szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

"Hol élsz te? Minek képzeled magad?" – tették fel a 11. ARC plakátkiállítás szervezői a kérdést; a pályázók ennek kapcsán megalkotott óriásplakátjai csütörtöktől tekinthetők meg a budapesti Ötvenhatosok terén.

"Reméljük, nem ez az ARC lesz a végső" - utalt a csütörtöki kiállítás-megnyitón a pályázatot is sújtó gazdasági válságra Geszti Péter. Összegzésében az ARC kreatív igazgatója úgy vélte, régen volt olyan izgalmas a kiállítás, mint most. "Talán a válság miatt kirajzolódtak bizonyos gondolati vonalak" - fogalmazott.

Az idei ernyőtéma két kérdése elsősorban a közösségben való létre vonatkozott, és a beérkezett pályaművek rengeteg iróniával, öniróniával és szellemes kritikával adtak rájuk választ - jegyezte meg Geszti Péter.

Mint Bakos Gábor, az ARC egyik alapítója elmondta, újdonság, hogy idén közösségek számára is pályázatot hirdettek. Ebben az esztendőben nem készült nyomtatott kísérőfüzet a kiállításhoz, a projekt internetes oldalán azonban otthonról is meg lehet tekinteni a bemutatott plakátokat.

Bodó Balázs médiakutató, zsűritag értékelése szerint a 2010-es pályamunkák három főbb csoportba oszthatók: a legtöbb plakátterv populáris témákra reflektált; elsősorban az internet, azon belül is a Facebook közösségi portál mozgatta meg a nevezők fantáziáját. Az Ötvenhatosok terén ezért számos facebookos témájú munka kapott helyet, de a témának egy külön gyűjtőplakátot is szenteltek. Több alkotás személyes, néha szívszorító történeteket dolgoz fel, sokan pedig társadalmi kommentárokkal, riposztokkal neveztek - tette hozzá.

 

Nagygyörgy Zoltán ül kerékpárján alkotása előtt
MTI/ Kollányi Péter

Bodó Balázs a fődíjas műről, Nagygyörgy Zoltán A tatárszentgyörgyi gyilkosság gyermekáldozatának emlékére című plakátjáról szólva kiemelte: az alkotó egy társadalmi témát tudott személyes történetként bemutatni.

Az ARC második díját Kocsi Olga A fejemben már boldogan élünk című munkája, a harmadik helyezést Széplaki Imre Otthon, édes otthon című plakátja érdemelte ki.

A legmeghökkentőbb pályázatnak járó Borz díjat Nagyiványi Márton, Bazsinka István és Pákozd Gergely kapta Wunderland című munkájáért. A 100 százalék MTV különdíjat Kocsi Olgának; az ARC+ Leszokásvonal - No more cigi pályázat fődíját plakát kategóriában Tóth Györgyi S, egyperces film kategóriában Széphelyi Júlia megyünk? című alkotásának ítélte a zsűri.

Az ARC+ "Te is tehetsz a szegénység ellen!" kiírás győztese Raffai Péter és Drahos Zsolt Fair deal című plakátja lett, a második helyen Nagy Gergely csepelsziget, a harmadikon Varga Tamás Munkát című alkotása végzett. Az ARC+ "Velünk is megtörtént: bEUgrottunk." elnevezésű európai uniós kategóriájának fődíját Bessenyei Katalin vehette át Árfolyam című plakátjáért.

A kulturális intézmények számára meghirdetett Az év kulturális plakátja pályázat megosztott fődíját a Háromtestőr (Hegedűs 2 László), a Koke (Markulik Balázs, Pécsi Galéria) és a Lengyel magyar (Tóth Andrej, A38 hajó) nyerte el. Az origo IWIW-en élsz? című kiírásának győztese Németh Dániel, Bánhidi Gábor, Jenőfi Dániel és Pálinkó Máté lett a 7-es busz ismerősei munkájával, míg a civil szervezetek részére meghirdetett Ringier plakátpályázat legjobbja a Séta van Alapítvány Séta van! (Dézsi Sada), második helyezettje a Rákosmenti Noé Bárkája Állatotthon Alapítvány Dönts felelősen! (Meister Natália) című plakátja lett.

Az ARC kiállítás idén csatlakozott az olvasás és a társadalmi dialógus esélyeinek növelését célzó Olvassunk együtt! kampányhoz, melynek keretében vasárnap egy felolvasó-délutánnak is helyet ad. Az Ötvenhatosok terén elhelyezett óriásplakátok szeptember 22-ig látogathatók a nap 24 órájában, ingyenesen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kult

Választási plakátok egykor

A parlamenti választások közeledte az OSZK Plakát- és Kisnyomtatványtárának munkatársait arra ösztönözte, hogy kiállítást rendezzenek a politikai kommunikáció történetét feldolgozó választási plakátokból. Az előkészületek során kiderült, hogy a jobb- és baloldali pártok választási plakátjai nemcsak stílusuk szerint, de ikonográfiailag is eltérők. Bármennyire is leegyszerűsítésnek vagy általánosításnak tűnhet első pillantásra ez a megállapítás, olyan kényes kérdéseket érint, amelyekről nem szokás beszélni. A jelenség mögött meghúzódó történelmi, művészetszociológiai okok felfejtése lehetőséget ad a politikai véleménytől független értelmezésre. A Műértő cikke.