"/360/20250123_hvg-11-budapest-nemzetkozi-dokumentumfilm-fesztival","timestamp":"2025. január. 23. 18:00","title":"Skalpok, harcok, elpárolgók – díjazott művek sora látható a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7794ed9-429e-4297-b621-93e91408f2a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Oroszország felé halad a mágneses északi pólus, így a navigációs rendszerek pontossága érdekében frissítést kellett kiadni valamennyi GPS-alapú rendszerhez.","shortLead":"Oroszország felé halad a mágneses északi pólus, így a navigációs rendszerek pontossága érdekében frissítést kellett...","id":"20250122_magneses-eszaki-polus-modell-frissites-elmozdulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7794ed9-429e-4297-b621-93e91408f2a5.jpg","index":0,"item":"d40feff5-ccd7-40c4-9501-34b401c72b73","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_magneses-eszaki-polus-modell-frissites-elmozdulas","timestamp":"2025. január. 22. 10:03","title":"Elmozdult a Föld mágneses északi pólusa, fontos frissítés jön a GPS-ekhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"729043e4-17e2-4077-99cf-761020fa1c01","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A meredek partoldalon csúszott le az autó. ","shortLead":"A meredek partoldalon csúszott le az autó. ","id":"20250123_Daruskocsikkal-emeltek-Feneketlen-toban-landolo-Porschet-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/729043e4-17e2-4077-99cf-761020fa1c01.jpg","index":0,"item":"c5345dcb-26be-42bf-9ec5-7a9ae8f0fe86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_Daruskocsikkal-emeltek-Feneketlen-toban-landolo-Porschet-video","timestamp":"2025. január. 23. 16:53","title":"Két autómentő emelte ki a gödi Feneketlen-tónál landoló Porschét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"MAGA után jön a MEGA – vagyis Amerika után Trump arra ösztönzi-e Európát is, hogy szintén legyen ismét nagy – kérdezi az independent elemzője. A Washington Post leszedi a keresztvizet mind Bidenről, mint Trumpról az általuk aláírt amnesztiarendelet miatt. Lesz-e Trumpnak elég pénze kitoloncolni milliókat Amerikából – kételkedik egy szakértő a Die Weltben. A New York Times szerint Trump eljátszotta a tekintélyét, miután kegyelmet adott a január 6-i lázadás csaknem minden részvevőjének. Nemzetközi lapszemle.","shortLead":"MAGA után jön a MEGA – vagyis Amerika után Trump arra ösztönzi-e Európát is, hogy szintén legyen ismét nagy – kérdezi...","id":"20250122_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"e708856a-a05f-47dc-933c-a07027f5c5d5","keywords":null,"link":"/360/20250122_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. január. 22. 10:30","title":"Süddeutsche Zeitung: Ki lesz az EU súgója Trumpnál? Orbán, Meloni vagy Rutte?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe3dffd8-c4d8-4f4f-ba03-e9a5ad963a7d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Zajlanak szakmai szintű egyeztetések, amúgy az EU „arányos választ” fog adni, ha az új amerikai elnök vámháborús intézkedéseket vezet be.","shortLead":"Zajlanak szakmai szintű egyeztetések, amúgy az EU „arányos választ” fog adni, ha az új amerikai elnök vámháborús...","id":"20250122_Az-EU-kesz-visszautni-Trumpnak-de-inkabb-beket-szeretne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe3dffd8-c4d8-4f4f-ba03-e9a5ad963a7d.jpg","index":0,"item":"9cd9b139-1688-471c-86bb-78a5be4c6671","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_Az-EU-kesz-visszautni-Trumpnak-de-inkabb-beket-szeretne","timestamp":"2025. január. 22. 08:50","title":"Az EU kész visszaütni Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ma sem tisztázott, hogy a szocialista realizmus kategóriájába eső művek részei-e a magyar művészettörténetnek, vagy csak kortörténeti dokumentumokként játszanak szerepet.
Hogy miért érdekes ez a kérdés? Az ötvenes évek képzőművészetének eddigi feldolgozásai döntően egy olyan attitűdről tettek tanúbizonyságot, amely a szakmai semmibevételt morális szempontok alapján kívánta legitimálni. Ennek a Bán András által egy korábbi Műértő-vitában találóan „morális típusú kánonnak” nevezett jelenségnek a művésztársadalom körében is jelentősek a hagyományai Magyarországon, és a közelmúlttal foglalkozó művészettörténet-írásban más témák, elsősorban az avantgárd kapcsán ugyancsak erősen jelen van. Ez tehát elvi kérdés, amelyet nem lehet azon az alapon megoldani, hogy a korszakból szimpátia vagy tetszés alapján ki-ki egy-egy művet kiemel, de az egészet elítéli, és nem tekinti művészetnek.
A debreceni MODEM mostani, a Szocreál – Festészet a Rákosi-korban című kiállítása újabb lehetőséget ad arra, hogy ezeken a kérdéseken gondolkodjunk.
Az ötvenes évek hivatalos művészete, a szocreál egészen a nyolcvanas évekig elfojtottan élt a társadalmi és a művészettörténeti tudatban. A hatvanas évektől kezdve nem mondta ki senki azt, hogy a szocialista realizmus doktrínája hatályon kívül helyeződött, de a napirendről lekerült. Mégsem az történt, hogy magától kimúlt volna, hanem tabuvá lett. Egyszerűen nem illett szóba hozni. Ezért ezt a témát a mai napig a tabudöntögetéssel összefüggő voyeurizmus, a szenzáció hangulata lengi körül. Az, hogy a MODEM – mint a modern művészet egyik élenjáró intézménye – széles körű érdeklődésre számot tartó kasszasiker kiállításokat akar szervezni, nemcsak a művészeti életbe betört kapitalizmus számlájára írandó, hanem a művészet elitista szemléletének bírálata is. Ettől azonban a kiállítás – amennyiben megbecsülésre méltó igyekezete ellenére nem hoz új kritikai szempontokat – összességében akár egy már leleplezett tabu újabb közszemlére tétele maradhat.
A kérdés az, hogy a szocreál kiállítás fiatal rendezője, Rieder Gábor a téma újszerű feldolgozására vállalkozik-e, vagy egy olyan interpretációs mintát követ, amely évtizedek óta beépült a művészettörténeti köztudatba, és a szocreál termés zárványjellegét, a magyar művészet szempontjából kontextus nélküliségét hangsúlyozza. Úgy tűnik, a debreceni kiállítás lényegében azt sugallja, hogy a szocreál idegen test a magyar művészetben, és lényegében eltagadnivaló, kínos fejezete az egyes festői életműveknek. Ez az értelmezés a székesfehérvári István Király Múzeumban 1981-ben megrendezett tárlat kapcsán fogalmazódott meg először konkrétan, és szinte azonnal kánonná lett. Talán azért, mert megfelelt annak – a társadalom széles rétegeiben élő – nézetnek, amely szerint a szocreál a kommunista kultúrpolitika „eredendő bűne”, a magyar értelmiség nagy sérelme. A rendezők, Kovács Péter és Kovalovszky Márta koncepciója a korszak jelenségeinek dokumentálására fókuszált elsősorban, vagyis nem az akkor még tabutéma szellemi kihívása inspirálta őket a kiállítás megrendezésére, hanem A huszadik század magyar művészete című sorozatuk soron következő fejezete bemutatásának kötelessége. „A sorozat eddigi részeiben műtárgyakat sorakoztattunk fel – írta Kovalovszky Márta a Művészet című folyóiratban –, műalkotás voltukhoz nem férhetett kérdés… a fogalommá vált korszakot elsősorban nem műalkotások, hanem olyan »termékek« határozták meg, amelyek itt-ott közös vonásokat mutatnak a valódi művekkel, lényegüket tekintve mégsem tartoznak a művészet szférájába.” A nyolcvanas évek legelején ez volt a legtöbb, amit szocreálügyben tenni lehetett. A korabeli társadalom és a művészettörténész-szakma sem mentálisan, sem nyelvileg nem volt felkészülve a szocreálról való beszédre. A fehérváriak tehát a szakmai (művészettörténeti) hatókörükön kívülállónak tételeztek egy megoldásra váló problémahalmazt, amelyet – igaz – nem kerültek meg, hanem átugrottak. Ez a szemlélet a mai napig meghatározza a szocreálról való gondolkodást, és azt a nézetet konzerválta, miszerint a diktatúra nyomása alatt született munkák „a kvalitás kategóriái felől kezelhetetlenek” (Bán András).
Újraértelmezhető volna? (Oldaltörés)
Szőnyi István: A TSZ első megbeszélése; 1951. papír, tempera; 69x60 cm
Rieder Gábor – aki a szocreál festészet igényes kutatója – egyszerű és világos koncepcióval állt elő: a szocreál fogalmát a tematikus festészet bemutatásával kívánta megvilágítani. Ennek illusztrálására közel 90 művet állított ki a különböző témákban (portré, zsáner, történelmi festészet stb.), javarészt a Magyar Nemzeti Galéria anyagából válogatva. Kiállításának legfőbb erénye, hogy először ad közel teljes áttekintést a szocreál festészetről, egyik konkrét haszna pedig a képek nagytömegű restaurálása a MODEM jóvoltából. Maga a fő probléma, a szocreál mai szempontú feldolgozása azonban – viszonyítási pontok hiányában, kontextus nélkül maradottságában – megoldatlan marad. A szocreált csupán kínos művészettörténeti intermezzóként beállítani azért nem szerencsés dolog, mert ez a kádári időkben rögzült szemlélet ma már nem egészen állja meg a helyét. Ennek a nézetnek az alapja a Kádár-rendszer önmeghatározása a Rákosi-rendszerhez képest, és abban gyökerezik, hogy az ötvenes évek emléke volt az a masszív viszonyítási pont, a mélypont, amelyhez mérten a dolgok a későbbi évtizedekben jobbnak tűntek. A Kádár-korban az ötvenes évek maradt a rettenet mítosza és a haladás mércéje.
Ezzel szemben állhatna egy korszerűbb szemlélet, amely szerint a szocialista realizmus mint elképzelés és produkció újraértelmezhető lenne. Nem pusztán a helyi múltfeldolgozás szempontjából, hanem a művészet mai kérdései kapcsán. Az egyik ilyen kérdés például az, hogy miképp lehet olyan képzőművészetet létrehozni, amely egy szélesebb közönséggel is kapcsolatba tud lépni, méghozzá nemcsak a provokáció, hanem valamilyen párbeszéd szintjén. A kérdés megoldatlan, és minden példát, a félresikerülteket is érdemes lenne ebből a szempontból átgondolni. Másrészt a hatvanas évektől nemcsak a szocialista realizmus, hanem idővel maga a realizmus is tabutéma lett, mára azonban nem az. Elsősorban a fiatalabb korosztályhoz tartozó művészek ismerték fel a realista művészetben rejlő kommunikációs potenciált, és keresik a realista önkifejezés lehetőségeit. Tehát indokolatlan eleve szörnyülködve nézni egy XX. századi realizmusra. Felmerül a kérdés, nem lenne-e érdekesebb a magyar szocialista realizmust olyan modernitásellenes konzervatív kísérletnek tekinteni, amelynek modernitásellenessége a magyar művészek túlnyomó részétől egyáltalán nem volt idegen. Célszerű volna akkor megkeresni ennek előzményeit, következményeit, és a folyamatosságát is bemutatni.
A szocialista realizmus súlyosan ellentmondásos fogalom. A szovjet típusú szocializmus eredetileg modernizációs eszmeként lépett színre. Az ötvenes évekre a szocialista realizmus viszont a társadalom modernizálásának eszméjét ultrakonzervatív, modernségellenes formában kívánta propagálni. Bár létezett logikus érvrendszer arra, hogy miért ez a művészeti doktrína alakult ki, mégis teljes abszurditás volt, olyan ellentmondás, amely belülről emésztette fel és tette idővel tarthatatlanná a szocialista realizmus programját. A program modernitásellenessége miatt volt lehetséges, hogy az ötvenes évek magyar képzőművészetét olyan konzervatív mesterek uralták, akiknek szemmel láthatóan nem sok dolguk volt a szocializmus eszmerendszerével. További abszurditás, még ha kisebb is, hogy a magyar értékelés ezt általában még a javukra is írja.
Igazi telitalálata a tárlatnak a szovjet mesterek magyar másolatokban való bemutatása. A moszkvai Új Tretyakov Képtárban kiállított, nagyszabású eredetiekkel egybevetve tűnik szembe csak igazán a hazai produkciók ambíciótlansága és kisszerűsége. Kitűnő ötlet volt az anyag bemutatását ezzel indítani.
Elismerésre méltó teljesítmény a kiállítás létrehozása. Az, hogy a fentiek akár csak ennyire is végiggondolhatók, Rieder Gábor munkájának köszönhetjük. A kiállítás kurátora fiatal ember, aki elfogultság vagy nosztalgia nélküli kíváncsisággal foglalkozik a témával. Ezért is hitelesek az egyes tematikai egységekhez és az egyes művekhez mellékelt szövegtáblákon megjelenő magyarázatok. Egy-két szobortól eltekintve a festészetre tette a hangsúlyt. Rieder abból indul ki, hogy a szocreál legjellemzőbb típusa a tematikus festmény. Szemléletesen felvonultatja ezek csoportjait, és lehetőséget teremt az egy-egy tematikus csoporton belüli megoldások összevetésére. Értékes, önálló kutatómunkát végzett, amelynek során a szocreállal szemben máig élő viszolygással is számolnia kellett. Litvániába, Lengyelországba utazott, hogy összehasonlításokat tegyen az ötvenes évek művészetét illetően. A kiállításhoz igényes, szép katalógus készült, amely hosszabb távon teszi hozzáférhetővé a szélesebb közönség számára is a magyarországi szocialista realizmus műalkotásait.
Fehérvár után majd harminc évvel ez az első kiállítás, s témájára – a szocialista rendszer elmúltával – tisztább fejjel nézhetünk vissza. Politikai ballasztok nélküli, felmérő jellegű tárlat. Ezért is nem várható el ettől a vállalkozástól, hogy teljes mellszélességgel vessen fel kritikai, esztétikai és ideológiai problémákat. Olyan problémákat, amelyek megfogalmazása épp az ilyen kiállítások kritikai reflexióiban jöhet felszínre.
Hatalmas Sztálin-szobor magasodik hétfőtől a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ kertjében; a talapzatával együtt 10 méter magas monstrum a leglátványosabb darabja a csütörtökön nyíló Szocreál - Festészet a Rákosi-korban című kiállításnak.
Nem derült fény minden fontos részletre a MODEM csütörtöki sajtótájékoztatóján, épp a legfontosabbat, a 2007-es kiállítási program részleteit nem tudhatták meg az érdeklődők. Debrecen új, modern művészeti kiállítóhelye ma mutatta be új munkatársait és a hivatalába lépő művészeti vezetőt.
Megkezdődött a jegyárusítás Az igazi da Vinci című, augusztus 16-án nyíló debreceni kiállításra, miközben a bemutató anyaga Tokióból már Európa felé hajózik - jelentette be Gulyás Gábor, a kiállításnak otthont adó Modem Galéria igazgatója.
Igaz, hogy "modern és kortás művészeti" intézményként nyílt meg Debrecenben tavaly, de 2007-es kiállítási programjában Leonardo da Vinci kiállítás is szerepel. A MODEM beszámolt kiállítási terveiről.
Hatalmas Sztálin-szobor, munkásmozgalmi dalok, Sztálin-, Lenin-, Rákosi-portrék minden mennyiségben - ez fogadta a betérőket csütörtökön Debrecenben a Szocreál - Festészet a Rákosi-korban című kiállítás megnyitóján.