Lebukós reklámok a magyar mozifilmekben
Míg hollywoodi filmekben minden laptop tetején szelíden világít az Apple kis almája, addig a hazai produkciókban a filmtámogatások ellentételezéseként még mindig gyakran bumfordi, „lebukós” reklámok jelennek meg a vásznon. Marketingeszköznek, vagy kultúratámogatásnak minősül, ha egy vállalat készpénz ellenében filmjelenetekben szerepelteti egy-egy termékét?
A magyar embereket roppantmód idegesíti, ha zavartalan szórakozásukba betolakodik egy reklám, ennek megfelelően a product placementnek nevezett reklámcélú termékelhelyezés különféle formái is kiváltották a nagyközönség megvetését.
A műfaj hazai megjelenésekor a pénzzel szembeni ellenálló képességét elveszítő, a támogatóknak némileg kiszolgáltatott filmes szakma és a pénzemberek is rutin, ízlés nélkül kezelték a kérdést, ám az már meglepőbb, hogy tizenöt évvel a rendszerváltást követően még mindig készülnek olyan filmek, amelyben tolakodóan és szinte kizárólag a támogatók érdekeinek szem előtt tartásával kerül bele egy-egy márkázott termék.
A filmesek gyakran azzal tesznek tönkre egy jelenetet, hogy közben szinte „leesik” a vászonról a reklám. A szemet zavaró aktusból ráadásul az is kiderül, hogy a készítőknek lövésük sincs róla, hogyan fűzzenek be életszerűen a történet szálai közé egy-egy terméket. A product placement valós célja ugyanis éppen ez: használni és népszerűsíteni egy márkát, közben pedig a nézőnek ne az tűnjön fel, hogy éppen reklámot lát. A termék tehát ideális esetben felismerhető, használata mégsem erőltetett. James Bond például magától értetődő természetességgel vezeti aktuális járgányát, s a Mátrix-trilógia főhősének telefonja is fontos dramaturgiai elem, amelyet ráadásul a moziból kilépve még meg is vásárolhatunk. Egy készpénzzel támogató pénzintézetnek sem az egész vásznat betöltő óriásplakátját kell filmre vinni (a hazai produkciók valami miatt előszeretettel alkalmazzák ezt a reklámelemet), hanem szerencsésebb, ha például a bank egyik fiókja szolgál természetes díszletéül egy, a történetbe könnyeden simuló jelenetnek.
Se szeri se száma a magyar filmekben megjelenő, elbaltázott reklámoknak, de még így is megdöbbentő, hogy Bacsó Péter mennyire ostobán szerepelteti az egyik szeszesitalgyártó céget legutóbbi, étteremkritikusokról szóló munkájában. Dacára ugyanis a téma és a helyszínek kínálta végtelen sok lehetőségnek, a film főhőse dolgozószobájának számítógépasztala alól halász elő egy gömbölyded palack likőrt, amit helyben nekiáll benyakalni. Az ehhez hasonló gagyi megoldásokat egyre több alkotó igyekszik kiküszöbölni. Nem beszélve arról, hogy az adott márkának sem tesz jót, ha valószerűtlen, kínos szituációban szerepeltetik.
Forrás: arenafilm.hu |
A támogatók megdolgozására a producer összeállít egy ajánlatot - csatolva a forgalmazó, s más szakemberek véleményét a várható nézőszámról -, amelyben részletezi, miért érné meg (szerinte), ha a vállalat pénzzel beszállna. Ez nem ritkán prezentációkkal tarkított tárgyalássorozatot jelent. A Fej vagy írás című romantikus vígjáték főbb szerepeire felkért Görög Zita illetve Pindroch Csaba személyében például a pénzemberek garanciát láttak a sikerre, s támogatták a filmet – tudtuk meg az Analog Artists produkciós céget vezető Szamosi Annától. Az alkotóknak és a többi szponzornak legalább ennyire fontos, hogy legyenek mellettük médiatámogatók is: az említett filmet például négyszáz, szponzorneveket felvonultató óriásplakáton népszerűsítették szerte az országban.
Ugyancsak szerencsés, ha egy tévécsatorna is beszáll a gyártásba, hiszen pénz mellett médiafelületet is ad, werkfilmet sugároz, nézők milliói pedig a premiert követő 1-2 éven belül főműsoridőben láthatják a filmet, a színre kerülő összes márkázott termékkel együtt. Mivel valódi nézettséget tulajdonképpen ez utóbbi hoz, a támogatók nem egyszer a tévés szponzor csatlakozásától teszik függővé saját részvételüket is.
Öt és tizenöt millió forint közötti summáért már a vásznon viríthat a szponzortermék, de ha valaki kiemelten szerepeltetett támogató szeretne lenni, ennél mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. Ám Kovács Gábor szerint az imént részletezett feltétételek együttállása esetén a befektetésért illő szolgáltatást kap a támogató.
Biztosra persze nem mehetnek az alkotók: míg az Üvegtigris 1-2-t jegyző producer a második rész előtt már meggyőzően szervezte be a hirdetőket az újabb sikerfilmre, addig a tavalyi év kellemes meglepetése, a Csak szex és más semmi készítői mondhattak bármit az egyik távközlési cégnek, az mégsem látott fantáziát a film forgatókönyvében.
Említettük, hogy az Egyesült Államok filmiparában a product placement kőkemény marketingeszköz, amit jól mutat, hogy gyakran egy-egy autó-, vagy telefonmodell globális piacra dobását is a film világpremierre időzítik. Itthon ez eddig nem volt jellemző, egyedül a Fej vagy írás című produkciót említhetnénk, a filmben használt Toyota Aygo hazai árusításának megkezdése egybeesett a filmpremierrel, igaz, inkább a producerek alkalmazkodtak a kereskedőcéghez, s nem fordítva.
Forrás: www.uvegtigris.hu |
Aztán itt vannak azok a filmek, amik legfeljebb itthon aratnak sikert, de inkább itthon sem: a szponzoráció mögött inkább személyes kapcsolatok állnak, mint bármilyen kereskedelmi cél. A pénzátutalás pedig inkább szívesség, mint marketingeszköz. Egyvalamit azonban hozzátehetünk: akár javít, akár ront a film színvonalán egy termék szerepeltetése, abban legalább biztosak lehetünk, hogy nem az adófizetők pénzét költötték rá.