szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Ha egy szóval kellene válaszolni a fenti kérdésre, akkor a legtöbben...

Ha egy szóval kellene válaszolni a fenti kérdésre, akkor a legtöbben valószínűleg a fapadosok olcsóságát emelnék ki. A különösen árérzékeny magyar piacon ennek hatása talán jobban is érződik, mint más országokban. Az alig négy esztendeje alakult Wizz Air utasszám tekintetében 2006-ban vette át a vezetést az 1946-ban alapított Malévtől, s míg a lila-fehér-magenta színre festett gépek 4,3 millió utast szállítanak évente, addig a nemrég orosz befolyás alá került állami büszkeségünk kék-fehér repülői csak alig valamivel több mint 3 milliót.
 
A fapados társaságok titka a pragmatizmusukban rejlik: csak olyan célállomásokra indítanak gépeket, amelyet megtérülése és nyereséges működése szinte biztosra vehető. Ennek érdekében lefaragtak minden extra kiadást, és megszüntettek jó néhány „felesleges” szolgáltatást. A repülőkön nincs tévé és más hasonló kényelmi eszköz, az ételért-italért külön fizetni kell, megszüntették az osztályokat és helyette bevezették a szabad helyválasztást, ami gyorsan népszerűvé vált az utazók körében. A légi turisták pedig egyáltalán nem panaszkodnak a spórolás miatt, két-három órát ugyanis állva is kibírnának, ha ez lenne az olcsó repülés feltétele.
 
Ugyanakkor minden területen nem lehet garasoskodni, s a low cost-társaságok ügyelnek is a fontosabb részletekre. A Wizz Air gépparkja például 13 darab, 3 év alatti átlagéletkorú Airbus A320-asból áll, amelyekben az utasok kényelméről bőrülések gondoskodnak, a személyzet tapasztalt, és nem hanyagolják el a vasmadarak rendszeres szervizelését sem. A legnagyobb gondot talán a másodlagos repterek jelenthetik, hiszen a leszállás után az utasoknak még átlagosan egy-másfél órát kell közúton kocsikázniuk, hogy a kiszemelt település központjába jussanak. Az alábbi összehasonlító táblázat helyszíneit tekintve, London-Lutontól például 50, Párizs-Beauvais-tól 80, Milánó-Bergamótól pedig 55 kilométernyire található az igazi városcentrum. Az ár tekintetében viszont a fapadosok vezetnek még a közeli dátumú utak esetében is. Például:
 
Légitársaság
Alapítva
Éves
utasforgalom
Londoni
út ára*
Párizsi
út ára*
Milánói
út ára*
Malév
1946
3,1 millió fő
132 000 Ft
111 400 Ft
88 200 Ft
Wizz Air
2004
4,3 millió fő
71 340 Ft
67 420 Ft
29 840 Ft
*2008 februárjának első hetében, 2 felnőtt részére, oda-vissza, illetékkel és adókkal együtt
 
A low cost légi közlekedés érdekes fejleménye, hogy az utóbbi időkben itt is megszaporodtak az igénybe vehető extra szolgáltatások. Továbbra is a Wizz Air-nél maradva, ha valaki például nagyobb lábterű ülésre vágyik, 1300 Ft-ért hozzá is juthat, míg az elsőbbségi beszállásért 990 Ft-ot kell kifizetni. De mi történik, ha utóbbit mindenki igénybe veszi? Piaci felmérések alapján ilyenre még sohe, semelyik légitársaság életében nem került sor.
 
A kiszolgálás ilyesfajta differenciálása ugyanakkor továbbra is inkább a hagyományos járatok jellemzője, s a business class és a turistaosztály között apróbb és nagyobb különbségek egyaránt előfordulnak. Eltérés már a székek számában is jelentkezhet: a többet fizető utasok részlegén általában 2, míg a hátrébb lévő sorokban 3 ülőhely van egymás mellett. A sorok távolsága az előbbieknél (Malév-adatokat alapul véve) 89 centiméter, az utóbbiaknál „csupán” 81. A székek a business classon 3 centivel szélesebbek, s az itt utazók ráadásként 10 kilogrammal nagyobb csomagot adhatnak fel, és 8 kilóval nehezebb kézipoggyászt vihetnek magukkal a gépre. A beszállásnál és a csomagkiadásnál természetesen szintén előnyt élveznek, a fedélzeten felszolgált ételhez pedig nekik porcelán evőeszközök járnak, a turistaosztályon viszont műanyag. Azt mindenki maga döntse el, hogy ezekért a pluszokért megéri-e kemény tízezrekkel többet fizetnie.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mészáros Lőrinc gyerekei 4,5 milliárd forintért építhetnek iskolát Felcsúton

Mészáros Lőrinc gyerekei 4,5 milliárd forintért építhetnek iskolát Felcsúton

Félszáz éve nincs velünk Jimi Hendrix

Félszáz éve nincs velünk Jimi Hendrix

Ne nagyon reménykedjen idén béremelésben

Ne nagyon reménykedjen idén béremelésben