Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fc6a9249-143f-4636-adac-7bd1dd3fa37f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az idei évre szánt bérkiegészítést a Facebookon jelentette be a miniszter.","shortLead":"Az idei évre szánt bérkiegészítést a Facebookon jelentette be a miniszter.","id":"20250529_lazar-janos-mav-50-ezer-forint-berkiegeszites-bejelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc6a9249-143f-4636-adac-7bd1dd3fa37f.jpg","index":0,"item":"c500e246-7daa-40f6-8d4a-c6b1802418b8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_lazar-janos-mav-50-ezer-forint-berkiegeszites-bejelentes","timestamp":"2025. május. 29. 18:22","title":"Egyszeri 50 ezer forinttal becsüli meg a vasutasok munkáját Lázár János","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek, hogy tankokat keljen kibírniuk. ","shortLead":"Extra szigorúak lesznek hamarosan Kínában az akkumulátorbiztonsági előírások, de annyira azért nem extrémek...","id":"20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/405d2265-e813-45c3-a338-40296d8d0f52.jpg","index":0,"item":"6d7eab59-38dd-4df9-95ce-40b6b3ee3e66","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_Kinai-akkuteszt-36-tonnas-harckocsi-hajtott-Geely-akku","timestamp":"2025. május. 30. 13:53","title":"Kínai akkuteszt: 36 tonnás harckocsi hajtott át a cellákon, és kibírták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc88fcc6-0c94-45ee-bb5f-c6df3559226d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Szélesre nyílik Európa kapuja a szegedi BYD-gyárral és a cég budapesti központjával.","shortLead":"Szélesre nyílik Európa kapuja a szegedi BYD-gyárral és a cég budapesti központjával.","id":"20250529_Daily-Telegraph-cikk-Az-EU-paria-Magyarorszag-segit-Kinanak-meginditani-az-elektromos-autok-invaziojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc88fcc6-0c94-45ee-bb5f-c6df3559226d.jpg","index":0,"item":"886f2843-364f-4b6b-9cc5-ff0bb43f7ff7","keywords":null,"link":"/360/20250529_Daily-Telegraph-cikk-Az-EU-paria-Magyarorszag-segit-Kinanak-meginditani-az-elektromos-autok-invaziojat","timestamp":"2025. május. 29. 07:30","title":"The Daily Telegraph-cikk: Az EU-pária Magyarország segít Kínának megindítani az elektromos autók invázióját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d1c5a73-86fa-41df-b807-5321976058fc","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"A kormány döntött arról, hogy a Rekonstruktív Reproduktív Medicina központokban is tb-támogatásra lehessen felírni a szükséges gyógyszereket. Ezekhez az intézményekhez jellemzően azok a meddőséggel küzdő párok fordulnak, akik nem szeretnének lombikkezelésen részt venni. A támogatásért a KDNP járt közben, ugyanakkor a kisebbik kormánypárton több olyan fontos etikai kérdés is fennakadt az elmúlt években, melyet a meddőségi szakma régóta szeretne itthon bevezetni.","shortLead":"A kormány döntött arról, hogy a Rekonstruktív Reproduktív Medicina központokban is tb-támogatásra lehessen felírni...","id":"20250530_Allami-tamogatast-kapnak-a-kereszteny-szemlelet-alapjan-mukodo-reprodukcios-centrumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d1c5a73-86fa-41df-b807-5321976058fc.jpg","index":0,"item":"d9991231-a6d4-4806-b7d6-31946f9efa30","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_Allami-tamogatast-kapnak-a-kereszteny-szemlelet-alapjan-mukodo-reprodukcios-centrumok","timestamp":"2025. május. 30. 14:10","title":"Állami támogatást kapnak a keresztény szemlélet alapján működő reprodukciós centrumok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Odu Store-nak már negatív a saját tőkéje, miután a működése egyetlen évében sem tudott nyereséget termelni.","shortLead":"Az Odu Store-nak már negatív a saját tőkéje, miután a működése egyetlen évében sem tudott nyereséget termelni.","id":"20250530_Orban-Rahel-bababolt-odu-store-veszteseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"b89e0f43-c207-4cb7-bb37-6beba9915128","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Orban-Rahel-bababolt-odu-store-veszteseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 18:32","title":"Sántít a saját láb, négy év alatt negyedszer lett veszteséges Orbán Ráhel bababoltja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f4fd2dc-9844-4bc2-ba6d-81e1ca723396","c_author":"HVG","category":"360","description":"A rendszeresen új helyre költözés vagy a több tudományos műhely közötti időmegosztás akár évekkel is lerövidítheti azt az időt, amennyi a később tudományos áttörésként értékelt alapötletek megszületéséhez szükséges.","shortLead":"A rendszeresen új helyre költözés vagy a több tudományos műhely közötti időmegosztás akár évekkel is lerövidítheti azt...","id":"20250530_hvg-tudosok-kutatok-mobilitas-tudomanyos-eredmenyesseg-nobel-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f4fd2dc-9844-4bc2-ba6d-81e1ca723396.jpg","index":0,"item":"c20ecea2-d186-4914-ae6d-fe8d6a4e494e","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-tudosok-kutatok-mobilitas-tudomanyos-eredmenyesseg-nobel-dijak","timestamp":"2025. május. 30. 16:15","title":"Tudósok, kutatók, induljatok el!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b4c0c07-f99b-4734-969c-02f3489d6e20","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple valamennyi operációs rendszere megújul idén, de nem csak küllemében: a jelek szerint a névadási gyakorlat is új lesz. Nem érdemes tehát az iOS 19-re várni.","shortLead":"Az Apple valamennyi operációs rendszere megújul idén, de nem csak küllemében: a jelek szerint a névadási gyakorlat is...","id":"20250529_apple-ios-watchos-macos-26-atnevezes-megujulas-operacios-rendszerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4c0c07-f99b-4734-969c-02f3489d6e20.jpg","index":0,"item":"e5d3b480-7bf9-49c1-a1f8-d14e6276f0ea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_apple-ios-watchos-macos-26-atnevezes-megujulas-operacios-rendszerek","timestamp":"2025. május. 29. 10:03","title":"Teljes átalakulás jöhet az Apple-nél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fcf17a7-5d6f-4c50-b057-5b184b180463","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A lap úgy tudja, még nem kezdődött meg az üzemhez kapcsolódó szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések egy részének kivitelezése, amelyek szükségesek lennének a próbagyártás startjához.","shortLead":"A lap úgy tudja, még nem kezdődött meg az üzemhez kapcsolódó szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések egy részének...","id":"20250530_CATL-Debrecen-akkumulator-akkugyar-cellagyartas-egy-ev-csuszas-szennyviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fcf17a7-5d6f-4c50-b057-5b184b180463.jpg","index":0,"item":"b71d00ea-524f-43d7-9415-bfedc8a6e178","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_CATL-Debrecen-akkumulator-akkugyar-cellagyartas-egy-ev-csuszas-szennyviz","timestamp":"2025. május. 30. 10:22","title":"24.hu: Egy évet is csúszhat a cellagyártás indulása a debreceni CATL-akkugyárnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fapadossal vagy hagyományos légitársasággal utazzunk?
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Ha egy szóval kellene válaszolni a fenti kérdésre, akkor a legtöbben...
Ha egy szóval kellene válaszolni a fenti kérdésre, akkor a legtöbben valószínűleg a fapadosok olcsóságát emelnék ki. A különösen árérzékeny magyar piacon ennek hatása talán jobban is érződik, mint más országokban. Az alig négy esztendeje alakult Wizz Air utasszám tekintetében 2006-ban vette át a vezetést az 1946-ban alapított Malévtől, s míg a lila-fehér-magenta színre festett gépek 4,3 millió utast szállítanak évente, addig a nemrég orosz befolyás alá került állami büszkeségünk kék-fehér repülői csak alig valamivel több mint 3 milliót.
A fapados társaságok titka a pragmatizmusukban rejlik: csak olyan célállomásokra indítanak gépeket, amelyet megtérülése és nyereséges működése szinte biztosra vehető. Ennek érdekében lefaragtak minden extra kiadást, és megszüntettek jó néhány „felesleges” szolgáltatást. A repülőkön nincs tévé és más hasonló kényelmi eszköz, az ételért-italért külön fizetni kell, megszüntették az osztályokat és helyette bevezették a szabad helyválasztást, ami gyorsan népszerűvé vált az utazók körében. A légi turisták pedig egyáltalán nem panaszkodnak a spórolás miatt, két-három órát ugyanis állva is kibírnának, ha ez lenne az olcsó repülés feltétele.
Ugyanakkor minden területen nem lehet garasoskodni, s a low cost-társaságok ügyelnek is a fontosabb részletekre. A Wizz Air gépparkja például 13 darab, 3 év alatti átlagéletkorú Airbus A320-asból áll, amelyekben az utasok kényelméről bőrülések gondoskodnak, a személyzet tapasztalt, és nem hanyagolják el a vasmadarak rendszeres szervizelését sem. A legnagyobb gondot talán a másodlagos repterek jelenthetik, hiszen a leszállás után az utasoknak még átlagosan egy-másfél órát kell közúton kocsikázniuk, hogy a kiszemelt település központjába jussanak. Az alábbi összehasonlító táblázat helyszíneit tekintve, London-Lutontól például 50, Párizs-Beauvais-tól 80, Milánó-Bergamótól pedig 55 kilométernyire található az igazi városcentrum. Az ár tekintetében viszont a fapadosok vezetnek még a közeli dátumú utak esetében is. Például:
Légitársaság
Alapítva
Éves
utasforgalom
Londoni
út ára*
Párizsi
út ára*
Milánói
út ára*
Malév
1946
3,1 millió fő
132 000 Ft
111 400 Ft
88 200 Ft
Wizz Air
2004
4,3 millió fő
71 340 Ft
67 420 Ft
29 840 Ft
*2008 februárjának első hetében, 2 felnőtt részére, oda-vissza, illetékkel és adókkal együtt
A low cost légi közlekedés érdekes fejleménye, hogy az utóbbi időkben itt is megszaporodtak az igénybe vehető extra szolgáltatások. Továbbra is a Wizz Air-nél maradva, ha valaki például nagyobb lábterű ülésre vágyik, 1300 Ft-ért hozzá is juthat, míg az elsőbbségi beszállásért 990 Ft-ot kell kifizetni. De mi történik, ha utóbbit mindenki igénybe veszi? Piaci felmérések alapján ilyenre még sohe, semelyik légitársaság életében nem került sor.
A kiszolgálás ilyesfajta differenciálása ugyanakkor továbbra is inkább a hagyományos járatok jellemzője, s a business class és a turistaosztály között apróbb és nagyobb különbségek egyaránt előfordulnak. Eltérés már a székek számában is jelentkezhet: a többet fizető utasok részlegén általában 2, míg a hátrébb lévő sorokban 3 ülőhely van egymás mellett. A sorok távolsága az előbbieknél (Malév-adatokat alapul véve) 89 centiméter, az utóbbiaknál „csupán” 81. A székek a business classon 3 centivel szélesebbek, s az itt utazók ráadásként 10 kilogrammal nagyobb csomagot adhatnak fel, és 8 kilóval nehezebb kézipoggyászt vihetnek magukkal a gépre. A beszállásnál és a csomagkiadásnál természetesen szintén előnyt élveznek, a fedélzeten felszolgált ételhez pedig nekik porcelán evőeszközök járnak, a turistaosztályon viszont műanyag. Azt mindenki maga döntse el, hogy ezekért a pluszokért megéri-e kemény tízezrekkel többet fizetnie.