szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A cölibátussal szembeni egyik érv, hogy egy olyan rendszernek az alapeleme, amely lehetővé teszi az egyházon belüli szexuális visszaéléseket. De ez csak az egyik érv. Polgár Róbert murakeresztúri plébános története teljesen máshonnan közelíti meg a papi nőtlenség problémáját: munkájukat lelkiismeretesen végző embereket veszíthet az egyház, ha továbbra is kitart az önmegtartóztatás fogadalma mellett. A döntés című dokumentumfilm feldobja a labdát, de nem játssza ki az összes lehetőséget a témában.

Polgár Róbert katolikus plébános életének talán legnehezebb időszakában kezdett forgatni Vízkelety Márton és Ugrin Julianna rendezőpáros. Jókor csatlakoztak rá a Murakeresztúron szolgáló, erdélyi származású pap történetére, aki A döntés című filmben éppen mérlegre teszi a papi hivatását és a titkolt családi életét.

Polgár Róbert évek óta párhuzamos életet él, egyfajta tudathasadásos állapotban tengeti napjait: a templomban, a plébánián, a hívek előtt titkolnia kell, hogy odahaza három gyerek és a párja várja őt, otthon pedig nem papként, hanem civil édesapaként kell helytállnia. Persze, valójában ez a kettős, a katolikus egyház szabályai szerint egymásnak tökéletesen ellentmondó, sőt egymást kizáró identitás, és a hozzájuk kapcsolódó létforma nem futtatható sokáig egymás melletti vágányokon, az egyiken az élet szükségszerűen lemarad, mert elhanyagolják.

Polgárnál egyértelműen a családapa-én szenvedi meg jobban az árnyékéletet; a férfi nem tud annyit jelen lenni szerettei körében, mint amennyit szeretne, kimarad a gyereknevelés tetemes részéből, az ünnepekkor távol kell lennie a családtól, és az estéinek nagyrésze is az otthon melege nélkül telik el.

És akkor itt muszáj máris a fekete levessel kezdeni: az egyik probléma A döntéssel mint filmélménnyel, éppen az, hogy ezt a két lét közötti borzasztó nagy feszültséget nem építi fel. A nézők pont azt akarnák látni, hogy mennyi belső vívódással, nehéz és/vagy kellemetlen szituációval teli egy ilyen mindenre kiható hazugságon alapuló élet menedzselése, hogy mikor, hol, milyen áldozatokat kell hozni ahhoz, hogy az egyik és a másik oldal is fenntartható legyen.

A filmben nincsenek, vagy nincsenek jól ábrázolva azok az éles helyzetek, amikor a két identitás szembekerül egymással, vagy amikor a nyilvánosság számára esetleg derengeni kezd valami a háttérben takargatott, másik személyiségből és életformából. Nem láthatjuk, hogy milyen a karácsonyt egyedül tölteni a paplakban, nem tudjuk meg, hogy a gyerekek mit mondanak az óvodában, hogy mivel foglalkozik az apjuk, és csak sejtjük, de nem látjuk, hogy a párját az emberek előtt letagadni kényszerülő anya hogyan oldja meg három gyerekkel a mindennapokat, mert a férfi hivatása miatt az szóba sem jöhet, hogy a háztartással, neveléssel járó terheket igazságosan felosszák egymás között.

VERZIÓ - Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

Nem a szemünk előtt válik a helyzet tarthatatlanná, hanem Róbert atya és az anya elbeszéléséből derül ki: a súlyos titkot egyre nehezebb cipelni. A főszereplő beszél ugyan arról, hogy mennyire fáj neki a gyerekei hiánya; az, hogy az egyhetes hittantáborba nem hozhatja el a lányait; hogy a legkisebb gyerekkel alig volt még közös élménye, de ettől még elvesz a befogadói élményből, ha egy konfliktus csak el van mondva ahelyett, hogy megmutatnák.

Így aztán nem spoilerezünk el semmit, ha eláruljuk: Róbert atya nagyjából a film felénél arra az elhatározásra jut, hogy a családi élet békessége mellet teszi le a voksát, a püspöknél pedig a felmentését kéri. A film készítői nem a döntésig vezető rögös út bemutatását vállalták, a végén a nagy csattanóval, de a filmjük által mégis belenézhetünk a mérleg egyik és másik serpenyőjébe is.

Az egyikben a család van, a másikban viszont a plébánosnak a nyájat összetartó ereje, egy, a paphoz nagyon ragaszkodó közösség, a szakmai elégedettség. A papot a falu apraja-nagyja rajongással szereti, mivel Róbert atya lelkiismeretes munkát végez, kijárja, amit egyházi emberként ki lehet járni a község felvirágoztatása érdekében. Jóban is van helyben mindenkivel, tagja a falubeli futballcsapatnak, és kiderül a filmből az is, hogy a fiatalokat is meg tudja szólítani, sokan kizárólag az ő személye miatt járnak misére. Polgár Róbert pontosan az a hivatását profin végző ember, akire nagy szüksége van, és lenne a jövőben is az egyháznak. Jól végzi a munkáját, és szereti is azt, amit csinál, így távozásával sokat veszíthetnek a helyiek, de az egyén kiteljesedéséhez szükséges misszióról való lemondással ő maga is.

VERZIÓ - Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

Karrier vagy magánélet? Sok mindenki életében dilemmát okoz a kettő közötti egyensúlyozás, és a karrier egyértelmű választása egy párkapcsolatban vagy egy családban általában a másik fél szakmai életének háttérbeszorulásával jár, hiszen akkor annak kell többet belefektetnie a kapcsolatba és/vagy az otthon nyugalmába, hogy az fennmaradjon. Róbert atya és a Polgár család helyzete ilyen értelemben egy általánosabb problémáról is szól, amelyhez talán mindannyian tudunk kapcsolódni. Főszereplőnk esetében a gond csak az, hogy valójában itt nem az egyensúlyozás a kérdés, itt elvágólagosan kellene az egyik vagy a másik opció mellett dönteni.

Sajnos nincs ott egy rejtett kamera, amikor Róbert atya kitárulkozik az elöljárójának, beszámol rejtegetett magánéletéről a püspöknek, és nem ismerünk meg más, hasonló cipőben járó papokat. Továbbá a film nem tekinti feladatának, hogy a cölibátus problematikáját sok oldalról járja körbe, tehát nem esik szó arról, hogy egyébként a papi nőtlenség és a szexuális önmegtartóztatás nemcsak elűzheti a munkájukat jól végző, a társadalom számára hasznos embereket a klérusból, de esetleges bűncselekmények egyik forrása is lehet. Ahogy Perintfalvi Rita teológus fogalmazott egy interjúban: az egyházon belüli szexuális visszaélések egyéni bűnök ugyan, de elkövetésük „mögött rendszerszintű okok húzódnak”, és a cölibátus például a rendszer egyik ilyen alapeleme.

Ugyanakkor a Vízkelety-Ugrin páros dokumentumfilmjének azért mégis sikerül egyetlen ember portréján keresztül rámutatni bizonyos visszásságokra és valahol az egyház képmutatására. A filmből azért említés szintjén kiderül, hogy nem Polgár Róbert az egyetlen katolikus pap, akinek a titkolt családi életéről úgy-ahogy tudott az egyházmegyei vezetés. Mások is szenvednek a kettős élettől, van, ahol az egész család depressziós. „Tanulság a világnak, hogy nem én vagyok egyedül” – mondja egy ponton a lelkész.

Az atya megszegi azt, amire felesküdött, vét a hatodik parancsolat ellen, a saját egyháza pedig el is nézi ezt neki, meg nem is. Hagyják, hogy anyagilag gondoskodjon a családjáról, de kívánatos lenne, ha a család életében minél kevésbé venne részt.

VERZIÓ - Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

Tanulságos viszont az is, hogy mindeközben pedig milyen megértő és elfogadó Róbert atyával a saját környezete, az egyházközség képviselőtestülete. Mintha a cölibátus a fejekben már valóban egy meghaladott dolog lenne, csak a merev rendszer tartja még makacsul magát. „Sajnálom, hogy ezt a katolikus egyház még nem látta teljes mértékben be” – kommentálja például a pap egyik kollégája.

Pocskondiázás, kiközösítés helyett inkább köszönetet és hálát kap Róbert atya az elmúlt évek szolgálatáért; és ha a hitelességén csorba is esik, az emberek bizalmát hosszútávon aligha veszíti el. Tudja, hogy amit tett, azzal bűnt nem követett el, „bűnöm az, talán, hogy eddig húztam, és a gyermekeim sírtak, hogy ne menj apa sehova” – ismeri el később.

A döntés, néhány hiányossága ellenére fontos film lett, amely lehetne akár egy vitaindító alkotás vagy olyan mű, amit a cölibátusról és az egyházi működés egyéb fonákságairól még sok inspiráló film követhetne. Elgondolkodtató például, amikor Róbert atya megjegyzi, hogy sokkal jobban, teljesebben tudta volna végezni a munkáját, ha nem kell közben bujkálnia: „ha a családom mellettem lett volna, akkor itt kő kövön nem marad”.

A döntés című filmet a Verzió filmfesztivál keretében még vasárnap (november 13-án), a Toldi moziban vetítik 20:45-kor, majd pedig a film november 24-től az HBO MAX-on és az HBO csatornán is debütál.

Tényleg az a legfontosabb, hogy el tudja szavalni a Himnuszt? Nem elég, ha szeret itt élni?

Az egymilliós követőtáborral rendelkező influenszer szomorúan üres élete; egy leszbikus szerelem a koncentrációs táborban; az írni-olvasni nem tudó iraki menekült, aki magyar állampolgár szeretne lenni és a szlovák oknyomozó újságíró meggyilkolásának története - felforgató, mélyen elgondolkodtató és helyenként csodálatos filmekkel érkezik a kedden induló Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!