Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az idei évet tekintve 2,6 ezer milliárd forint plusz kiadást jelentene, ha Magyarország a GDP-je 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítaná, ahogy Donald Trump követeli. 2038-ban a GDP 2 százaléka és 5 százaléka közt már 5,6 ezer milliárd forint lesz. A NATO biztosan emelni fogja a védelmi kiadások célértékét, de biztos, hogy nem 5 százalékra.
„Tüdőn lövi a magyar gazdaságot, megfektet minket, egy fél hadigazdálkodás” – Orbán Viktor nem spórolt a szóképekkel, amikor arról kérdezték nemzetközi „sajtótájékoztatóján”, hogy mi a véleménye arról: Donald Trump amerikai elnök azt várja a NATO tagországaitól, emeljék a védelmi kiadásaikat a GDP-jük 5 százalékára.
A megállapodás jelenleg 2 százalékos GDP-arányos kiadási célértéket tartalmaz. Magyarország esetében
az idei évben a GDP 2 százaléka és 5 százaléka között nagyjából 2,6 ezer milliárd forint különbség lesz.
Abból kiindulva, hogy a kormány az EU-nak benyújtott költségvetési strukturális tervben az idei évre 7,5 százalékos növekedéssel számolt – ez a nominális GDP-re vonatkozik, nem a reál GDP-re, amit gazdasági növekedésként szokás emlegetni.
2,6 ezer milliárd forint hatalmas összeg, az idei költségvetés hiányát a kormány 4,2 ezer milliárd forintban határozta meg. Összehasonlításképpen:
az államháztartás idén 3,9 ezer milliárd forintot tervez költeni oktatásra és 3,7 ezer milliárd forintot egészségügyre.
Az államadósság mértéke 2024 végén – némi „optimalizáció” – után 59,9 ezer milliárd forinton állt.
A GDP 2 százaléka és 5 százaléka ráadásul az idő előrehaladtával egyre nagyobb összeg. 2038-ban (eddig van kormányzati előrejelzés a GDP növekedésére) a különbség már 5,6 ezer milliárd forintra adódik.
Ha a magyar állam jövőre fellökné a védelmi kiadásait 5 százalékra, az 2038-ig bezárólag 54 ezer milliárd forint pluszkiadást jelentene összesen.
Ha csak 2030-tól lenne meg az 5 százalékos kiadási limit, a pluszköltés akkor is 41 ezer milliárd forint.
Mindez persze csak előrejelzés, de a nagyságrendeket alapvetően jól mutatja, akkor is, ha a jövőben a nominális GDP-növekedésére vonatkozó kormányzati előrejelzések nem válnának valóra pontosan.
Ami a nagyságrendeket illeti, az idei évnél maradva 2,6 ezer milliárd forint a költségvetésben nem elérhetetlen összeg, de a miniszterelnöknek igaza van: ha ennyivel többet kellene költeni védelmi kiadásokra – illetve a következő években még többet –, az tüdőlövéssel érne fel. Az uniós túlzottdeficit-eljárásban a védelmi kiadásokat nem veszik figyelembe, így ott nem lenne gond. Az uniós módszertan szerinti GDP-arányos (ESA) hiányt sem feltétlenül érintik a védelmi kiadások, amennyiben beruházásról van szó.
Ezzel együtt a pénzt a költségvetésnek pénzforgalmi szinten elő kellene teremtenie. Ez praktikusan vagy más kiadások lefaragásával, vagy a bevételek növelésével történhet.
Ami a kiadásokat illeti, a költségvetés máris hatalmas megszorításokon van túl, az állami beruházások jelentős részét leállították/befagyasztották, az egészségügy, oktatás stb. forráshiánnyal küszködik. Adóemelésekkel, új adók bevezetésével több ezer milliárd forintot nem lehet beszedni, legalábbis a gazdaság kivéreztetésével nem. Megint csak viszonyításképpen: a költségvetés idén a vállalkozásoktól minden őket érintő adónemen keresztül mindösszesen szűk 4 ezer milliárd forintot vár.
Végül előteremthető – az idei szinten ugyebár 2,6 ezer milliárd forint – pluszpénz adósságkibocsátással. Ennek gyakorlati akadálya nem lenne, de korlátai igen, a belső kereslet ennyi állampapírt aligha lenne képes felszívni, vagyis legalábbis részben devizakibocsátásokkal kellene bevételt szerezni, miközben az államadósság máris nagyon közel van a 30 százalékos devizaállomány-limithez. Arról nem beszélve, hogy az adósságnak kamatterhe lenne, ami a következő években is terhelné a költségvetést, miközben a GDP 5 százalékának megfelelő összeget minden évben újra és újra elő kellene teremteni.
Mindezzel természetesen nem csak Magyarország van így, sőt más NATO-tagok, akik védelmi kiadásai jelenleg a 2 százalékot sem érik el még inkább így vannak. Így kizártnak tekinthető, hogy a NATO 5 százalékra emelné a tagoktól elvárt kiadási szintet, akármit is szeretne Donald Trump. Ekkora emelést több NATO-tag – például Németország – már nyíltan visszautasított. Arról nem beszélve, hogy a hadiipari kapacitások jelen állás szerint egész egyszerűen képtelenek lennének kielégíteni ekkora keresletet, így az emelésnek értelme sem volna.
Valamekkora emelés ugyanakkor vélhetően lesz. Az USA-n kívüli NATO-tagok tisztában vannak vele, hogy többé nem támaszkodhatnak – vagy legalábbis nem annyira – az USA-ra mint szövetségesre úgy, mint korábban. Ráadásul a világ Oroszország Ukrajna elleni háborúja, az izraeli–palesztin háború, Kína ambíciói miatt sokkal veszélyesebb hely, mint akár pár évvel ezelőtt.
És a védelmi kiadások emelését sürgeti Mark Rutte NATO-főtitkár is.
A Trump által emlegetett 5-ös szám kimondását minden bizonnyal szándékosan kerülte, de annyit elárult, hogy a NATO folyamatban lévő belső elemzései alapján a reális új célérték 3 százalék fölött lesz.
A NATO-tagok júniusban, Hágában tartanak csúcstalálkozót a témában, ahol várhatóan döntésre jutnak az új célszámról. Legalábbis ha minden jól megy, sikerül majd kompromisszumot találni a szükség, illetve a tagok képessége és hajlandósága között. Különösen, ha az új célszám csak később – mondjuk 2030-ban – esetleg lépcsőzetesen lép életbe. Az Egyesült Királyság nemrég jelentette be, hogy a mostani 2,3 százalékos szintről 2027-re 2,5 százalékra emeli a védelmi kiadásait, 2034-re pedig 3 százalékra.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Az eszközökre, ingatlanokra és a működéssel összefüggő károkra is kiterjedhet a céges biztosítás, de jól kell szerződni.
Számos ponton változik az adózás rendje 2025-ben. Bemutatjuk a cégvezetők figyelmére is érdemes, jelentősebb változásokat.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Érkezik a magyar fesztiválkultúra történetét feldolgozó dokumentumfilm. Arról, hogy miért és hogyan rendeződik át manapság a hazai fesztiválpiac és hogy szeretnek-e egyáltalán a fiatalok fesztiválozni és sörözni, a rendezővel, Csizmadia Attilával beszélgettünk.
15–9-re nyertek a mieink.