Tíz sorozat, amit semmiképp ne hagyjon ki a nyáron
A nyár igazi aranybánya a sorozatok kedvelőinek, ilyenkor iszonyatos mennyiségű széria mutatkozik be, vagy jelentkezik új évaddal. Ráadásul folytatódik az a tendencia is, hogy mozisztárok pártolnak át a tévéhez, hiszen idén nyáron például Colin Farrell, Tim Robbins, Bradley Cooper és Jack Black is feltűnik majd a képernyőn. Az óriási kínálatból kihalásztuk a tíz legígéretesebbnek tűnőt.
A nagy visszatérők
True Detective – 2. évad (amerikai premier: június 22.)
A True Detective alkotógárdája magasra tette a lécet tavaly: a sötét tónusú, néhol lélektani thrillerbe hajló nyomozási történeten csüngött szinte mindenki, ráadásul kis túlzással a fél internet elméleteket gyártott a titokzatos főgonosz kilétéről a befejező rész előtt.
A második évad azonban teljesen új szereplőgárdával és sztorival érkezik, de az első évad forgatókönyvéért felelős Nic Pizzolato maradt a produkciónál. Ezúttal egy kis kaliforniai város lesz a helyszín, ahol három rendőrnyomozó kezdi beleásni magát a helyi bűnszervezetbe egy gyilkosság miatt. A nyomozókat Rachel McAdams, Colin Farrell és Taylor Kitsch, míg a főgonoszt Vince Vaughn alakítja majd az új történetben. A hírek szerint az idei évadban kevesebb okkultizmusra, ám annál több mocskos ügyre számíthatunk majd.
Orange Is The New Black – 3. évad (amerikai premier: június 12.)
Továbbra sem tudni, hogy ha jön, mikor jön a Netflix Magyarországra, úgyhogy magyar csatornán sajnos aligha pótolható az utóbbi évek egyik legjobb, és legmerészebb sorozata, a női fegyházban játszódó OITNB.
Jenji Kohan drámájának legnagyobb bravúrja, hogy amerikai produkcióhoz képest szokatlanul árnyalt női karakterekkel, és néhol már-már tabudöntögető humorral oldja a börtön falai között koncentrálódó feszültséget. Az is némileg szokatlan megoldás, hogy ebben a történetben idővel mindenki szinte egyenrangú szereplővé lépett elő, hiába tűnt úgy az elején, hogy végig a főszereplő, Piper Chapman karakterére koncentrál majd a forgatókönyv. Ráadásul az eddig bedobott új karakterek is simán hozták a magas színvonalat, sőt, néhol fokozták is azt, úgyhogy a harmadik évadtól is nagyon sokat várunk.
Spoiler:
Az új évadról azt lehet tudni, hogy újra a börtönbe költözik Piper exszerelme, Alex, azonban a Piper jegyesét alakító Jason Biggs kiszállt a sorozatból. A sztoriról viszont egyelőre semmit sem árultak el.
Hannibal – 3. évad (amerikai premier: június 4.)
A bárányok hallgatnak berobbanásakor még elképzelhetetlen volt az, hogy a későbbi generációknak ne Anthony Hopkins arca jusson eszébe, ha meghallják a Hannibal Lecter nevet. Ehhez kellett egy rendkívül erős atmoszférával és vizualitással rendelkező sorozat, na meg egy elképesztően karakteres, emellett ráadásul kivételes színészi képességgel megáldott Mads Mikkelsen.
A legmerészebb rémálmainkat idéző képi világ miatt olyankor is igazi élmény a Hannibalt nézni, amikor a sztori éppen bukdácsol. Merthogy alapvetően epizodikus szerkezetre épül a sorozat, de az itt-ott gyengébbre sikerült heti ügyeken simán felülkerekedik az aktuális főszál – a kellemesen nyomasztó hangulat és az agyunkat piszkáló pszichológiai horror pedig garantáltan a fotelbe szegezi a néző.
Spoiler:
A nemrég elstartolt harmadik évadban Európa kerül terítékre, a nyitóepizódban Firenzébe látogatott kedvenc kannibálunk, ahol természetesen adta magát a Dante-vonal, és a reneszánsz esztétikája. A vörös sárkány elemeit felhasználó új évadban a hamarosan Scully ügynökként is visszatérő Gillian Anderson karaktere, a Hannibal Lecter pszichoterapeutájaként dolgozó Bedelia Du Maurier is nagyobb szerepet kap, amit az első rész alapján lenyűgöző alakításával hálál meg a színésznő.
Masters of Sex – 3. évad (amerikai premier: július 12.)
Sokan a nemrég véget ért Mad Menhez hasonlítják a valós történeten alapuló sorozatot, melynek középpontjában a szexualitást tanulmányozó William Masters és segédje, Virginia Johnson úttörőnek számító kutatása, és kettejük viharos viszonya áll.
A sorozat a 60-as évek prűd Amerikájában játszódik, ahol Masters az emberi szexualitásról készít tanulmányt, de az akkori közhangulat még nem elég érett egy ilyen fajsúlyú tudományos felfedezés megemésztésére. A Masters of Sex nem a csavaros történet, hanem a részletes korrajz és atmoszféra, illetve a kiemelkedő színészi játék miatt emelkedik ki az óriásira duzzadt sorozat-mezőnyből. Egyeseknek lehet lassú lesz a sorozat, de aki szereti a kimért tempójú drámákat, és a múltidéző történteket annak mindenképp megér egy próbát.
Spoiler:
A harmadik évad több évet ugrik időben, és akkor veszi fel a fonalat, amikor Mastersék tanulmánya végre nyilvánosságra kerül. Az új évadban a tanulmányt próbálják megértetni a szexuális forradalom küszöbén álló amerikai néppel.
Wet Hot American Summer: First Day of Camp (amerikai premier: július 31.)
A méltán híres magyar címfordítás-biznisz egyik csúcsterméke a 2001-es Wet Hot American Summer című vígjáték magyarított verziója, a Gyagyák a gatyában, avagy tudom, kit fűztél tavaly nyáron. Az egyébként jóindulattal is csak erős közepesnek mondható komédia 1981-ben, egy nyári tábor utolsó napján játszódik – a 14 évvel később elkészült Netflix-sorozat pedig ugyanezen tábor első napján.
Ha ez elsőre kronológialag összeegyeztethetetlennek is tűnik, nem árt tudni, hogy az eredeti film egy elképesztően irreális elemekkel felturbózott szatíra, aminek előzménysorozatot csinálni tökéletesen értelmes húzás.
De minek köszönhető, hogy egy mérsékelten sikeres, a kritika által is lehúzott vígjátékot most vissza kell hozni a köztudatba? Tulajdonképpen egy véletlennek, ugyanis az akkor összecastingolt csapat egyes tagjai (Bradley Cooper, Amy Poehler, Paul Rudd, Elizabeth Banks, Christopher Meloni) azóta a tévé- és filmvilág legismertebb figurái közé küzdötték magukat. Most pedig szépen vissza is tér az összes eredeti táborozó, olyan nevekkel kiegészülve, mint Jon Hamm, Chris Pine vagy Kristen Wiig.
Az újoncok
UnReal (amerikai premier: június 1.)
Az UnReal igazi bennfentes sorozat lesz, hiszen egy elképzelt A Nagy Ő-típusú tévéműsor kulisszái mögött játszódik. A pilot alapján ebben a felállásban az lesz az igazán vicces, ahogy a stáb kegyetlenül, ám annál hatékonyabban dolgozik azon, hogy minél több drámát teremtsen a játékosok között.
Az UnReal iszonyatosan pörög, hiszen végig a tévéműsor forgatásán játszódik, ahol egyetlen rossz döntés vagy elvesztegetett perc kirúgáshoz vezet, és persze minden pillanatban változhat a tervezett forgatókönyv. Az első rész alapján a stábtagok közötti kémia és érdekes lesz, mint ahogy a bábuként kezelt női játékosok is okozhatnak meglepetést a további részekben. Valóságshow-fanoknak és bennfentes sorozatkedvelőknek kötelező nyári elfoglaltságnak tűnik.
Sense8 (amerikai premier: június 5.)
A Mátrix-szal berobbanó, majd későbbi projektjeikkel (Mátrix-folytatások, Speed Racer, Felhőatlasz) egyre megosztóbbá váló Wachowski-tesók idén kijöttek egy olyan szörnyű filmmel (Jupiter felemelkedése), amely miatt joggal veszíthettük el az érdeklődésünket Netflix-sorozatuk iránt. A promóanyagok megjelenésével, és az önmagában is zavarba ejtő szlogennel ("I am we", szó szerint: "Én vagyok mi") azonan hamar visszatért a lelkesedés.
Persze megint nagy fába vágták azt a tudomány-fantasztikus fejszéjüket. Nyolc, a világ legkülönbözőbb részein élő ember egy látomást követően ráébred, hogy mentálisan összekapcsolódtak, közös érzéseik vannak, tudják használni egymás tudását, nyelvét, képességeit.
A maga varázsában a Hősök első évadához hasonlított produkció egyelőre igen megosztó, az egyik tábor zseniális sci-finek, a másik pedig csak egy újabb üres Wachowski-lufinak tartja – mindenesetre a Netflix nagyon bízik a gender-témákkal és az általános identitás kérdéseivel is foglalkozó sorozat sikerében.
Krízisben (The Brink - amerikai premier: június 21.)
Szerencsétlenkedő politikusokban sosem volt hiányunk, mármint természetesen a sorozatok világára gondolunk. A BBC zseniális The Thick of It című komédiájának készítői Amerikában is megcsinálták ugyanazt a csodát Az alelnökkel (Veep), és úgy tűnik, az HBO ráérzett az ízére.
Az amerikai premierrel egy időben a magyar HBO-n is debütáló Krízisben tétje a harmadik világháború megakadályozása lesz, ami olyan emberek kezében lesz, mint a külügyminiszterként feltűnő Tim Robbins és az ő szervilis hivatalnokát alakító Jack Black. A pilot rendezője szintén tökéletes választás: Jay Roach egyszerre rendezett nagy sikerű politikai drámákat (Újraszámlálás, Versenyben az elnökségért) és abszurdba hajló komédiákat (Austin Powers, Apádra ütök).
Ballers (amerikai premier: június 21.)
Érdekesen fest egymás mellett az HBO és Dwayne "The Rock" Johnson neve. Míg előbbi a konstans minőséget, az okos szórakoztatást képviseli, addig utóbbi jóformán mindent, ami ezzel ellentétben áll: az agyatlan zúzást és látványorgiát, a fáradhatatlan akciót. Idén már két filmben is megmutatta tehetségét/bicepszeit a Szikla, előbb a Halálos iramban 7-ben, majd a Törésvonalban múlt rajta a világ sorsa.
Üde színfolt lehet karrierjében a Ballers, amiben egy visszavonulása utáni életét élő egykori NFL-sztárt alakít, ennek megfelelően egy Törtetők-szerű, luxus-életviteli drámára számíthatunk, ezúttal az amerikai foci világában. Reménykedésre ad okot a Szikla jobbkezeként feltűnő komikus, Rob Corddry jelenléte, és az is kiderül, milyen mértékben örökölte apja tehetségét Denzel fia, John David Washington.
Show Me a Hero (amerikai premier: augusztus 16.)
David Simon és az HBO. Ha ez a páros nem mondana első hallásra semmit, akkor talán a Drót (The Wire) vagy a Treme című szériák már valószínűleg ismerősen csengenek. Simon korábbi munkáival teljesen megreformálta az addigi elképzeléseket és elvárásokat a sorozatokkal szemben, a Drót nélkül aligha lenne a mostanihoz hasonló a Trónok harca történetmesélési technikája. Így aztán az augusztusban érkező, hat részes Show Me a Herotól is sokat várnak a sorozatrajongók.
A széria cselekménye igaz történeten alapul: a helyszín Yonkers városa, New York államban, a nyolcvanas években, ahol egy fiatal polgármestert egy bírósági döntés arra kötelez, hogy egy fehérek lakta környékre költöztessen be fekete családokat. A terv persze óriási felzúdulást kelt és a polgármester karrierjét is veszélybe sodorja. Simon társadalmi érzékenysége, és a nívós szereplőgárda (Catherine Keener, James Belushi, Winona Ryder, Alfred Molina) miatt nagyon jó előérzetünk van.