szerző:
Balkányi Nóra
Tetszett a cikk?

A kellemesen darkos mïus tavaly óta működik az amúgy építészként és filmesként is alkotó Álmos Gergely szólóprojektjeként. Az egy.két.há sorozat mostani részében bemutatjuk az Isolát. Az utolsó idei mïus koncert október 22-én az A38 Hajón lesz.

egy.két.há

Sorozatunkban fiatal, tehetséges magyar zenekarokat mutatunk be, mert azt gondoljuk róluk, hogy nagyobb figyelmet érdemelnének.

Beszélgettünk a Mongooz and The Magnet, Muriel, Immgirants, Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, iamyank, Esti Kornél, Blahalouisiana, Gustave Tiger, Mörk, The Luckies, Junkie, The Best Bad Trip, Twentees, Kamikaze Scotsmen, SoulClap Budapest, Antonia Vai, The Adolescens, Barbara Stahl, The nobody elses, mïus, Belau, Papaver Cousins, Szeder, Manoya zenekarok tagjaival.

Friss cikkek a témában

"Az Isola elszigetelődés, elidegenedés, bezárkózás. Az elmúlt félévem szólt ezekről az érzésekről halálesettől szerelmi csalódásig. Még a Tinderre is felmentem... akkor még jobban elvesztem a világban (nevet).”

A mïus korábban az X-Faktorban is szereplő Horányi Julival ment duóként. Akkor két, a mostani hangzásnál poposabb album jelent meg. A harmadik lemezzel a produkció sötétebb és súlyosabb vonalon érkezett abba az agyas elektronikus, elektroakusztikus zenével dolgozó közegbe, amiben például a Volkova Sisters, a 12z, iamyank, 9bo vagy yvein monq játszik (az Eingengrau-n énekel Jónás Vera és Hegyi Dóri mellett az amerikai Laura Hahn és a lengyel Kasia Kowalczyk is).


Álmos Gergő azt mondja, az Isola azt az állapotot írja le, amikor „keresed magad, a saját kis szigeteden járkálsz – tudod, hogy ugyanazokat a köröket futod, és a megoldást is ismered, de mégsem jössz rá.” A kislemez ív az Eingengrau és az előkészület alatt álló harmadik szóló mïus-lemez között. „A roncsolás nem biztos, hogy folytatódik, de kemény lesz. Sötét, de kellemesen. A mïus mindig dark pop volt. Mármint külföldi értelemben vett pop. Itthon ez elvontnak számít.”

Hé, Jürgen

Már a duóban induló mïus is próbált nyitni külföld felé, de akkor nem érkezett válasz. „Leveleket küldözgetsz kiadóknak, akik amúgy is háromszáz ugyanolyan kérést kapnak mindennap. Aztán mikor tavaly kezdtek újraformálódni a dolgok, elengedtem a görcsösséget. Az új anyagok szétküldése után jött be a Sonar Kollektiv mellett egy másik berlini, és egy New York-i kiadó is. De az USA túl messze lett volna. Nem tudom, hogy kezelnének ott kelet-európai egyénként.” A Sonarral aztán sok tárgyalás és udvarlás után decemberben kötöttek szerződést. „Addig csak hallgattam a Jazzanovát hogy de jó lenne ilyet csinálni, aztán ott ültem az ő kiadójuknál zenészként. Jürgen tőlem kérdezte, hogy mit iszom. Én meg csak azt mondtam, csapvizet (nevet).”

Túry Gergely

Az Eingengraut már Moderat- vagy Todd Terje számokon is dolgozó csapat masterelte. Ez mind komolyan biztató, de az áttörés hosszú folyamat eredménye lehet (a német zeneipar egyik legfontosabb eseménye kapcsán magyar zenészek valós esélyeiről nemrég írtunk hosszabban - a szerk.).

„A mïus most került a nemzetközi porond perifériájára. A zene, amit csinálunk, még Berlinben is szubkultúra egy nagyobb szubkultúrán belül. Nem én leszek a Beyoncé (nevet). Ehhez a zenéhez le kell ülni, háromszor meghallgatni egymás után, aztán hagyni, hogy bedaráljon. Tudom, hogy ma erre nincs idő. Én is beletekerek klipekbe.”

Mi az az egy.két.há?

Tavasszal indítottuk el egy.két.há címen a több figyelmet érdemlő előadókról, zenekarokról szóló sorozatunkat. Főleg azért, mert azt gondoljuk, a magyar zenei élet jelenleg kifejezetten izgalmas időszakát éli, de ez nem feltétlen jelenik meg a mainstream felületeken. A sorozat eddigi részeiben a Mongooz and The Magnet, Muriel, The Immigrants, Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, iamyank, Esti Kornél, Blahalouisiana, Gustave Tiger, Mörk. Junkie Jack Flash,The Best Bad Trip, SoulClap,The nobody elses, The Adolescens / barbarastahl szerepelt. Az összes részt itt találja egyben.

Álmos Gergő azt mondja, ha tárgyilagosan nézzük a helyzetet, Budapestről az ő zenei világa mintha a Holdon lenne. „Nem rossz a Holdon lenni, csak… a magyar könnyűzene nem folyik bele a világot amúgy pörgető, előremutató áramlatokba.” Még.

„Elkezdett itthon megjelenni egy olyan közeg is, amelyik mer kockázatot vállalni. Nemrég jelent meg például a Selected Sounds lemeze. Én azért vagyok itt, mert jól érzem magam. Állati izgalmas ez a város, haladnak a dolgok szépen lassan. Kezd Budapest neve jól csengeni. A Yankkal beszéltük nemrég, hogy itthon kellene egymásra találni, rendbe rakni a dolgokat. Hogy a közösség erősödjön.”

Mïus az Eingengraun és most az Isolán is együtt dolgozott lengyel zenészekkel (az Isola-bemutatón a kislemezen éneklő Rafal Skowroński zenekara, a Jóga is fellép). „Állati jól megy náluk az underground. Főleg délen, Sziléziában. Mások a gyökerek, a hatvanas-hetvenes évek jazzkultúrájára is támaszkodhatnak. Viszont azt látom, a támogatásokat is átgondoltabban osztják.

Túry Gergely

Az ottani Cseh Tamás Programnak megfelelő projekt például elhívta a Föld bolygó legmenőbb rádióját, a KEXP-t az OFF Fesztiválra. Ez nem csak pénz kérdése.”

A belebólogatós, erős koncepttel és vizuállal működő projektben erősen érződik Álmos Gergő építész és díszletkészítő háttere. „Építészként mindig lesz megrendelőd, aki filterként megszűri a művészetedet. A zene nekem az a hely, ahol ilyesmi nincs. Ezért is csinálom. A zeneírást nem tanultam. Azt a részét a dolognak, ami tudatosságot igényel, a Műszaki Egyetemen tanultam. A többi a segédeszközön múlik: ceruzát használsz, vagy hangszert.”

Track by track – EP-komment

Prelude / Lost Adam (ft. Rafal Skowroński)
A Prelude hagulatkeltő intró, az első szám tulajdonképpen a Lost Adam. Az alapdallamot egy hajókürt hangjából csináltam. Rafal énekel benne, aminek nagyon örülök, mert teljesen másként szólal meg, mint a saját zenekarában. Sok vendégzenésszel dolgozom és mindig nagyon jó, ha olyasmit hozok ki belőlük, ami amúgy nem jellemző rájuk. Hegyi Dórit is rábírtam már fejhangon éneklésre, és bejött.

Walls
A Walls már a követező, kísérletezőbb lemez előfutára. Gulyás Kristóf dobol rajta. Állati szerencsésnek érzem magam, hogy őt megismertem. Nehéz olyan dobost találni, aki tényleg zenél a dobján, és ő pont ilyen. Élőben Mezey Tamás basszusjátéka teszi még izgalmasabbá.

Run (ft. Rafal Skowroński)
Ez a szám kissé illuminált állapotban született, hajnalban. Annyira érzelmes lett a zongora, hogy az szerepel a lemezen, amit ott és akkor eredetileg lejátszottam. Szóval, ha külön meghallgatnánk, lenne benne baki, de Hegyi Dóri meggyőzött, hogy ne csináljam meg újra stúdióban.

Silver
Ez glitch, tudatosan készült. Úgy írtam, hogy hasonló szintikkel és effektekkel dolgozhassam meg a zongoraalapot, mint az Eingengraunál.

HTLAS (How.To.Leave.A.Ship)
Az egyik legexperimentálisabb szám a mïus történetében, és szintén a következő, elborultabb lemez előfutára. Vannak nagyon lágy, de tényleg zúzós részei is. Na, azok szétdöngölnek. Amikor elvesztesz valakit, egyszerre érzed a düh és elgyengülés váltakozását. A szám címét egy Alessandro Baricco regényből kölcsönöztem. Igazi lezárás.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!