Bodnár Zsolt
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

A Marslakóknál is többe került, de sokkal jobban is sikerült a Fapad című új magyar sorozat, ami a hazai szituációs komédiák piacán tátongó rést hivatott betölteni. Ha nem is hibátlan a végeredmény, az első rész alapján kétségkívül az eddigi legjobb próbálkozásnak bizonyult ezen a vonalon.

Az a helyzet a Fapaddal, hogy egyértelműen a kétezres évek legjobb magyar szitkomja, csakhogy ez önmagában az égvilágon semmit nem jelent. A szcéna ugyanis eddig olyan remekművekből állt, mint az emberi memóriát gondosan elkerülő Tea és Limonádé című próbálkozások, a Szabó Győző-Oroszlán Szonja páros rikító jelenléte miatt még csak-csak visszaidézhető, de szintén siralmas Szeret, vagy nem szeret, vagy a tévétörténeti blaszfémiát megkísérlő Egy rém rendes család Budapesten. Oké, a Fapadot is író Litkai Gergely azóta dumaszínházas partnereivel letett egy Munkaügyeket, de azért az a sorozat sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Litkai azonban nem tudott szabadulni az Office-életérzéstől, és még ha ő azt is mondja, hogy – a nyilvánvaló repülős kapocs miatti Repülj velem! (Come Fly With Me) mellett – a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) volt az elsődleges mintakép, a Fapadnak egyelőre sokkal több köze van az Office-hoz – mind a Ricky Gervais-féle eredetihez, mind az amerikai remake-hez. Bár hangulatában inkább az utóbbi könnyedebb stílusához hasonlít, a főnököt sikerült olyan, valamilyen szinten azért szerethetően ellenszenvessé tenni, mint a Gervais által játszott David Brentet.

Bara Szilvia

A totális Sólyom Airways-utánérzés Air Horse légitársaság vezérigazgatója, Szemlő Róbert (Anger Zsolt) ugyanis zsigerből „ezek”-ként hivatkozik a mozgássérült alkalmazottjára és sorstársaira, és képtelen felfogni, hogy a két csinos, nőnemű, potenciális munkatárs (Dobó Kata és Rezes Judit) nem utaskísérőnek, hanem pilótának jelentkezett. Kifejezetten jó döntés volt, hogy nem próbálják szimpatikussá tenni a főhőst, ebben a tipikus bunkó, de rátermett üzletember-jellemben rengeteg poén rejlik, és Anger is többnyire jól alakítja a figurát, még ha az írók kicsit túl is tolták a karikatúra-jelleget.

A sztori szerint Szemlő és korábbi szarvasmarha-feldolgozó bizniszpartnere (Gados Béla) meglátja a lehetőséget egy fapados légitársaság indításában, így vesznek egyetlen darab repülőgépet, kibérelnek egy irodát, és felvesznek pár elengedhetetlen munkatársat. Van itt egy nárcisztikus, divatmániás pilóta (a talán legviccesebb karaktert hozó Lengyel Tamás), egy depressziós műszaki igazgató (a szintén zseniális, de kissé egydimenziós Gosztonyi Csaba) és egy marketinges csaj (Kovács Vanda). Az első két epizódban csatlakozik még a csapathoz egy, a magas küszöbökkel ellátott iroda miatt szűkített téren mozgó kerekes székes titkárnő (Bartsch Kata), egy szolgalelkű katona benyomását keltő biztonsági szakember (Andrássy Máté) és a már említett két női pilóta.

Bara Szilvia

A sorozat humora – ami egy szitkomnál, hogy is mondjam, nem árt, ha működik – egyelőre eléggé egyenetlen. Több olyan jelenete is van, amit magyar alkotásoktól egyszerűen nem szoktunk még meg, gondolok itt a tényleg hangosan felröhögős poénokra, és az áldokumentarista jellegből fakadó kikancsintásokra, humorforrásként használt vágásokra. Az ilyenek miatt ajnározta mindenki az Utóéletet és a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant is, és most végre egy hazai sorozatban is látunk hasonlót, ez azért valami. A baj csak az, hogy közben megmaradtak a jól megszokott, erőltetett, idegesítően humortalan szkeccsek is (amelyek nagy része Gados Béla karakteréhez köthetők), és sikerült még néhány jónak induló jelenetet is elrontani azzal, hogy túl sokáig húzták – például az utastéri bográcsgulyás ötlete is vicces volt, egy darabig.

Felemás kezdés után tehát bőven van min javítani, de a potenciál ott van benne. A sajtónak levetített első két epizód alapján kicsit lassabb a tempó, mint amit a forma megkövetelne, talán életszerűbb lett volna, ha nem egyből 24 részt rendelnek be – ha már nagy elődök: az amerikai Office és a Városfejlesztési osztály első évadja egyaránt 6 részes volt. Kérdés, hogy a hátralévő 22 részben milyen irányba tolták az írók a humort, ezt egyelőre nem látni, majd akkor lehet nagyobb következtetéseket levonni, ha a főcímben is látható összes főbb karakter bemutatkozott, és velük együtt gördülnek tovább a szerencsétlen légitársaság mindennapjai.

Bara Szilvia

A Fapad 2. részét október 12-én 18:20-kor adja az M1.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!