szerző:
Medipress

Mindenki feledékeny lehet olykor, ne aggódjunk, ezek még nem az Alzheimer-kór tünetei. Összegyűjtöttünk néhány tanácsot, hogyan tartsuk karban agyunkat.

Az Alzheimer-kór és más típusú demenciák lassan rombolják az agy kapacitását, az új emlékek befogadását. Az amerikai alzheimer társaság tavaly több mint 5 millióra becsülte a megbetegedések számát, amely 2050-re a 16 milliót is megközelítheti. Továbbra is sokan kutatják agyunk titkait, hogy miként dolgozzuk fel az információkat, hogyan működik a memória, miként öregszik az agy, illetve hogyan fejlődnek ki az Alzheimer-kórhoz hasonló megbetegedések. Számtalan tanulmány foglalkozott már a gondolkodóképesség megtartásával, illetve annak javításával. Íme néhány jótanács, hogyan tartsuk karban agyunkat.  

1. Együnk megfelelő ételt. Az vagy, amit megeszel, nincs ez másképp az aggyal sem. A rossz ételektől az agyunk is rosszul fog működni, az előre elkészített ételek transzzsírjai kedvezőtlenül befolyásolják az agyi szinapszisokat. A szinapszisok kötik össze az agy idegsejtjeit, fontosak a tanulásban és a memóriában. Az omega-3 zsírsavat tartalmazó diéta - például lazac, dió, kiwi - javítja a szinaptikus kapcsolatokat, és segít a depressziótól a demenciáig terjedő elmebajok megelőzésében.

Szellemi leépülés
Egyes tanulmányok szerint az Alzheimer és más típusú demenciák igencsak függnek a genetikai háttértől. Egy tanulmányban, amelyet júliusban mutattak be az amerikai alzheimer társaság nemzetközi konferenciáján célozgattak a szellemei leépüléstől szenvedő anyák és gyermekeik megbetegedésének esélye között fennálló kapcsolatra. Meghatározott fehérje minták előfordulása is növelheti a betegség rizikóját. Jelenleg senki nem tudja előre megmondani, hogy kinél fog kialakulni demencia.
2. Sportoljunk. A test egyéb részeinek edzése is segít megőrizni a memóriát, tisztább gondolatokat eredményez, és számos tanulmány szerint csökkenti a kognitív megbetegedések kockázatát. Mivel a testedzés enyhe stressz a szervezetnek, fogyasztja az agy számára is értékes energiát, növeli egyes kémiai anyagok, úgynevezett növekedési faktorok felszabadulását, s ezzel erősebbé és egészségesebbé válnak az agyi neuronok. A szakértők szerint napi fél óra edzés elegendő.

3. Keressünk feladatokat. Fejtörőkkel, keresztrejtvényekkel és memóriajátékokkal tornáztassuk agyunkat, a fokozott mentális aktivitás ugyanis csökkenti a demencia kockázatát, mivel fenntartja és megtartja az agyi stimulációt. Még az aktuális politikai kampányra figyelés is javítja a figyelem szabályozását és a tanulási folyamatot.

4. Memóriatrükkök. Időről időre elő lehet hívni a tárolt információkat. A kognitív képességekben való magabiztosság kedvezően hat a memóriafunkciókra, különösen idősebb korban. Ilyenkor gyakrabban fordulnak elő memóriahibák, ezek az élmények pedig még a későbbi próbálkozástól is elvehetik a kedvet. Az előrejelzés szintén javíthatja a memóriát. Ha van egy jó ötletünk, hogyan jegyezzünk meg valamit, szívesebben emlékszünk rá.

5.  Fontos a pihenés. Az alvás segíti a napi emlékek újraélését, és hosszabb távú rögzítést biztosít. Egyes tanulmányok szerint, az agy alvás közben sokkal gyorsabban feldolgozza az eseményeket, mint ébrenlétkor; kerüljük tehát az éjszakázást. De a délutáni szieszta is segít megszilárdítani a hosszú távú memóriát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Shake

Hogyan turbózzuk fel agyunkat?

Úgy tűnik, megvan a tudományos megoldás arra, hogy maximális teljesítményre turbózzuk fel az agyunkat. A gyógyszerek egy csoportja, amellyel az Alzheimer- kórt, a gyerekek figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarát (ADHD) és a narkolepsziát kezelik, az egészséges emberből maximális szellemi és fizikai állapotra kapcsolt szuperokos egyént varázsolhatnak.

hvg.hu Plázs

A cukorbetegség egyik formája az Alzheimer-kór?

Egy új kutatás eredményei alátámasztják azt az elméletet, miszerint az Alzheimer-kór nem más, mint a cukorbetegség egyik formája. A szellemi leépüléssel járó betegségnél az agy ugyanis nem jut elég inzulinhoz.

Medipress Plázs

Becsületesek vagyunk? - az agyunk dönti el

A kaliforniai műszaki intézet (California Institute of Technology, Caltech) kutatói rájöttek, miért harcolunk érzelmeinkkel azért, hogy igazságos megoldásokat hozzunk.

MTI Tech

Megelőzhetővé válik az Alzheimer-kór?

Berlini kutatók állítólag képesek megakadályozni annak a méreganyagnak a keletkezését, amely elpusztítja az idegsejteket és kiváltja az Alzheimer-kórt. Ez a betegség 5-10 év leforgása alatt az ember halálát okozza, és eddig gyógyíthatatlannak számít.

Zseniális képpel reagált a Coca-Cola Schobert Norbert házasságbuktató elméletére

Zseniális képpel reagált a Coca-Cola Schobert Norbert házasságbuktató elméletére

Szijjártó Péter: A kormány atomösztöndíjat indít külföldieknek

Szijjártó Péter: A kormány atomösztöndíjat indít külföldieknek

Elkél Schobertéknek az ingyenreklám, közel 20 milliós mínuszt hoztak a családi cégeik

Elkél Schobertéknek az ingyenreklám, közel 20 milliós mínuszt hoztak a családi cégeik

Rég volt ennyire bizonytalan, mit mutat be a Samsung februárban

Rég volt ennyire bizonytalan, mit mutat be a Samsung februárban

Orosz gyártmányú rakétákkal lőtték le az ukrán utasszállítót az irániak

Orosz gyártmányú rakétákkal lőtték le az ukrán utasszállítót az irániak

Lecsapott a brit királyi család történetére az HBO

Lecsapott a brit királyi család történetére az HBO