szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorított szabályzatán, így a Michelin-gumikat használó Williams-BMW elveszítheti vezető pozícióját a konstruktőrök versengésében, a Bridgestone-abroncsokkal futó Ferrari legnagyobb örömére.

A méret igenis számít, legalábbis a Forma 1-ben biztosan, ahol a verseny közben előnyösen kopó Michelin gumiabroncsok a konstruktőrök versenyében rendre első hellyel ajándékozzák meg a Williams-BMW-t. A rivális Bridgestone ezt nem nézte jó szemmel, a gumiháború kirobbant: a FIA szabályt módosított, a Michelin válaszul az Olasz Nagydíj bojkottjával fenyegetőzik.
„Nem tudjuk időben elkészíteni az új gumit, mert több hétbe telik, amíg megtervezzük” – adott prózai magyarázatot a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szigorított döntésének végrehajthatatlanságára Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatója. A FIA a Michelin riválisa, a Bridgestone panaszát követően szigorított az eddig érvényben lévő szabályzaton, amely módosítással a legutóbbi négy világbajnokságot megnyerő Ferrari előtt - a konstruktőrök versengésében - jelenleg nyolc ponttal vezető Williams-BMW könnyen elveszítheti vezető pozícióját. Szakemberek szerint ugyanis a Williams-BMW-n kívül a McLarent-Mercedest, a Renault-t, a Jaguar-Cosworthot és a Toyotát kiszolgáló francia gumigyártó olyan gumiabroncsot gyárt, amelynek futófelülete a futamok alatt a megengedett 270 mm-nél szélesebbre kopik, forgás közben pedig deformálódik, s ezáltal a verseny végén átlépi a 270 mm-es limitet. Márpedig szélesebb gumiabroncsokkal jobb lesz az autó fekvése és tapadása, így a Michelin előnyösebb helyzetbe kerül a Bridgestone-nal szemben - érvel a japán rivális.
A csalást emlegető Bridgestone nem a levegőbe beszél, hiszen a konstruktőrök közötti versenyben rendre a Williams-BMW viszi a pálmát. A Michelint roppant kényelmetlenül érintő FIA-szigorítás lényege, hogy a gumiabroncsok szélességét nem a verseny előtt, hanem azt követően mérnék le, és ha az a megengedett értéknél szélesebb, akkor az érintett csapatot kizárnák a versenyből. A FIA döntésének értelmében tehát az Olasz Nagydíj után tíz „alakulat” kizárására kerülhet sor, mivel a Michelin valamennyi partnere ugyanolyan profilú gumiabroncsot használ.
Bár a gumiabroncs kopásából eredő jelentős előnyöket senki nem vitatja, a Michelin szerint a FIA rossz időben döntött a szigorításról, hiszen a világbajnokság hajrájában, az utolsó három futamra a franciák már nem tudnak új gumikkal előrukkolni. A francia cég ugyanakkor jelezte, kész megtárgyalni a FIA szabálymódosítását, illetve segít meghatározni a 2004-től életbe lépő mérési eljárást, de nem most. A Michelin arra is felhívta a figyelmet, hogy az újonnan kilátásba helyezett, a gumik érintkezési felületének szélességét ellenőrző módszer még nincs kidolgozva, így ez további időt és munkát igényelne. Miközben a Michelin sportigazgatója a cég partnerei által a Forma 1-be pumpált hatalmas összegek elvesztésén siránkozott, addig Pascal Vasselon, a Michelin Forma 1-es részlegének vezetője magabiztosan kijelentette, hogy ha a FIA ki akar zárni tíz csapatot az Olasz Nagydíj után, akkor cselekedjen így.
A FIA döntése csak a Bridgestone-nal szerződésben álló Ferrarinak kedvezne, amely a gumikkal már amúgy is hadilábon áll: az olasz istálló által is használt japán abroncsok a nyári szezon alatt a hőséget is jóval rosszabbul bírták, mint a Michelin gumijai. A legkellemetlenebb helyzetben viszont kétségtelenül a döntőbíró pozícióban lévő szövetség van, mert bármilyen döntést hoz is végül, vagy a status quo-t a világbajnokság végéig fenntartani kívánó Michelin, vagy a csalást emlegető Bridgestone kiált majd igazságtalanságot. Ön melyik cégnek adna igazat?
Palvin Barbara lesz az MTV European Music Awards egyik műsorvezetője

Palvin Barbara lesz az MTV European Music Awards egyik műsorvezetője

Doku360: "A techno szerintem haladó zenehallgatóknak való"

Doku360: "A techno szerintem haladó zenehallgatóknak való"

Meghalt a legidősebb brit

Meghalt a legidősebb brit