szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az IBM közzétette azt a tanulmányt, amely a média- és a szórakoztatóipar közeljövőjét festi fel. Ha a Big Blue szakértői helyesen látják a legfontosabb trendeket, akkor a következő öt évben a technológia még az eddigieknél is nagyobb változásokat fog okozni a médiacégek működésében, s emiatt a mi életünkben is.

Az elkövetkező 5-7 évben az új technológiák és a fogyasztói igények változása gyökeresen átalakítja a média- és szórakoztató iparágat. A Média és szórakoztatás 2010 című tanulmányból, amelyet az IBM Institute for Business Value készített, kiderül, hogy a következő öt évben a vállalatoknak a különböző fogyasztók számára eltérő árú és minőségű szolgáltatásokat kell nyújtaniuk.

Elsők azok lehetnek, akik kiaknázzák a média lehetőségeinek gazdaságát, és úgy nyújtják szolgáltatásaikat fogyasztóiknak és partnereiknek, ahogyan és amikor ezek akarják. Az IBM szerint a digitális média lehetőségeinek kiaknázásában jelenik majd meg a vállalatok közötti választóvonal. A tanulmány szerint 2010-re e területen azok lesznek a sikeres társaságok, amelyek kreatív módon közelítik meg a fogyasztót, a piacot, és a digitális forrásokat.

Négy kulcstulajdonság határozhatja meg a médiavállalatok jövőjét: a média környezetének változása, az új fogyasztók viselkedése, a technikai fejlődés üteme, és a fogyasztók növekvő érdektelensége.

A médiacégek figyelmének központjában olyan termékeket létrehozása áll majd, amelyek megragadják a felhasználó figyelmét. Csak kifinomult, információtechnológiailag megalapozott, rugalmas finanszírozású, irányítási-, kapcsolattartási- és tartalom-szolgáltatási rendszerek képzik majd az új médiaiparág alapját. A tanulmány tíz taktikát jelöl meg, amely sikerre vezethet a jövőben.

A média- és szórakoztatóipar trendjei 2010-ig (Oldaltörés)

1. Digitális tartalom létrehozása, vagy a régi tartalmak digitális formába történő átalakítása. Erre azért van szükség, hogy a média felhasználói függetlenül az általuk használt eszközöktől (számítógépektől, e-bookoktól, kézi-számítógépektől vagy mobiltelefonoktól) képesek legyenek a legkülönfélébb tartalmak (fotók, szövegek, pár másodperces klipek, egész könyvek vagy filmek) fogyasztására. A felhasználási jogokat ezzel viszont nem a lejátszó-eszközökhöz, hanem a fogyasztó személyéhez kell kötni.

2. A tartalom felértékelése és rugalmas kezelése . A nyitottság lehetővé teszi, hogy a különböző elosztó csatornákon, különböző fogyasztói csoportok számára különböző árakon lehessen tartalmat eladni. Például egy mozifilmtől elválik annak digitális hordozókon otthoni célokra terjesztett változata, a film zenéjéből készített CD-k, a filmhez kapcsolódó merchandising termékek digitális csatornákon való értékesítése, a film sztorijából írt regény nyomtatott és digitálisan letölthető változatának terjesztése, stb.

3. Az időtől vagy digitális platformtól független terjesztés. A terjesztésre olyan megoldásokat kell létrehozni, amelyek az időtől vagy digitális platformtól függetlenül is képesek a tartalmat a megrendelőkhöz eljuttatni. A technikai fejlődés folytán 2010-re a háztartások jelentős részében már (kábelen, telefonvonalon és vezeték nélküli vonalakon elérhető) szélessávú internet áll rendelkezésre a digitális tartalmak gyors fogadásához.

4. Több termék- vagy szolgáltatáscsomag, több árkategóriában, folyamatosan üzemelő ügyfélszolgálattal. A tömegmédia annak ellenére nem fog elpusztulni, hogy egyre inkább testre szabott tartalmak előállítására fognak törekedni a piacon lévő cégek. E tömegtermékek minél nagyobb volumenben történő értékesítése azonban olyan feladatokat indukál, mint a terjesztési csatornák optimális mixeinek kialakítása, egy adott termék különböző platformokra kiadott változataiból készített csomagok megjelentetése, az árazási feladatok elvégzése a különféle platformok esetén, vagy a lehető leghatékonyabb 24 órás CRM- (ügyfélszolgálati) rendszer üzemeltetése.

5. A digitális kapuk megnyitása a nagyközönség előtt. A digitális tartalmak hatékony terjesztése, promóciója, marketingje nem képzelhető el ugyan azon a módon, ahogy az offline világban megszokott volt. Szükség van az olyan független médiakezdeményezések támogatására, mint a blogok, online játék karakterek, rövid filmek, új zenék, stb, hogy ezzel is stimulálják a piacot. Az ilyen módszerekkel a médiacégek feltérképezhetik, hogy a fogyasztók milyen tartalmakat tartanak érdekesnek még azelőtt, hogy a szabványok kialakításában elfogadtatásába vagy a marketingbe jelentős befektetéseket tettek volna.

6. Új üzleti modellek és stratégiák. Az egyes médiatermékek természetének megfelelő terjesztési csatornák kialakítására van szükség. Például a zenekiadásban nem csak teljes albumok, hanem akár egyes számok, vagy azok bármely kombinációja is megrendelhetővé válik, méghozzá a megrendelés tartalmához igazodó árakkal. De a zene másféle médiatartalmakkal kombinálva is megrendelhetővé válik, s a megrendelés egyes elemei árpontokat hoz magával, hogy a végén kialakulhasson a speciális ár. Ez merőben új üzleti stratégiák kigondolását teszi lehetővé és szükségessé.

7. Valós idejű kommunikációs a partnerekkel. A nyitott szabványok a technikai platformoktól függetlenül teszik lehetővé a rendszerek közötti kapcsolatot. A horizontális integráció a különböző üzleti tevékenységek között, a vertikális integráció pedig az eladók és a vásárlók között épül fel. A valósidejű kommunikáció lehetővé teszi a felesleges párhuzamos kapacitások kiépítését az együttműködő cégek között. Az egyes tevékenységek kiszervezésére (outsourcing) megnyílnak az utak, ami szignifikánsan csökkentheti a munkaintenzív és jelentős irodai kapacitásokat lekötő tevékenységek költségeit, például a megredelések kezelésében, a könyvelésben, az emberi erőforrás gazdálkodásban, az ügyfélszolgálati munkában vagy az informatikában megjelenő tételeket.

8. Digitális technikán alapuló üzleti intelligencia. Az üzleti intelligencia eszközök használata kulcsfontosságú a digitális médiaüzletben. A digitális tartalmak értékesítése során rengeteg információ keletkezik, amelynek feldolgozásából a kiadók üzletileg értelmezhető, értékes, a hatékonyságukat segítő információkat szerezhetnek. A feldolgozott adatok hozzásegítik e cégeket, hogy a stratégiailag fontos kérdésekre fókuszáljanak, például azzal, hogy mérik a vásárlók elégedettségét, vagy az adatok alapján meghatározzák, hogy a partnerkapcsolatokban milyen értékek rejlenek a számukra. Ezzel lehetővé válik a piaci változásokra való gyors reagálás.

9. Partnerstratégiák, figyelem a vásárlókra. A vállalatok számára fontos, hogy, elkerüljék a szükségtelen befektetéseket, megfelelő ajánlatokat adjanak ki. Fontos, hogy megfelelően kezeljék a birtokukban lévő márkákat, vagy hozzákapcsolódhassanak bizonyos márkájú termékek forgalmazásához, megkülönböztethetővé tegyék, elkülöníthessék termékeiket a konkurensek termékeitől, meghatározhassák, hogy mely üzleti kapcsolatok hatékonyak, s melyek nem. Fontos, hogy folyamatosan megfigyelhessék a szolgáltatásaik elérhetőségét, a termékeikhez kapcsolódó jogok érvényesülését és a biztonságot.

10. Igényalapú üzlet, totális integráció. Az újonnan formálódó média- és szórakoztatóipari piacon a körülmények igen gyorsan változnak, s szinte megjósolhatatlan a kereslet változása, ami együtt jár a nagy üzleti kockázattal. A sikeres szervezetek az értékteremtést az igényalapú üzleti modellek bevezetésére fogják helyezni, azaz azt és akkor fognak szállítani, ahogy és amikor a vásárló azt akarja. Ehhez arra van szükség, hogy a vállalatok teljes üzleti folyamatrendszere a legelejétől a legvégéig integrálva legyen, s nem csak a vállalaton belül, hanem a fontosabb partnerek, beszállítók és vásárlók rendszereit is elérhessék. Ez ad ugyanis kellő rugalmasságot a vevői igények rugalmas kiszolgálására, a piaci lehetőségek kiterjesztésére.

hvg.hu Média

Személyre szabott média

Ha a 19. század a nyomtatott sajtó, a 20. század pedig a rádió és a televízió kora volt, akkor a jelenlegi a személyre szabott média időszaka lesz; a minket érdeklő híreket kapjuk meg elsősorban, s olyan időpontban és formátumban, amilyenben akarjuk.

hvg.hu Média

Az idén megszűnik a média tömegpiaca és jön a testreszabás

A Deloitte tanácsadócég médiaipari előrejelzése szerint 2005- öt a fogyasztók több tartalom, több média és több választási lehetőség iránti igénye határozza majd meg, ami egy nagyobb és sokszínűbb piacot eredményez. Például széleskörben elterjed a l egális zene-letöltés, jönnek a beágyazott reklámok és a személyreszabott mobilok.

„Tízezres tömegdemonstrációra” foglalta le az Erzsébet hidat a Gyurcsány-filmjéről elhíresült Dézsy Zoltán

„Tízezres tömegdemonstrációra” foglalta le az Erzsébet hidat a Gyurcsány-filmjéről elhíresült Dézsy Zoltán

Trump fenekestül felforgatná az amerikai diplomáciát, kétszáz éve nem volt ekkora "reform"

Trump fenekestül felforgatná az amerikai diplomáciát, kétszáz éve nem volt ekkora "reform"

Félénk típus? Mégis simán lenyomhatja a bátrabbakat – az egerektől lesték el a tudósok

Félénk típus? Mégis simán lenyomhatja a bátrabbakat – az egerektől lesték el a tudósok

„Szörnyű kudarc” – elnézést kért Meloni tolmácsa, amiért leblokkolt a Trumppal folytatott tárgyaláson

„Szörnyű kudarc” – elnézést kért Meloni tolmácsa, amiért leblokkolt a Trumppal folytatott tárgyaláson