Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"070ece24-2f10-482e-aebb-444b8063ce26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az idős nőnek beadta az álrendőr, hogy ha pénzt és ékszereket kap, akkor a lányát elengedik.","shortLead":"Az idős nőnek beadta az álrendőr, hogy ha pénzt és ékszereket kap, akkor a lányát elengedik.","id":"20241126_rendorseg-csalas-fegyver-posta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/070ece24-2f10-482e-aebb-444b8063ce26.jpg","index":0,"item":"3825b2ca-2207-44f1-84de-8054b3c0a230","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_rendorseg-csalas-fegyver-posta","timestamp":"2024. november. 26. 11:51","title":"Magukat rendőrnek kiadva csaltak ki milliókat idősektől azzal a szöveggel, hogy a gyerekük lebukott fegyverkereskedő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f1507b-65a6-481b-bda1-d7186cacb286","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Vitézy Dávidnak mániája a városüzemeltetés. Jól teszi Budapest, ha megbecsüli az ilyen embert – írja a főpolgármester-helyettesekről szóló játszma kapcsán Tóta W. Árpád.","shortLead":"Vitézy Dávidnak mániája a városüzemeltetés. Jól teszi Budapest, ha megbecsüli az ilyen embert – írja...","id":"20241126_Tota-W-Arpad-Vitezy-David-Budapest-A-tokeletes-helyettes-fopolgarmesterhelyettes-valasztas-2024-kozgyules-Karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f1507b-65a6-481b-bda1-d7186cacb286.jpg","index":0,"item":"e1a3bcd9-3cdf-4784-bbc9-5e8665f40705","keywords":null,"link":"/360/20241126_Tota-W-Arpad-Vitezy-David-Budapest-A-tokeletes-helyettes-fopolgarmesterhelyettes-valasztas-2024-kozgyules-Karacsony","timestamp":"2024. november. 26. 11:13","title":"Tóta W. Árpád: A tökéletes helyettes Budapestnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdacec59-8df1-4937-81ea-79e7d28bc880","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Aljona Mihajljót szombaton látták utoljára.","shortLead":"Aljona Mihajljót szombaton látták utoljára.","id":"20241126_rendorseg-kereses-eltunt-ukran-lany-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdacec59-8df1-4937-81ea-79e7d28bc880.jpg","index":0,"item":"c8dca3ff-82f1-45b0-b912-5ec4166df3d9","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_rendorseg-kereses-eltunt-ukran-lany-budapest","timestamp":"2024. november. 26. 10:15","title":"Eltűnt egy 16 éves ukrán lány a II. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09a0f23a-4973-4f56-a910-840990ba5cbb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Valamit valótlanul állított az Ezek ugyanazok című dalában. ","shortLead":"Valamit valótlanul állított az Ezek ugyanazok című dalában. ","id":"20241127_Brody-Janos-friss-posztja-Tisztelt-Torvenyszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09a0f23a-4973-4f56-a910-840990ba5cbb.jpg","index":0,"item":"da3a9f3d-bbbd-4e0d-a805-6e6aba9ef7ce","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Brody-Janos-friss-posztja-Tisztelt-Torvenyszek","timestamp":"2024. november. 27. 13:54","title":"Bródy János friss posztja: Tisztelt Törvényszék! Beismerem, hogy hibát követtem el!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","shortLead":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","id":"20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9.jpg","index":0,"item":"11722b9f-9a50-4076-88d3-9e2fcba02a1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","timestamp":"2024. november. 26. 18:19","title":"Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51d00217-9b6d-476c-8fcf-5a83cee2cee6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Állítólag már az is megvan, hogyan felügyelik majd, hogy a felek tartják magukat az egyezséghez. ","shortLead":"Állítólag már az is megvan, hogyan felügyelik majd, hogy a felek tartják magukat az egyezséghez. ","id":"20241125_Izrael-es-Libanon-hamarosan-alairhatja-a-tuzszuneti-megallapodast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51d00217-9b6d-476c-8fcf-5a83cee2cee6.jpg","index":0,"item":"57d08ef0-53b9-4545-a031-d28caf2fd503","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_Izrael-es-Libanon-hamarosan-alairhatja-a-tuzszuneti-megallapodast","timestamp":"2024. november. 25. 20:50","title":"Izrael és Libanon hamarosan aláírhatja a tűzszüneti megállapodást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"896d4e9a-95f7-4f30-9e8c-6cfbb7e9a774","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Megelégelték a túl nagy forgalmat.","shortLead":"Megelégelték a túl nagy forgalmat.","id":"20241126_kelenpatak-cinfalva-osztrak-hatar-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/896d4e9a-95f7-4f30-9e8c-6cfbb7e9a774.jpg","index":0,"item":"905bad86-4fb7-4d40-ac10-cef0dcc03972","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_kelenpatak-cinfalva-osztrak-hatar-lezaras","timestamp":"2024. november. 26. 07:15","title":"Túl sok volt a magyar ingázó, betonakadállyal zártak le egy osztrák határátkelőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló létesítmény, a tapasztalatokat pedig megosztja a két fél. ","shortLead":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló...","id":"20241127_die-welt-paks2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126.jpg","index":0,"item":"ddaaab38-6501-49ef-af78-af5e94377f7c","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-welt-paks2","timestamp":"2024. november. 27. 07:30","title":"Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállítása „könnyed” és izgalmas téma mentén nem túl könnyed tárgyról, az erényövről mesél: nagy ötletből, kevés eszközzel, tulajdonképpen a valódi műtárgyak hiányára alapozva jött létre. A Műértő cikke.
Talán a kisméretű szoba is inspirálóan hatott; a történeti mikroanalitika módszerével, mintegy kísérleti laboratóriumban született meg a múzeumi műhelymunka egyszerű produktuma, a lehetőségekhez mérten sokatmondó tárlat. A rendezés, bár szerény eszközök álltak rendelkezésére (egy apró szoba mint kiállítótér; 8 darab, többségében újraalkotott műtárgy, illetve másolat; tucatnyi kép digitális reprodukciója és számos szöveges idézet magyar és angol fordításban), mégis tudott újat alkotni.
A rendező Varga Benedek szerint minden régi tárgy jelentése három forrásból származik: a szöveges, a képi és a tárgyi hagyományból. A szöveges tradícióból az elbeszélések (narratívumok) megjelenésére, egy gondolat kialakulására és a szövegek társadalmi használatára következtethetünk. A képi hagyomány a nyelvi jelrendszerhez hasonló; az egykorú képi motívumok hálózatának segítségével az ábrázolt tárgyak szimbolikus és konkrét jelentéseit fejthetjük meg. A tárgyi tradíció esetében fontos tudni a konkrét darab valós idejét, fizikai jellegét, elkészítésének és használatának módját. Kísérletezhetünk azzal is, lehet-e valós funkciót (használatot) feltételezni egy-egy tárgyról, ha az például ellentmond az ember biológiai adottságainak. A kiállítás ezt a három hagyományt külön-külön és egyszerre is bemutatja, hogy minél pontosabb képet lehessen alkotni az erényöv „mítoszáról”. Eszerint a keresztes hadjáratok korában a csatába induló férj, felesége zabolátlan vágyait megfékezendő, lakatolt övet kötött annak ölére. Még a legtöbb XVIII-XX. századi lexikon is ugyanezt a gondolatot csavargatja a nők derekára, a tárgynak kizárólagos középkori eredetet tulajdonítva, holott - mint a tárlaton kiderül - Boccaccio, Chaucer, de még a legfrivolabb szerző, Rabelais sem utalt sehol sem az erényövre.
A kiállítás erénye éppen az, hogy fellebbentve egy mítoszról a fátylat (a vaslemezt), megérteti velünk, hogy az erényöv története nem több nyelvi és ideológiai konstrukciónál. Minderre a falon sorakozó szövegek vezetik rá a látogatót: a tárlat gyakorlatilag egy tanulmány illusztrációjaként, mozaikszemekből kirakva magyarázza el a tárgy köré szőtt hiedelmeket.
Modell a Higgins Armory Museum egykor XVI. századinak vélt, hamisított erényöve alapján
Műértő
A szöveges hagyomány ismertetéséből megtudhatjuk, hogy a firenzei és/vagy velencei övnek, máskor Vénusz szalagjának nevezett „erényöv” szó a legtöbb európai nyelvben a XV. században jelent meg „erkölcsösség”, „szűziesség”, „tisztaság”, „ártatlanság” jelentésben. A latin eredetit (cingulum) ugyanakkor már régóta használta a teológiai irodalom. Ennek az értelmezésnek semmi köze sem volt a szexuális tárgyhoz; átvitt értelemben és hasonlatként használta a testi megtartóztatás és a szeplőtlenség leírására Nagy Szent Gergely, Alcuin vagy Clairvaux-i Szent Bernát.
A reneszánsz irodalom (Boccacciótól Rabelais-ig) „említésre” sem méltatja ezt a tárgyat. A kiállítás koncepciójának megfelelően el is olvashatjuk azokat az idézeteket, ahol szerepelhetett volna az erényöv - de nem szerepelt. A felvilágosodás koráról megtudhatjuk, hogy a XVIII. század egyik legnagyobb vállalkozásának számító német Universal-Lexikon (1732-től) önálló „tudományos” szócikket szentelt az erényövnek, de Diderot és társai is szerepeltették az 1751-től kiadott Nagy Francia Enciklopédiában. Innen aztán nem volt megállás: a szócikkek egymást feltételezve vándoroltak lexikonról lexikonra kortól, helytől és a nyelvi variációktól függetlenül.
A képi hagyomány szerint az erényöv első hiteles ábrázolása Konrad Kyeser Bellifortisában (1405), egy ostromgépeket és harci eszközöket leíró kódexben található. A szerző így kommentálta a képet: „Lakatot a négylábúakra, kötényt a firenzei asszonyokra. A tréfa köti össze ezt a csinos sorozatot. Ajánlom ezeket a nemes és engedelmes ifjaknak.” Az ostromgépek katasztere között tehát van mit keresnie a nemi erőszak ellen (is) védő lakatolt övnek. A XVI. századtól azonban épp nem az erényes asszonyokra aggatták Vénusz szalagját a képalkotók. Egy Hans Sebald Behamnak tulajdonított metszeten egy nő felöltözve, derekán övvel, de megbontott inggel áll egy öreg férfi mellett, akinek a pénzes iszákjában turkál. Az ábrázolásból kitűnik, hogy a nő öve nem az erényesség szimbóluma, a jelenet a prostituált és a kuncsaftja közti viszonyt jelzi. Ebből következően az öv viselete utalhat a prostitúcióra is. Ugyanez a szimbolika tűnik fel egy másik ábrázoláson, ahol egy nő baldachinos ágyon fekve kulcsot tart kezében, és azt egy gazdag öltözetű úriembernek nyújtja.
A koncepciót maguk a kiállított darabok teszik igazán csavarossá. A tárgyi hagyomány analitikus feltárásának köszönhetően megtudhatjuk, hogy a nagy európai múzeumokban (például a középkori emlékeket bemutató párizsi Cluny Múzeumban) eredetiként őrzött „középkori erényövek” mindegyike újkori hamisítvány. Talán ezért sem baj, ha a tárlat nélkülözi a tárgyak eredetiségét: minden bemutatott darab műtárgyként őrzött hamisítvány másolata, többek közt a muzeológia által jegyzett egyik „legrégebbi” erényövé, amelynek „eredetijét” a velencei Dózse-palotában őrzik, és amely a hagyomány szerint a padovai fejedelem feleségének készült. A hozzáfűzött kommentár szerint a zsarnok férj a testnyílások köré pengeéles fogakat álmodott, hogy még ujjal se érinthessék hitvesét.
Ez utóbbi gondolat átvezet minket a szexualitást hol elfojtó, hol a szélsőségeit kereső XIX. század világába. Kiderül, hogy a valódi - immár tárgyiasult - erényöveket leginkább a XVIII. század végén és a XIX. században alkalmazták, főleg a maszturbáció megelőzésére. Ezeket azonban jellemző módon nem az asszonyokra aggatták, hanem serdülő fiúkra. A síkosító kifejlesztője, Vasel doktor például 1786-ban szerkesztett olyan „elmés hevederrendszert”, amely megakadályozta, hogy a gyermek éjszaka magához nyúljon. Az orvosi eszközként szabadalmaztatott bőröveket a XIX. század magazinjaiban hirdették a mellnövesztő labdacsok és a bajuszkötők mellett.
A felvilágosodással megszülető elképzelések (ideák és ideológiák) a korábbi korok hiedelmeit és szokásait bélyegezték meg. Az enciklopédiák szerzői szabályos történeti inventáriumot tettek közzé a „középkor” barbár és civilizálatlan, a nőket és az emberiséget leigázó eszközeiről. Ha ezeket a tárgyakat nem találták meg a múzeumokban, hát addig keresték őket, míg el nem készült egy-egy „hiteles” másolat az egykorvolt valódiakról. A nyilvánosság különböző „hiteles” (lexikonok, teológiai és jogi kézikönyvek) és „hiteltelen” (szatirikus élclapok, szépirodalmi paródiák) médiumaiban előforduló szövegek és ábrázolások hatására több tekintélyes múzeum is vette a fáradságot, hogy beszerezzen efféléket. A valódiság illúziója jött létre a múzeumok autentikus környezetében. Innen pedig már csak egy lépés kellett addig, hogy a „kitalált” tárgy valódi funkciót is kapjon.
Amíg a XIX. század orvosai az elfojtás eszközét hozták létre az erényövről szóló legendák hatására, addig a XX--XXI. század képviselői a szexuális felszabadítás morbid játékszereit alkották meg ugyaninnen kiindulva. Ha csak a virtuális tér szöveges és képi kínálatában nézünk szét, láthatjuk, léteznek azok a fétistárgyak, amelyek a testi kínzáson alapuló szexuális játékokra képesek ráhangolni a felhasználókat. Kijelenthetjük, hogy az erényöv mint „kitalált” és újraalkotott tárgy napjainkra a szado-mazo szubkultúra része lett.
Valójában egész története is erről szól. A hallomáson alapuló titkokról és a nézés izgalmáról. A kurátor jó filológus és jó sebész módjára szedte szét, majd rakta össze az erényöv összes lehetséges képi és szöveges adatát. Egyetértve Varga Benedekkel, a tárgy „valódi története” az elmúlt 500 év mentalitástörténetének, szexualitástörténetének és muzeológiájának „torzításokkal, hamisításokkal és visszavetítésekkel gazdag láncolata”, amely sokkal inkább a modern korról és a máról mesél. Pontosabban arról, hogy a felvilágosodás századától kezdve hogyan akartuk a középkor és a reneszánsz kultúráját szemlélni, majd hogyan maradtunk oly tudatlanok, hogy elhittük, a középkor valóban sötét volt és embertelen, nőgyűlölő és aszexuális.
Allan Sekula budapesti kiállítása kapcsán leginkább a képzőművészeti fotóhasználat különböző - egyben az övétől is különböző - modelljein érdemes elgondolkodni. Sekula ugyanis ezzel a rendezésével azt demonstrálta, hogy a művészeti médiumként is működő fotográfiában az ő metódusát és elméletét követve nem lehet messzire jutni. A Műértő cikke.
Allan Sekula a Ludwig Múzeumban, Fitzcarraldo Karintiában, a Műcsarnok nyári tárlata, kiállítás a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban, afrikai művészet Berlinben, 125 éve született Fülep Lajos, kiállítási fogások Dániában, az alkotói műfaj és kiszolgáló ipar. Mindez és még sok minden más a Műértő szeptemberi számában.