Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"960160cd-7731-404d-beb8-eecdd12c779d","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Kiütéssel nyert a Liverpool és bejutott az angol Ligakupa döntőjébe.","shortLead":"Kiütéssel nyert a Liverpool és bejutott az angol Ligakupa döntőjébe.","id":"20250206_szoboszlai-dominik-gol-liverpool-fc-angol-ligakupa-elodonto-osztalyzat-ertekeles-nemzetkozi-sajto-tottenham","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/960160cd-7731-404d-beb8-eecdd12c779d.jpg","index":0,"item":"fb545268-4e9b-44da-bdcf-f8ed8e4d28fa","keywords":null,"link":"/sport/20250206_szoboszlai-dominik-gol-liverpool-fc-angol-ligakupa-elodonto-osztalyzat-ertekeles-nemzetkozi-sajto-tottenham","timestamp":"2025. február. 06. 23:51","title":"„A csodálatos magyar sziporkázó játéka” – több külföldi lapnál is az elődöntő legjobbja volt a szép gólt szerző Szoboszlai Dominik – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","shortLead":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","id":"20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b.jpg","index":0,"item":"bec7581c-3e9d-4698-b516-f988243a2fbd","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","timestamp":"2025. február. 06. 19:35","title":"Ferenc pápa hörghurut miatt betegeskedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","shortLead":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","id":"20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711.jpg","index":0,"item":"d7ccb8af-0d0e-4d7a-a3eb-c746927cdda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","timestamp":"2025. február. 05. 08:22","title":"Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti büntetést.","shortLead":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti...","id":"20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5.jpg","index":0,"item":"0b290004-7f04-468f-b425-6e1f9e73b7d1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","timestamp":"2025. február. 05. 11:48","title":"Megerősítette a bíróság: jogos volt a Lengyelország elleni 130 milliárd forintos EU-bírság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eda019ef-0c2d-487c-817d-725a957b5824","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Egy másik kormányzati döntés értelmében már a protokollkiadásokon is spórolni kellett, így a partnereknek legfeljebb egy képeslapot lehetett adni karácsonyi és újévi ajándékként. A 2024-es, nem nyilvános kormányhatározatokból látszik, mennyire szorították meg a nadrágszíjat. A köztisztviselők már sztrájkra készülnek.","shortLead":"Egy másik kormányzati döntés értelmében már a protokollkiadásokon is spórolni kellett, így a partnereknek legfeljebb...","id":"20250206_Nem-nyilvanos-hatarozat-Orban-Viktor-dontesen-mult-ki-kaphat-plusz-penzt-az-kormanyzati-szerveknel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eda019ef-0c2d-487c-817d-725a957b5824.jpg","index":0,"item":"542b1202-4de6-45bd-bb48-796f8fe7d719","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Nem-nyilvanos-hatarozat-Orban-Viktor-dontesen-mult-ki-kaphat-plusz-penzt-az-kormanyzati-szerveknel-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 06:11","title":"Akkora a spórolás a kormányzatban, hogy Orbán Viktor döntésén múlt az is, ki kaphatott plusz pénzt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar Pétert kritizálja.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar...","id":"20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893.jpg","index":0,"item":"24b47c7e-09d2-4c5d-88b6-3d4038bd4b03","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","timestamp":"2025. február. 05. 08:15","title":"Orbán Balázs értékelte az ország helyzetét, és arra jutott, minden a 2010 előtti kormány hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"384056a7-a3d9-402c-bc26-6f26321f0187","c_author":"Mátrai Anna","category":"elet","description":"Japánon az ezredforduló után hatalmasodott el a kabalaőrület.","shortLead":"Japánon az ezredforduló után hatalmasodott el a kabalaőrület.","id":"20250206_kabala-japan-cukisag-kawaii-oszaka-vilagkiallitas-miska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/384056a7-a3d9-402c-bc26-6f26321f0187.jpg","index":0,"item":"1b51956d-9cb2-498f-bf64-41ba650dd9fb","keywords":null,"link":"/elet/20250206_kabala-japan-cukisag-kawaii-oszaka-vilagkiallitas-miska","timestamp":"2025. február. 06. 04:31","title":"A magyar pavilon miskakancsója a kanyarban sincs a dilis japán kabalákhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","shortLead":"A mínusz negyedik szinten csaptak fel a lángok.","id":"20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cae17352-389c-4b7d-b3fe-0477ad1a4fc9.jpg","index":0,"item":"3186b756-2a70-49b4-aa0b-cdc11c84fd25","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_belvaros-szervita-ter-tuzeset-melygarazs-kigyulladt-zold-rendszamos-auto","timestamp":"2025. február. 06. 10:28","title":"Mélygarázsban kigyulladt zöld rendszámos autó miatt kellett kiüríteni egy irodaházat a Szervita téren – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fapadossal vagy hagyományos légitársasággal utazzunk?
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Ha egy szóval kellene válaszolni a fenti kérdésre, akkor a legtöbben...
Ha egy szóval kellene válaszolni a fenti kérdésre, akkor a legtöbben valószínűleg a fapadosok olcsóságát emelnék ki. A különösen árérzékeny magyar piacon ennek hatása talán jobban is érződik, mint más országokban. Az alig négy esztendeje alakult Wizz Air utasszám tekintetében 2006-ban vette át a vezetést az 1946-ban alapított Malévtől, s míg a lila-fehér-magenta színre festett gépek 4,3 millió utast szállítanak évente, addig a nemrég orosz befolyás alá került állami büszkeségünk kék-fehér repülői csak alig valamivel több mint 3 milliót.
A fapados társaságok titka a pragmatizmusukban rejlik: csak olyan célállomásokra indítanak gépeket, amelyet megtérülése és nyereséges működése szinte biztosra vehető. Ennek érdekében lefaragtak minden extra kiadást, és megszüntettek jó néhány „felesleges” szolgáltatást. A repülőkön nincs tévé és más hasonló kényelmi eszköz, az ételért-italért külön fizetni kell, megszüntették az osztályokat és helyette bevezették a szabad helyválasztást, ami gyorsan népszerűvé vált az utazók körében. A légi turisták pedig egyáltalán nem panaszkodnak a spórolás miatt, két-három órát ugyanis állva is kibírnának, ha ez lenne az olcsó repülés feltétele.
Ugyanakkor minden területen nem lehet garasoskodni, s a low cost-társaságok ügyelnek is a fontosabb részletekre. A Wizz Air gépparkja például 13 darab, 3 év alatti átlagéletkorú Airbus A320-asból áll, amelyekben az utasok kényelméről bőrülések gondoskodnak, a személyzet tapasztalt, és nem hanyagolják el a vasmadarak rendszeres szervizelését sem. A legnagyobb gondot talán a másodlagos repterek jelenthetik, hiszen a leszállás után az utasoknak még átlagosan egy-másfél órát kell közúton kocsikázniuk, hogy a kiszemelt település központjába jussanak. Az alábbi összehasonlító táblázat helyszíneit tekintve, London-Lutontól például 50, Párizs-Beauvais-tól 80, Milánó-Bergamótól pedig 55 kilométernyire található az igazi városcentrum. Az ár tekintetében viszont a fapadosok vezetnek még a közeli dátumú utak esetében is. Például:
Légitársaság
Alapítva
Éves
utasforgalom
Londoni
út ára*
Párizsi
út ára*
Milánói
út ára*
Malév
1946
3,1 millió fő
132 000 Ft
111 400 Ft
88 200 Ft
Wizz Air
2004
4,3 millió fő
71 340 Ft
67 420 Ft
29 840 Ft
*2008 februárjának első hetében, 2 felnőtt részére, oda-vissza, illetékkel és adókkal együtt
A low cost légi közlekedés érdekes fejleménye, hogy az utóbbi időkben itt is megszaporodtak az igénybe vehető extra szolgáltatások. Továbbra is a Wizz Air-nél maradva, ha valaki például nagyobb lábterű ülésre vágyik, 1300 Ft-ért hozzá is juthat, míg az elsőbbségi beszállásért 990 Ft-ot kell kifizetni. De mi történik, ha utóbbit mindenki igénybe veszi? Piaci felmérések alapján ilyenre még sohe, semelyik légitársaság életében nem került sor.
A kiszolgálás ilyesfajta differenciálása ugyanakkor továbbra is inkább a hagyományos járatok jellemzője, s a business class és a turistaosztály között apróbb és nagyobb különbségek egyaránt előfordulnak. Eltérés már a székek számában is jelentkezhet: a többet fizető utasok részlegén általában 2, míg a hátrébb lévő sorokban 3 ülőhely van egymás mellett. A sorok távolsága az előbbieknél (Malév-adatokat alapul véve) 89 centiméter, az utóbbiaknál „csupán” 81. A székek a business classon 3 centivel szélesebbek, s az itt utazók ráadásként 10 kilogrammal nagyobb csomagot adhatnak fel, és 8 kilóval nehezebb kézipoggyászt vihetnek magukkal a gépre. A beszállásnál és a csomagkiadásnál természetesen szintén előnyt élveznek, a fedélzeten felszolgált ételhez pedig nekik porcelán evőeszközök járnak, a turistaosztályon viszont műanyag. Azt mindenki maga döntse el, hogy ezekért a pluszokért megéri-e kemény tízezrekkel többet fizetnie.