Karrier a halál után
A Forbes magazin legújabb összeállításából világosan kiderül, hogy egy valamire való sztár még halála után is súlyos dollármilliókat keres - örököseinek. A listát Elvis vezeti, akinek vagyona halála után 25 évvel is 37 millió dollárral gyarapodott tavaly. Magyarországon ilyen lista nem készült ugyan, ám Zámbó Jimmy biztosan előkelő helyen szerepelne rajta.
A karrier fontos állomása a halál. A Forbes magazin összeállítása arról tanúskodik, hogy egyes előadók, vagy nevesebb írók vagyona haláluk után is gyarapodik, éves jövedelmük gyakran megegyezik az aktív pályafutásuk alatt keresett összegekkel, vagy meg is haladja azokat. A híres-hírhedt kaliforniai reppert, Tupac Shakurt hat évvel ezelőtt, 25 éves korában lőtték le, azonban tavaly 2,7 millió lemezt adott el (az előadónak 200 ki nem adott hangfelvétele volt halálakor, így van miből lemezeket összeválogatni) és ezzel 7 millió dollárt keresett. Többet, mint életében.
25 évvel halála után Elvis Presley ismét hatalmas sikert könyvelhetett el az utóbbi egy évben - anyagi értelemben is. Az egyik nagy sportszergyártó cégnek készült reklám alatt "A Little Less Conversation" című dalának remixe hallható, amely annyira elnyerte a hallgatóság tetszését, hogy négy hetet töltött az angol slágerlista élén, 4 millió dollárral gyarapítva az Elvis-örökösök pénztárcáját. Mindent összevetve a király az utóbbi egy esztendőben (a Forbes magazin újságírói 2001. júniusától 2002. júniusáig összegezték a különböző jogdíjakból befolyó összegeket) összesen 37 millió dollárt keresett s ezzel ő vezeti a legjobban fizetett halottak rangsorát. A második helyen Charles Schulz, Charlie Brown képregényfigurájának megalkotója végzett, a két és fél éve elhunyt rajzoló 28 millióval gazdagodott. A harmadik helyen John Lennon áll, aki nemcsak lemezeiből, hanem többek között a kisfiának készített rajzait felhasználó, Real Love névre elkeresztelt divatkollekció sikeréből is profitált, egy év alatt 20 millió dollárt.
A listán megtaláljuk Bob Marley-t (10 millió), Jimi Hendrixet (8 millió), Marilyn Monroe-t (7 millió), de jól keresett a 2001. márciusában elhunyt krimiíró, Robert Ludlum is, akinek egy regényéből készített filmje 5 milliót hozott. Hirtelen robbant be a listára J.R.R. Tolkien, A Gyűrűk Ura trilógia írója: a film sikere miatt könyve sokadszor az eladási listák élére került, de a közel 30 éve halott tudós-író profitált a film mellé készült műanyag akcióhősök értékesítéséből is. Az újságírók 12 millió dollárra becsülik tavalyi jövedelmét, ezzel a hetedik legjobban kereső a Forbes listáján. Az elhunyt sztárok összességében is jó évet zártak: míg az egy évvel korábbi listára 3 millió dollárral már fel lehetett kerülni és az átlagos éves kereset 11,5 millió volt, addig most az alsó határ 5 millió, az átlag pedig 15 millió dollárra emelkedett. Az idei listáról olyan nevek szorultak ki, mint az alig 3 milliót megkereső, közel fél évszázada halott filmsztár James Dean, vagy Andy Warhol, a neves pop-művész.
Bár hazánkban hasonló listák nem készülnek (gyakorlatilag azt is lehetetlen megtudni, kik a leggazdagabb élők), mindannyian emlékezhetünk a 2001. január elsején elhunyt Zámbó Imre, azaz Jimmy utóéletére, az őt övező kultuszra. A szerencsétlen körülmények között elhunyt sztár lemezeinek nagy részét a Warner Music Hungary (Magneoton) adja ki, akik a hvg.hu kérdésére elmondták, hogy Jimmy halála óta 300 ezer hanghordozót értékesítettek. Az eladott lemezek után a szerzői jogvédő iroda fix százalékot fizet a művész örököseinek, ezen felül a lemezkiadó vállalattal kötött szerződés alapján meghatározott összegből is részesedik Jimmy családja. Az énekes halála után hamarosan marakodás tört ki a családtagok, a zenésztársak és a Magneoton között, nem tudtak ugyanis megegyezni, hogy kinek van joga kiadni Jimmy addig nem megjelent dalait. A hvg.hu számításai szerint azonban Jimmy értékesített hanghordozóiból így is akár tízmilliós nagyságrendű összeg juthatott az örökösöknek.