szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nem létező vérnyomáscsökkentő gyógyszerek többféle reklámját szándékozik képernyő útján többezer tv-nézőhöz eljuttatni az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszer-Engedélyező Hivatal (FDA). A szokatlan módszerrel azt kívánják mérni, mennyire és milyen módon értik meg az emberek az új gyógyszerkészítmények várható gyógyhatását és esetleges mellékhatásait.

A gyógyszeripar az Egyesült Államokban már több mint egy évtizede szabadon reklámozhatja nem csak a szabadon vásárolható, természetgyógyászati készítményeket és táplálékkiegészítőket, hanem a kizárólag receptre kiadható patikaszereket is. A szakemberek szerint az utolsó hét évben a gyógyszergyárak különösen a tv-reklámokra költöttek mind többet.
   
Egy kutatócsoport összegyűjtötte ezeket az adatokat és kimutatta, hogy a televíziós reklámköltség évi 14 százalékkal növekedett, miközben a teljes reklámkiadások csak kilenc százalékkal emelkedtek. Gyógyszerreklámokra manapság az ipar évi 30 milliárd dollárt költ.
   
A FDA illetékeseit ugyanakkor igen sok olyan gyógyszerismertető miatt támadták, amelyben az FDA javaslatai ellenére a cégek csak a várható kedvező hatásokat emelték ki, viszont a nem kívánatos hatásokra vonatkozó, kötelező információkon csupán átsiklottak. A reklámokat kritizáló társadalmi szervezetek fölhívták a figyelmet, hogy a reklámokban a kockázatot jelző szöveg elhangzása alatt olyan képi anyag látható a televízióban, amely eltereli a figyelmet a kellemetlen mondatokról.
   
Az illetékes hivatal most vérnyomáscsökkentő tablettákat ismertető szövegen dolgozik. A szép fantázianevű szereknek erélyes gyógyhatásuk mellett különböző változatokban bemutatott mellékhatásai is vannak. Az FDA 2400 felnőttnek kívánja bemutatni az álgyógyszereket ismertető reklámokat. A veszélyes mellékhatásokról szóló szöveges tájékoztatás idején vagy tárgyilagos képek, vagy a nézők figyelmét elterelő, látványos mozijelenetek jelennek meg a képernyőn.
   
A tapasztalatok szerint a hatásosan megszerkesztett gyógyszerreklámnak a szer előnyeit hangsúlyozó információjára a nézők 80 százaléka később is kiválóan emlékszik, míg a kockázatot csak 20 százalék tudja fölidézni. 
   
A pazarul kiállított reklám sokba kerül, de minden egyes dollár, amelyet a gyógyszeripar erre költ, csaknem két és fél dollárnyi hasznot eredményez a gyógyszertári forgalomban. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Plázs

Adatbázis: bárki ellenőrizheti, hamis-e a gyógyszer

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint a gyógyszerhamisítás elleni hatékony fellépés érdekében naprakész adatbázis létrehozására, valamint a jogszabályok felülvizsgálatára is szükség van.

hvg.hu Plázs

Hogyan (v)együnk gyógyszert?

Ma már egy-egy tünet jelentkezésekor sokan szinte automatikusan a gyógyszerekhez nyúlnak anélkül, hogy pontosan ismernék e szerek terápiás hatását, nem gondolva arra, hogy milyen mellékhatásaik lehetnek.

MTI Plázs

Hasznos vagy veszélyes a gyógyszertájékoztató?

A gyógyszerek dobozában lévő tájékoztató fontos segítség, ha a beteg észrevesz magán olyan mellékhatást, amely a tablettát ismertető papíron is szerepel. Gyakran előfordul azonban, hogy az ott olvasott veszélyek miatt éppen az a páciens nem veszi be a patikaszert, akinek nagy szüksége volna rá.

hvg.hu Plázs

Tízből kilencen kizárólag patikában vásárolnak gyógyszert

A lakosság mindössze 12 százaléka vásárol gyógyszert patikán kívül - hipermarketben, drogériában vagy benzinkútnál -, a többség továbbra is gyógyszertárban szerzi be a pirulákat - derül ki a webbeteg.hu egészségportál és a Szinapszis Kft. kutatásából.