Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Eddigi legbátrabb, és így a legtöbb kockázatot rejtő évadát futja a népszerű Fargo, amelynek a szinte etalonként kezelt második szezon után kell újat mutatnia. Ambícióból nincs hiány, de mintha a legangyobb név, Ewan McGregor nem találná a helyét, miközben két másik színésznő, Mary Elizabeth Winstead és Carrie Coon is brillirozik. Vízválasztó évad ez, amely akár a sorozatok jövőjére is komoly hatással lehet.

"Ez csak egy történet, semmi köze sincs a…." Akár ez a szándékosan nyitva hagyott és tetszőlegesen befejezhető mondat is szerepelhetne a Fargo sorozat híres epizódok elején szereplő felirata (Ez egy igaz történet. Az eseményeket úgy meséljük el, ahogy azok megestek) helyett. A Fargo (az eredeti, Coenék-féle mozifilm és aztán a sorozat is) a maga nemében mindig is formabontónak számított, azonban az egyik szereplőtől származó fenti mondat a harmadik évad harmadik epizódjában – mely az évad fő cselekménye szempontjából szinte teljes zsákutca – világossá teszi, hogy a sorozat mögött álló Noah Hawley végleg válaszút elé állítja a sorozat rajongóit. Már az eddigi kritikákból is látszik, hogy vagy idegesítőnek és harmadik nekifutásra kifulladónak aposztrofálják a sorozatot, vagy ünneplik azt bátorságáért és kockázatvállalásáért.

Egy dolog biztos: Noah Hawley némi kreatív kraftot átmentett a Légió című, David Lynch, Spike Jonze és Terry Gilliam szerelemgyerekeként is leírható sorozatból a Fargo-univerzumba, ezzel pedig létrejött az idei sorozatszezon egyik legizgalmasabb terméke. Ha ez a sok szabályt felrúgó évad saját közegében sikeres lesz, netán díjakat nyer, egészen biztosan trendformálóvá válik (ha nem az már most is). Ha bukik, és a nézettség sem kápráztatja el a gyártó FX vezetőségét, egy félresikerült kísérletként könyvelik el. De mitől ennyire vízválasztó ez az évad?

Ewan McGregor és Mary Elizabeth Winstead a Fargo 3. évadában
FX

Most éri meg kockáztatni

American Gods, a Twin Peaks visszatérő szezonja, és a Fargo 3. évada – elég belenézni 2017 néhány nagy figyelemmel kísért szériájába és jól látszik, több alkotó is új utakat keres az 50 perces/egyórás formátumban. A Sopranos-Breaking Bad-Mad Men nagy hármasához hasonló, klasszikus hangnemű drámák után a következő lépés előtt tántorog a sorozatipar, ezért sok most startoló műsor készítői úgy döntöttek, ebben a bizonytalanabb időszakban érdemes kockáztatni. Most elérhető a teljes kreatív szabadság, nagy sztárszínészek is simán meggyőzhetőek a tévés szereplésről, a nézők pedig kiéhezettek a következő nagy dobásra, amely kicsit megdolgoztatja őket.

Noah Hawley a Légióban csúcsra járatta a kreatív szabadságot (egyes vélemények szerint túlzásba is vitte), de megtehette, mert a Fargo 2. évada kár ragozni, a 2010-es évek etalonszezonja lett: képi minőségben, sztoriban, az évad felépítésében, castingban egyaránt. Így érkeztünk el a Fargo 3. évadához, amely a hetvenes és kilencvenes évek után 2010-ben, egy újabb paranoiával teli korszakban, nem sokkal a nagy gazdasági válság után játszódik.

Megint a női a karakterek viszik a hátán a Fargót

A fő összetevőkön nem változtatott Hawley és az epizódok írócsapata, ugyanis ismét egy családi belviszály és egy balul elsülő megbízás indítja be a cselekményt ebben az évedban is. Adott két fivér, a 2010-es éveknek megfelelően az ingatlanbizniszben utazó, simulékony modorú Emmit Stussy, és totális ellentéte, a korrupt nyomozó, Ray (mindkét szerepben az alaposan átmaszkírozott Ewan McGregor), akik között régi ellentét feszül, amely természetesen az évad elején a felszínre tör. A Fargo korábbi évadához hasonlóan pedig újra kapunk egy egészen kiszámíthatatlanul viselkedő (Nikki Sawango szerepében a mindig lenyűgőző Mary Elizabeth Winstead), és egy józan gondolkodású, zárkózótt, titokzatos női karaktert is (Carrie Coon, róla később), akik az eddigi részek alapján a hátukon viszik évadot.

Carrie Coon Gloria Burkle szerepében nyújt kimagaslót
FX

Mert kár lenne tagadni, egyelőre a legnagyobb névnél hibádzik csak a casting: Ewan McGregor kicsit kilóg a minnesotai, az isten háta mögötti Amerikát jelképező világból, mintha részről részre keresné helyét a dupla szerepben. Az évad végére még ez is helyrebillenhet, de eddig a többi színész simán kenterbe veri őt a kisebb szerepekben: az Emmit Stussy jobbkezét játszó, a Coen-fivérek egyik kedvencének számító Michael Stuhlbarg újra zseniális, de még őt is messze elhomályosítja az eddig főleg A hátrahagyottakból ismert Carrie Coon, az események középpontjában álló Eden Valley városának helyi rendőrfőnökeként, Gloria Burgle-ként.

Coonnak olyan jelenléte van ebben a közegben, hogy az simán az eredeti mozifilmben pályája egyik legjobbját nyújtó Frances McDormand teljesítményét idézi. Ezt látva nem csoda, hogy külön részt szenteltek az ő karakterének, azt a bizonyos, már fent is pedzegetett harmadik epizódot, amely a legcoenesebb rész, amit valaha a Fargo-sorozatban láttunk. Sőt ez a rész még a rendező-író testvérpár stílusától is elrugaszkodik, hiszen egy egzisztencialista sci-fiként leírható animációs betétet (!) is kapunk.

David Thewlis és Ewan McGregor a sorozatban
FX

Coenék nyilatkozták még korábban, hogy minden filmjükbe csempésznek a fő cselekményt megszakító, egyáltalán nem odavaló részeket, amelyek a maguk nemében szellemesek, de rendkívül zavarbaejtőek is egyben. Hawley és csapata úgy döntött, most minden eddiginél jobban elmerül ebben a játékban, a kérdés csak az, hogy az évad végére összeáll-e ebből a sok mellékszálból valamilyen narratív egység. A hírek szerint McGregorék az utolsó részek forgatása előtt egymás közötti tippversenyt rendeztek, hogyan is fog véget érni az évad.

A legbátrabb kísérlet "a nagy sorozatok" mezőnyében

Ráadásul a szálak kibogozásában az is komoly feladat elé állítja a nézőt, hogy időben és helyben is elég szerteágazó családtörténeteket kapunk az epizódok során, és az új évad Billy Bob Thorntonjának szánt karakter, V.M Varga (David Thewlis) az új kornak megfelelően már a régimódi alvilági módszerek helyett megfoghatatlan pénzügyi és jogi lépésekkel tartja sakkban Emmit Stussy cégét. Sajnos a körmönfont Varga eddig nem éri el a neki szánt hatást, harmadjára már nem túl eredeti megoldás egy ugyanolyan karaktert elsütni egy másik színésszel, egy másik korban.

A karakterábrázolás és a történetvezetés szintjén eddig tehát erősen hullámzó évad ez, de azt kár lenne elhallgatni, hogy már az első rész is durva vizuális orgia, még a korábbi, gyönyörűen fényképezett évadokkal összevetve is. Ettől még egyelőre elég nehéz eldönteni, hogy a sok képi bravúr megragad az öncélú fitogtatás szintjén, vagy a teljes évadot tekintve értelmet nyer ez a rengeteg emlékezetes vágás és beállítás.

A széttöredezett, nem lineárisan felépített, időben és térben is elég szélesre tárt cselekmény, a bátor képi megoldások miatt azonban egyértelműen a Fargo a legfontosabb kísérlet a mai sorozatok élmezőnyében. Ekkora rajongótáborral rendelkező presztízsműsor ritkán vállal ekkora kockázatot. Főleg úgy, hogy a hírek szerint könnyen előfordulhat, hogy a folyamatos útkeresés jegyében Hawley-ék a 3. évad után befejezik a Fargót.

A Fargo 3. évada az amerikai FX-en fut, Magyarországon várhatóan az AMC mutatja majd be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bicsérdi Ádám Kult

Még maga Lynch is azt kérdi, mi a fene történik az új Twin Peaksben?

A kitartó Twin Peaks-rajongóknak üzenem, hogy ha még nem kezdték el hajnalban, akkor este feltétlenül rohanjanak a képernyő elé, mert a Fekete Barlang ijesztőbb és rejtélyesebb, mint valaha. Akik pedig most kezdenek bele, jobb ha tudják, megszállott fanként is ugyanolyan tanácstalanul állunk az új évad kezdése előtt. Furán hangzik, de ez remek hír minden sorozatrajongónak.

Bicsérdi Ádám Kult

Ki ez a fickó, aki úgy nevettet, hogy közben kitépi a helyéről a szíved?

2017-nek nagy szüksége volt már erre a sorozatra: Amerika ünnepelt komikusa, Aziz Ansari és stábja a megosztottságtól, gyűlöletkeltéstől hangos közegben alkotott egy meglepően melegszívű, néha kegyetlenül mellbevágó, néha idiótán vicces szériát. A Master of None második évada olyat tud, amit a mai sorozatiparban csak kevesen: személyes hangvétellel, bátran és humorral érint fontos témákat (párkapcsolat, család, vallás, szexizmus, rasszizmus). És azt mondtuk már, hogy a zenéje is modern klasszikus már most?