szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A Sky Europe későn hozta nyilvánosságra téli menetrendjét, ezért legnagyobb...

A Sky Europe későn hozta nyilvánosságra téli menetrendjét, ezért legnagyobb versenytársa, a Wizz Air azt híresztelte kivonul a magyar piacról. Ehelyett a fapados légitársaság sűríti járatait, a Budapest Airport pedig várhatóan kedvezménnyel díjazza ezt a stratégiát.

 
Köztudott, hogy a légitársaságok évek óta folyamatosan racionalizálják útvonalaikat és kapacitásukat a magyar piacon. A Wizz Air kommunikációs igazgatója szerint ez nem véletlen. A magyar piacot Kázmér Natasa nehezebbnek tartja a környező országokénál is, mert az infrastruktúra limitált, a budapesti repülőtér monopol helyzetéből adódóan jelentősen drágább, mint a 11 lengyelországi reptér bármelyike.


A magyarországi piac mérete pedig kicsi, ezért magas költségek mellett kevesebb bevétel, kisebb forgalom érhető el. A nyomást fokozza, hogy a versenyhelyzetből adódóan, az árakat a piac és nem az egyes légitársaságok diktálják; a cégek csupán egy dolgot tudnak kontrolálni, és ez a költségstruktúrájuk. Ebben a helyzetben csak az éli túl a versenyt, akinek a legkisebbek a kiadásai - indokolta a légitársaságok piacának várható átalakulását.

 
Váradi József -a Wizzair verzérigazgatója - szokatlannak tartja, hogy a Sky Europe - ellenben a többi versenytárssal, valamint az elmúlt évek gyakorlatával - 3 hónappal a téli szezon megkezdése előtt még nem hozta nyilvánosságra teljes téli menetrendjét. A titkolózásra szerinte ésszerű magyarázat lehet, hogy a Sky Europe télen már nem indít járatot Budapestről, mert hónapokon belül kivonul a magyar piacról. A döntés hátterében feltehetően a költséghatékonyság áll, azaz, hogy nem éri meg a Sky Europe-nak a jelenlegi árverseny mellett a magyar piac igényeit teljesíteni.



Teljesen hibás megközelítésnek tartja a magas költségek és a Sky Europe magyarországi kivonulása közötti ok-okozati összefüggést Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. A budapesti reptér költségei európai viszonylatban szerinte egyáltalán nem számítanak magasnak. Athénban és Bécsben többszörös díjakat kell fizetniük a légitársaságoknak, mint a budapesti reptéren. Ennek ellenére az előbbinél 13-14 százalékkal, az utóbbi esetében 8 százalékkal forgalom évente. A Sky Europe-pal – a másik 51 légitársasághoz hasonlóan - folyamatosan tárgyalnak és idáig nem került szóba szerződésbontás.


Bár a Sky Europe szóvivője, Hegedűs Judit elismerte, hogy a fapados légitársaság folyamatosan felülvizsgálja azokat az útvonalait, melyek nem váltják be a hozzáfűzött reményeket, példaként hozta fel a londoni járat egy évvel ezelőtti megszüntetését. Ugyanakkor cáfolta a kivonulásával kapcsolatos híreket és azt is hozzátette, hogy a téli menetrendben egyes kiemelt, üzleti útvonalain sűríteni is szeretné járatait. Amszterdamon kívül Brüsszelbe és Párizsba. Emlékeztetett azonban arra, hogy a sokat vitatott téli menetrend első fázisaként mintegy 25 útvonalat már publikáltak, a Krakkót és Budapestet is - tartalmazó végleges menetrendet pedig július végén hozzák nyilvánosságra. A téli menetrend megjelenés kései időpontját azzal magyarázta, hogy még nem fejeződtek be a tárgyalások a Budapest Airporttal, amelynek kedvezményei jelentősen befolyásolhatják az útvonalak összeállítását.  

A budapesti repülőtértől jelenleg akkor kap bármelyik légitársaság 50 százalékos kedvezményt, ha új útvonalon indít járatokat, amelyeket a Feriheggyel kapcsol össze A forgalom ösztönzése érdekében azonban a Budapest Airport új bónuszrendszert dolgoz ki, melyben azok a társaságok is jól járnának, akik sűrítik járataikat. A bevezetés időpontjának Szollár Domokos 2008. januárját jelölte meg, ám a kedvezmény mértékéről közelebbit nem árult el.


oneworld kampány Malév törzsutasoknak


Wizzair: 1000 jegy 1000 forintért



HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!