szerző:
Medipress

Előfordul, hogy a nyaralásunk alatt jobban alszunk, s azt kívánjuk, bárcsak mindig ilyen jól tudnánk pihenni. A German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG) szerint nem csak az segíthet a jobb alvásban, ha a hátunk mögött hagyjuk mindennapi gondjainkat. A megfelelő alvási szokások egész évre biztosíthatják nyugodt álmunkat.

A gyógyszeres kezelések csak rövidtávon segítenek. Az Egészségügyi Minőség és Gazdaságosság Intézet (German Institute for Quality and Efficiency in Health Care, IQWiG) adatai szerint a relaxációs technikák azonban sokat segíthetnek az éjszakai pihenésben. A szakemberek arról is beszámolnak, hogyan változnak alvási szokásaink életünk során, és hogy egy felnőtt embernek általában nincs szüksége napi 8 órányi alvásra.

Egyre kevesebb altató

A fejlett országokban minden ötödik ember küzd alvási problémákkal élete valamelyik szakaszában. E kérdés feltárásához az IQWiG több, az alvással és az alvászavarokkal foglalkozó tudományos kutatás adatait elemezte. Ennek során azt találták, hogy manapság sokkal kevesebb altatót - akár növényi eredetűt – használnak például Németországban, mint korábban. Bár az olyan növényi alapú szereket, mint a valeriána, régóta ismeri a tudomány, a gyógyszerkísérletek szerint ezek hatékonysága korántsem meggyőző. 

“A hagyományos altatók fontosak lehetnek bizonyos esetekben, de sok káros mellékhatásuk is van, és nem jelentnek hosszútávú megoldást. Az idős emberek esetében az alatók növelhetik az elesés veszélyét, valamint kölcsönhatásba léphetnek más gyógyszerekkel. Ezek a szerek nem oldják meg az olyan, háttérben meghúzódó problémákat, mint amilyen a depresszió vagy azok a körülmények, amelyek az álmatlan éjszakákat okozzák” – figyelmeztet Peter Sawicki professzor, az IQWiG igazgatója.

A szokásokon múlik a éjszakai pihenés

Kísérletek bebizonyították, hogy sok ember hamarabb tudna elaludni, ha használná azokat a relaxációs technikákat, amelyek segítenek a “kikapcsolásban”. Emellett a kutatók azt is ajánlják, hogy csak akkor menjünk lefeküdni, ha valóban fáradtak vagyunk, és aludni szeretnénk. Az olvasás vagy a tévézés nehezítheti az elalvást. És ha nem tudunk elaludni, inkább keljünk fel, és csináljunk valami mast, minthogy az ágyban fekve csak arra koncentrálunk, mikor jön már az álom. Az is segíthet, ha minden nap azonos időben kelünk fel. Ha valaki krónikus álmatlanságban szenved, nem ajánlatos napközben szundítania, mivel ez is nehezítheti az éjszakai elalvást. Ne igyunk koffein- vagy alkoholtartalmú italokat elalvás előtt, mivel ezek is megnehezítik az éjszakai pihenést.

Az IQWiG munkatársai azt is megvizsgálták, átlagosan hány óra alvásra van szükségünk naponta. Kiderült, ahogy az emberek öregszenek, egyre kisebb alvásigényük, míg egy gyereknek vagy egy tinédzsernek napi 8 vagy több órát kell aludnia, felnőttként általában elég napi 7 óra alvás is.  

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Megható köszöntőt mondott Erzsébet királynő a fia 70. születésnapján

Megható köszöntőt mondott Erzsébet királynő a fia 70. születésnapján

Végre valami, amiben közelít a magyar egészségügy a nyugat-európaihoz

Végre valami, amiben közelít a magyar egészségügy a nyugat-európaihoz

Kár volt cipőtörlése használni Brüsszel levelét, Róma most taktikát váltott a költségvetési vitában

Kár volt cipőtörlése használni Brüsszel levelét, Róma most taktikát váltott a költségvetési vitában

Lassan ment a tervezés a NASA-nak, aztán segítségül hívtak egy különleges programot

Lassan ment a tervezés a NASA-nak, aztán segítségül hívtak egy különleges programot

Önnek milyen hangerő van beállítva a telefonján? Jobb, ha most ránéz erre

Önnek milyen hangerő van beállítva a telefonján? Jobb, ha most ránéz erre

Itt a világ első 3D-nyomtatott titánfelnije, és elképesztően mutat

Itt a világ első 3D-nyomtatott titánfelnije, és elképesztően mutat