Tetszett a cikk?

Olyan énekes sztárok léptek föl az elmúlt napokban Budapesten, akiknek jöttét tényleg várta a közönség. Akik nem a leszálló ágban lévők kategóriáját képviselik, hanem azt a minőséget, amely a fővárost visszaemelheti a fontos európai zenei állomások közé. Kritikusunk összegez.

Francia melódiák – Philippe Jaroussky koncertje (Zeneakadémia); Susan Graham és az Ensemble Matheus (Zeneakadémia); Mozart: Don Giovanni – a Wiener Staatsoper vendégjátéka (Művészetek Palotája)

Susan Graham
© Gramofon archív
Sorolom a neveket: Susan Graham, Philippe Jaroussky, Ildebrando D’Arcangelo volt a magyar főváros vendége. Nehezen kiszámítható a hazai publikum: néha későn ébred, máskor teljesen képben van.

Fogadtam volna rá, hogy a francia kontratenor, Jaroussky zongorakíséretes szólóestjére legfeljebb néhány zenei gourmet lesz kíváncsi. Ráadásul olyan programmal lépett föl, amely elsősorban a gall kultúra megszállottjainak jelenthetett valamit. A Zeneakadémia nagyterme azonban teljesen megtelt, még állójegyeket is ki kellett adniuk a szervezőknek. Nem állíthatom, hogy már az első hangoknál csatát nyert a fiatal énekes, de nem telt el öt-hat perc, és a hallgatóság átadta magát a dalok hangulatának. Annak a dél-francia gáláns és romantikus hangulatnak, amelynek oly pompás, eleven rajzát adja Alphonse Daudet a Tarasconi Tartarin című könyvében, kamaszkorom kedvenc olvasmányában. Megjegyzem, az egyik dal épp Daudet szüreti élményeit elevenítette meg. Jaroussky kitűnően szerkesztette meg műsorát: négyszer öt francia dalt szólaltatott meg, minden blokk változatos színekben játszott, a melankolikustól a szenvedélyesen át a vidámig. Egy-egy rész között a legjobbakhoz mérhető partner, Jérôme Ducors zongorázott egy-egy rövid darabot. A kontratenor élőben igazolta, hogy méltán nyerte el az Év énekese címet a Midemen; páratlanul biztos technikával énekel, nemcsak a barokk, de a későbbi előadói stílusokban is otthon van. A közönség nem kegyelmezett, újra és újra visszaszólította Jarousskyt, aki a sok ráadás közt egy duettet is énekelt saját magával: a „normál” hangja bársonyos bariton. Ha elfárad a tagadhatatlanul strapás kontratenorságban, változtathatja szerepkörét.

Philippe Jaroussky
© Gramofon archív
Susan Graham és az Ensemble Matheus koncertjének nem a világhírű és erős egyéniségű amerikai mezzo volt a főszereplője, hanem a kamaraegyüttes alapító karmestere, Jean-Christophe Spinozi. Graham műsora három áriából állt. Közülük a Don Giovanniból Donna Elvira Mi tradì quell’ alma ingrata… kezdetű, II. felvonásbeli áriáját elképesztő tempóban és leforrázóan hisztérikusan, nagyon amerikai gesztusokkal szólaltatta meg. A két Haydn-szimfóniát – g-moll (A tyúk) és C-dúr (A medve) – megszólaltató Ensemble Matheus elbűvölően játszott. A Vivaldi-irodalomban igen jártas Spinozi fura jelenség, a külsőségekre nyilván fütyül, gyűrött az inge, a zakója. A Haydn-szimfóniákban azonban minden „jól vasalt” volt , ugyanakkor friss és érdekes.

Végül röviden a Bécsi Állami Opera vendégjátékáról. A társulat már járt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Figaro házasságával. Most a Don Giovannit hozták, a vendégprodukciót – egy korábbi szerződés alapján – Fischer Ádám vezényelte. A koncertelőadás címszerepét Ildebrando D’Arcangelo alakította. Az orgánuma szép, a volumen nem nagy, de a technikája varázslatos. A hangversenyterem akusztikája kedvez annak, aki okosan bejátssza a pódium legjobban szóló pontjait. D’Arcangelo kitűnően ráérzett e helyekre, a civil ruhás, koncertszerű előadásból fergeteges játékot formált. Wolfgang Bankl, Leporello alakjában, megbízható untermannként működött. Felfigyelhettünk az albán tenorra, a hajlékonyan éneklő Saimir Pirgura (Don Ottavio). De a hölgyek... Sóhajtva gondoltunk Susan Graham Donna Elvirájára: bárcsak ő sisteregne itt, és ne Aga Mikolaj mórikálná magát! Még kilenc hónap, és az új főzeneigazgató, Franz Welser-Möst hivatalba lép Bécsben. Ő biztosan elűzi egy időre a színtelenséget és talán a nagyképűséget is a szomszédvárból.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gramofon

Csodák márpedig vannak - még a MÁV-nál is

A parádés tavaszi fesztiválprogramok között meglapult néhány „normális” koncert is. Akik április első péntekjén Andrew Davis és Arkagyij Vologyosz helyett Takács-Nagy Gábort és Kocsis Zoltán választották, nem bánták volna meg, ha valóban választhatnak. A MÁV Szimfonikusok bérleten kívüli estjének hamar híre ment, a Zeneakadémia nagyterme teljesen megtelt.

Gramofon

Ékesszóló könnyedség és foghíj

Enyhén foghíjas nézőtéren lépett fel a Mahler Kamarazenekar a Művészetek Palotájában. Kimagasló produkciót hallhattunk, talán az idei koncertévad egyik csúcsát.

Gramofon

Nem különleges, csak házias funk-recept

Viszonylag rég hallottunk felőle, kicsit aggódtunk is érte (mert betegséggel küzd), de most megnyugodhattunk: Victor Bailey majdhogynem a régi. Műfajújító, mérföldkőállító szerepre nem vállalkozik, de ez nem is baj. A Millenáris Teátrum közönségét felvillanyozta az este, s minden bizonnyal sokan keresni fogják a néhány héten belül megjelenő új Bailey-lemezt.

Gramofon

Nigel vagyok és jazzelni akarok

Miután az ötvenkét éves angol hegedűvirtuóz, Nigel Kennedy mindent elért a klasszikus zenében, amit lehetett, egy ideje a könnyebb műfajnak tartott jazzben próbálgatja szárnyait. Nagyok az ívek, de a röppálya nem túl kiegyensúlyozott. Nem vesz tudomást arról, hogy aki nem tanulja meg a szárnymozgatás technikáját, könnyen a földbe csapódik. Mi tartja mégis a levegőben?

Gramofon

Megannyi Lucifer

A tett halála az okoskodás – szögezi le Lucifer. Megannyi Éva (és Ádám) fanyalog okoskodón Zsótér Sándor legújabb operarendezésén, Ambrus Mária meghökkentő színpadképén. Ha jól számoltam, harmincöt zenedráma van ebben az évadban a Magyar Állami Operaház repertoárján. Nem szeretném, ha mindegyik épp ilyen keretben jelenne meg. De Haydn operájának, az Orpheusz és Eurüdikének magyarországi bemutatója végre nemcsak helyi értékű esemény volt. Két estére az európai zenés színjátszás éllovasának tekinthette magát a dalszínház.