szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Oliver Reese egy kerekasztal-beszélgetésen ismét elmondta a véleményét az Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltásával kapcsolatban, erre reagált most az egyetemet fenntartó kuratórium elnöke.

Free SZFE
Egyre nagyobb az ellenállás a hallgatók és a tanárok részéről a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) autonómiájának csorbításával szemben a kormány döntése miatt, miszerint az egyetem alapítványként működhet tovább Vidnyánszky Attila vezetése alatt. Az SZFE körül kialakult szolidaritási mozgalomhoz egyre több világhírű művész csatlakozik, Vidnyánszkyék mégsem tágítanak. Az SZFE-botrány legfrissebb fejleményeit cikksorozatunkban követheti.
Friss cikkek a témában

Szeptember elején jött a hír, hogy a Berliner Ensemble az SZFE diákjai és tanárai támogatásának jeléül lemondta a tervezett MEdea vendégjátékot a budapesti MITEM fesztiválon, erre Vidnyánszky Attila akkor a Nemzeti Színház oldalán is közzétett nyílt levélben reagált Oliver Reese igazgatójának.

Reese később interjút adott a HVG hetilapnak, amelyben elmondta, Zsámbéki Gábor lemondásának, a demokratikus és integratív tárgyalások, egyeztetések hiányának a hírére egyértelmű volt számára, hogy kinek az oldalán áll. „Azért hoztam meg ezt a döntést, mert az SZFE birtokbavételével a kuratórium átlépte a piros határvonalat” – mondta a rendező-igazgató.

Nemrég Autonómia és Szolidaritás címmel szervezett online kerekasztal-beszélgetést a Berliner Ensemble, ahol a Színház- és Filmművészeti Egyetem ügyét tárgyalták. A beszélgetésen Oliver Reese mellett részt vett Enyedi Ildikó, Mundruczó Kornél, Milovits Hanna, az SZFE hallgatója, Christoph Lepschy, a Salzburgi Zeneművészeti Egyetem szenátusának elnöke és Tőkey Éva, a Freie Ungarische Botschaft aktivistája.

Reese elmondta, sok szálon kapcsolódik a magyar művészekhez, annak idején meghívta a nagyon fiatal Bodó Viktort rendezni, a Berliner Ensemble sokat dolgozott Schilling Árpáddal is, a társulat pedig tagja a mitos21 nemzetközi színházi hálózatnak, a Katona József Színházzal egyetemben.

Az igazgató elmondta, mire eljutottak hozzá az SZFE körüli történések, addigra már elfogadták Vidnyánszky meghívását a MITEM fesztiválra, de azon a ponton világos lett, hogy tiltakozásképpen vissza kell azt mondaniuk, mert Vidnyánszkynak erőteljes szerepe volt az SZFE elleni "jobboldali támadásban". Reese hozzátette, remélték, hogy a döntésük nemzetközi visszhangra talál majd, ami így is lett. Felmerült, Vidnyánszky válaszolt-e erre a bejelentésre, ekkor Reese elmondta, hogy igen (a válasz itt), de erre már nem reagált, mert az, hogy nem jönnek el, és így tiltakoznak, részükről már maga a válasz.

Oliver Reese, sok szálon kapcsolódik a magyar művészekhez, annak idején meghívta a nagyon fiatal Bodó Viktort rendezni, a Berliner Ensemble sokat dolgozott Schilling Árpáddal is, a társulat pedig tagja a mitos21 nemzetközi színházi hálózatnak, a Katona József Színházzal egyetemben.
Az igazgató elmondta, mire eljutottak hozzá az SZFE körüli történések, addigra már elfogadták Vidnyánszky meghívását a MITEM fesztiválra, de azon a ponton világos lett, hogy tiltakozásképpen vissza kell azt mondaniuk, mert Vidnyánszkynak erőteljes szerepe volt az SZFE elleni jobboldali támadásban. Reese hozzátette, remélték, hogy a döntésük nemzetközi visszhangra talál majd, ami így is lett.sok szálon kapcsolódik a magyar művészekhez, annak idején meghívta a nagyon fiatal Bodó Viktort rendezni, a Berliner Ensemble sokat dolgozott Schilling Árpáddal is, a társulat pedig tagja a mitos21 nemzetközi színházi hálózatnak, a Katona József Színházzal egyetemben.

Ezekre a kijelentésekre reagált viszont nemrég Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház honlapján megjelent közleményben. Mint írja, sajnálja, hogy Reese a beszélgetésen nem mondta el, hogy már két alkalommal, három előadással volt a Berliner Ensemble a MITEM vendége, hogy kurzust vezetett a kaposvári egyetemistáknak, hogy közös kiállítást rendeztek és életmű-beszélgetést is szerveztek már.

„Sajnálom, hogy nem mondtad el a nézőknek, miféle fesztivál is a MITEM – amit te pontosan tudsz és ismersz, hiszen ezekről a témákról személyesen is beszélgettünk. (...)

Sajnálom, hogy eredménynek tekinted, ha egy másik ország művészeti eseményének a sikertelenségéhez hozzájárulhatsz, és ezt büszkén kijelented. Megdöbbent, hogy azt reméled, hogyha a BE nem vesz részt a fesztiválon, és erre buzdít másokat is, akkor a MITEM elveszíti nemzetközi jellegét. Megdöbbent a gőg, ami ennek a pozíciónak és politikai cselekvésnek a hangoztatásából árad. Elkeserít, hogy politikai céljaid megvalósítása közben nem engem és az általam vezetett intézményt, hanem az egész magyar közönséget és a színházi életet bünteted azzal, hogy visszamondod a MITEM meghívását.

Vidnyánszky úgy folytatja, hogy a MITEM évek óta alkalmat kínál arra, hogy a legkülönbözőbb világlátású alkotók összejöjjenek, és szabadon megmutassák a magyar közönségnek és egymásnak, mit gondolnak a világról, művészetről, színházról. A MITEM jó alkalom arra, hogy a politikai megosztottság felett a művészet képezzen hidat.

Szerinte aki ebből kivonja magát, és politikáját helyezi a művészet szabadsága elé, az a maga művészetét politikai eszközzé fokozza le.

„A MITEM célja alapítása óta – ezt bizonyítja az elmúlt nyolc év programjának sokszínűsége – a művészet felszabadító, minden különbség ellenére is megbékélést hozó erejének a demonstrálása volt. Ha valaki, mint ahogy te is, eredménynek tekinted, hogy kárt okozol a MITEM-nek, hogy megfosztod a magyar polgárokat attól, hogy lássák a német színházi élet jeles műhelyének előadásait, akkor te nem a megbékélést szolgálod, hanem a megosztottságot szítod. Ezt a felelősséget ki kell mondanod és vállalnod kell" – teszi hozzá.

Vidnyánszky úgy véli, mivel Reese bejelentette, hogy a vendégjáték visszamondásával megadta a válaszát, elvágta a normális, az európainak mondott kommunikációnak a minimális lehetőségét is. „Ennek a felelősségét is vállalnod kell.

Mert fontos világossá tenni, mi a felelőssége annak, aki a párbeszédet felrúgja, aki a kinyújtott kezet nem fogadja el, aki politikai aktivizmusával büntet és végső soron csak fokozza az amúgy is mindannyiunk életét megnehezítő megosztottságot

– írja.

A Nemzeti Színház igazgatója a levél végén hangsúlyozza, hogy ő

művészként, színházigazgatóként, a MITEM vezetőjeként a világnézetileg egyet nem értők közeledésében, párbeszédében bízik, és ezen dolgozik.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!