Ahol már Hitler-dublőrt és komornyikot is kerestek
Egyszerű baráti segítségnek indult, megkerülhetetlen álláskereső fórum lett belőle. Néhány Facebookra kitett hirdetés megosztásával kezdődött, ma már közel 150 ezer követőjük van. Azt mondják, nem kisebb a céljuk, mint hogy megváltoztassák a siralmas munkaerő-piaci helyzetet. Mindezt szabadidőben, munka mellett, jelenleg nulla forintért. A Szárnyas Fejvadász csapata már a továbblépésen gondolkodik, új weboldal és egy saját szakmai műhely létrehozását tervezik. Az oldal mögött álló fiatal csapattal beszélgettünk.
"A munkakeresők kiszolgáltatott helyzetével nagyon könnyen vissza lehet élni. Én is voltam munkanélküli két és fél éven keresztül, kisgyerekkel. Ez a hendikeppek hendikeppje. Úgyhogy pontosan tudom, ilyenkor mennyire hiszékennyé és kishitűvé válhat az ember: olyan döntéseket is hoz, amiket később nagyon megbán. Ezért amikor az oldalt elindítottam, a legfontosabb alapelv az volt, hogy az álláskeresőket, ha lehet, ne használjuk ki. Van elég rossz példa így is" – fogalmaz Szilágyi Diána, a Szárnyas Fejvadász alapítója, a körülötte ülő csapattagok pedig meggyőzően bólogatnak. Az idézett mondatok jól jellemzik az oldal adminjainak hozzáállását. A jelenleg hatfős csapat munka mellett osztja meg, kutatja fel az álláshirdetéseket. A lényeg a közösség erejének hasznosítása, hiszen ahogy ők mondják, a legtöbb hirdetést az oldal követői küldik be, nekik inkább csak azt kell kiszűrniük, melyik érdemes a további megosztásra. (A Facebookon található általános vagy tematikus álláskereső oldalakkal ebben a cikkünkben foglalkoztunk korábban.)
Álláshirdetés és lelkisegély-szolgálat – önként, szabadidőben
Jelenleg közel 150 ezer követőjük van a Facebookon, és ma már több cég is kizárólag a Szárnyas felületén keres munkaerőt. A Szárnyas Fejvadász tehát tényezővé vált a piacon, a legtöbb munkakereső már biztosan legalább egyszer belefutott az oldalba az elmúlt években. De hogyan indult a sikersztori, és miért pont nekik jutott eszükbe az, hogy érdemes lenne jóra fordítani a Facebook adta információs csatornákat?
A Szárnyas Fejvadász Facebook-oldal története még 2011-ben kezdődött, amikor Dia egyre gyakrabban találkozott olyan állást kereső ismerősökkel, akik a segítségét kérték. "Eleinte elkezdtem a saját üzenőfalamon megosztani az álláshirdetéseket. Pár hónap alatt ez olyan szintre fejlődött, hogy már személyesen nekem küldték a hirdetéseket. Aztán volt egy pont, amikor végigpörgettem a saját falamat, és csak munkaajánlatokat találtam. Szerintem az ismerőseim fele le is tiltott emiatt. Ekkor döntöttem el, hogy jobb lenne ezt az egészet egy külön oldalra kiszervezni. Végül 2012-ben indult el hivatalosan a Szárnyas Fejvadász" – vall a kezdetekről az alapító, aki aztán idővel önkéntes alapon szerveződő csapatot hozott létre.
A csapatból négyen, Dia mellett Herzogné Kövesi Judit, Hepp Ildikó és Tóth Eszter osztják meg az üzenőfalon az álláslehetőségeket. Az alapcsapathoz nemrég az iGEN innovátorképző program (a fődíját ők nyerték el) folyamán csatlakozott még két fiatal lány, Páli Nóra és Kuslits Bori. A legjellemzőbb mindannyiuk közül Ildikó esete, aki elmondása szerint úgy került a csapatba, hogy a Szárnyason keresztül keresett és talált munkát – többször is. A csapatban van HR-es, újságíró-szerkesztő, pszichológus és pedagógus is, így a Szárnyas nem csak állásokat, hanem olykor tanácsokat és tippeket is ad a munkakeresőknek.
"Kialakult velünk szemben egyfajta bizalom. Az évek alatt rá kellett ébrednünk, hogy mind a keresők, mind a kínálók oldaláról óriási hiányosságok vannak. Az embereknek kézzelfogható segítségre van szükségük, és igyekszünk mindenkinek válaszolni. Például praktikus tanácsokat töltünk fel jegyzetben az oldalra" – osztja meg tapasztalatait Ildikó, aki hozzáteszi, sokszor nem is munka-, hanem valamilyen lelki ügyben kérik ki a tanácsukat. A Szárnyas sikere úgy tűnik, a nagy álláskereső oldalakhoz képest közvetlenebb és emberközelibb hangnemben keresendő.
Az indulás napján máris hatszáz lájkot kapott az oldal. A meglepően gyors siker meglepte a lányokat, mivel egyáltalán nem számítottak ekkora érdeklődésre. Még egy esetben, a 2013-as nagy márciusi hóhelyzet alkalmával ugrott jelentőset a szimpatizánsaik száma, mivel ekkor nem munkaajánlatokat, hanem segélykérő üzeneteket, vagy fontos infókat osztottak meg az üzenőfalukon. (Az esettel ebben az írásunkban foglalkoztunk bővebben.)
"Az álláspiac millió sebből vérzik"
"Néhány munkáltatónak például lövése sincs arról, hogyan fogalmazzon meg egy álláshirdetést. Vannak világosan megfogalmazott tartalmi kritériumaink is a hirdetők felé, de ezt jellemzően nem olvassák végig. Pedig nem kérünk nagy dolgokat: például, hogy legyen működő weboldal vagy legyen leinformálható cég a hirdetés mögött. De a magyar álláshirdetők még mindig szeretnek anonimek maradni. A szűrési feltételeinknek nem megfelelő ajánlatokat visszadobjuk" – mondja a háttérben zajló nehézségekről Dia. Ildikó szerint még az is elkeserítő, hogy a feketefoglalkoztatásról és az ingyenes gyakornoki munkákról is tud mindenki, mégsem történik semmi az ügyben. "Engem személyesen ez motivált a legjobban, amikor csatlakoztam a Szárnyashoz. Így próbálok ezek ellen a dolgok ellen küzdeni – a magam módján " – fogalmaz Ildikó.
"Volt viszont olyan munkáltató, aki annyira logikus, világosan megfogalmazott, informatív hirdetést küldött át, hogy örömömben muszáj volt visszaírnom és megköszönnöm neki " – mondja Dia. A csoport tagjai igyekeznek a közösség reakcióira is figyelni. Van egy belső feketelistájuk, ahova azok a cégek kerülnek be, akikről már kiderült, vagy sejthetővé vált a közösség visszajelzései alapján, hogy álhirdetők, vagy nem megbízható munkáltatók. "De ha még így is kikerül valamilyen gyanús hirdetés, azt szerencsére a kommentekben szétszedik. És ez így is van rendjén. Nem akarunk mindenbe beleszólni, hiszen a közösség előbb-utóbb kiveti ezeket a hirdetéseket."
A csoport szerint nagyon sok kárt okoz az álláskeresők félreinformálása. "Sok helyen biztatják arra őket, hogy 'szőnyegbombázzanak', azaz minden szembejövő hirdetésre küldjék el a jelentkezésüket. Ez egyik félnek sem jó. A keresőt rengeteg kudarc éri, a sok jelentkező között elveszhetnek a valóban kompetens álláskeresők, míg a munkáltatóban kialakul egy rossz kép a álláskeresőkről. Amilyen gyakran csak lehet, erre a rossz szokásra igyekszünk felhívni az olvasóink, követőink figyelmét."
Segítőkészség lapul az emberekben
Az oldalon a zöldséges pultostól kezdve a programozón keresztül a keresztény kémiatanárig sokféle állás megtalálható. Ilyen szempontból nincs szűrés az oldalon. "A cél egyértelműen az, hogy azon a siralmas adaton, hogy Magyarországon az állások kb. hatvan százaléka rejtve marad, az információs bázisunk és a Facebook adta lehetőségekkel valamennyire javítsunk" – fogalmazza meg az egyik célt Bori. Az üzenőfalon sokszor látni lefotózott, ajtóra kiragasztott hirdetéseket is. "Ezt az egyszerű megoldást is a közösség, és nem mi kezdeményeztük. Mindig megdöbbent, hogy akár tudatosan, akár öntudatlanul, de mennyi segítőkészség rejtőzik az emberekben" – folytatja Dia.
Nagyon fontos a visszajelzés is – mindkét oldalról – "mindenkinek kijár a 15 perc taps", ahogy ők fogalmaznak. Az oldalon bevezettek egy külön kifejezést (az árad a csíííí-t) arra az esetre, ha valaki az oldalon keresztül talált állást. A közösség tagjai ezzel a kifejezéssel jelezhetik az üzenőfalon a sikerüket. "Nagyon nagy eredmény egy ember életében, ha a munkanélküliség légüres teréből indulva végre célba ér. Ilyenkor kijár az ünneplés" – mondja Dia. Persze a bejegyzések alatt is akad rosszmájú vagy irigy hozzászólás is, de a lányok szerint ezt nem korlátozzák, hiszen ahogy ők fogalmaznak, tudják, hogy a nagy elkeseredettségben néha ki kell ereszteni a gőzt. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne moderálnák ki a vállalhatatlan vagy primitív kommenteket. De nemcsak a munkát találók, hanem a munkát adók is egyre sűrűbben jeleznek vissza akkor, ha elégedettek a Szárnyas felől érkező új kollégával. "Elkezdtek ránk hivatkozni az interjúkon!" – meséli büszkén Ildikó.
A sokszínű felhozatalban akadnak nagyon emlékezetes, vicces vagy meglepő álláshirdetések is, "ilyenkor csak egy no comment megjegyzéssel rakjuk ki a hirdetést, mert sejtjük, hogy nagy sikere lesz majd" – mesélik nevetve a csapat tagjai. "Hitler-dublőrt vagy meseolvasót is kerestek már a Szárnyason. Rengeteg olyan hirdetés jött már, amiken mi is jókat nevettünk, vagy amire a legszívesebben mi is pályáztunk volna. És mindig van évente három-négy úgynevezett sztárhirdetés, amit rengetegen osztanak meg. Ilyenre volt példa, amikor egy Angliában élő hölgy mellé kerestek komornyikot, az a hirdetés nagy kört futott a Facebookon."
Kilépnének a Facebookról
A legtöbb kritika azért éri az oldalt, mert a nagy mennyiségű bejegyzés miatt átláthatatlanná válik. Naponta körülbelül kétszáz hirdetés kerül ki az oldalra, néha már aznap lehetetlenné válik a visszakeresés. "Mi is tisztában vagyunk a Facebook korlátaival. Ha valaki nem azonnal ment le vagy jelentkezik egy ajánlatra, akkor utána már nagyon nehéz megtalálni az adott bejegyzést. De hozzá kell tenni, hogy még mindig a Facebook a legegyszerűbb fóruma az álláskeresésnek/kínálásnak. Sok munkáltató nem is engedheti meg magának, hogy fizessen a hirdetésért, mi viszont ingyen rengeteg emberhez el tudjuk juttatni az állásajánlatokat." De már körvonalazódik egy saját weboldal ötlete, ahol rendszerezve, átlátható módon lehetne keresni a hirdetések között, továbbá az álláskeresők és a munkáltatók számára is nyújtana szolgáltatásokat. Mindezek meleltt megmaradnának és tovább bővülnének azok a praktikus jegyzetek, tanácsok is, amelyek már most is olvashatóak a Szárnyas Facebook-oldalán.
A másik lehetséges irányvonal egy saját műhely tető alá hozása lenne. Ez elérhető közelségbe is került azzal, hogy a Szárnyas pályázatot nyert a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) Lakatlan pályázatán. A Lakatlan-projekt üresen álló épületeket tesz hozzáférhetővé resziköltségért cserébe különböző szervezetek számára. Ha a projekt belakja és fenntarthatóvá teszi a helyiséget, akkor hosszabb távon is maradhatnak. Így a csapat most azt tervezi, hogy a pályázat segítségével olyan szakmai műhelyt hozzanak létre, ahol a munkáltatók és a munkakeresők személyesen találkozhatnának, azaz elindulna egy termékeny párbeszéd, amire jelenleg alig van példa. Olyan, több területről érkező szakemberek is jelen lennének ezen a helyen, akik segítséget nyújthatnak a munkaajánlatok között válogató embereknek.
"Jelenleg az álláskeresőkkel foglalkozó intézményekről nagyon rossz a véleményünk. A saját műhellyel egy apró változást indíthatnánk be. Az irányvonalak már megvannak, de arra különös hangsúlyt fektetünk, hogy a bővüléssel, fejlődéssel párhuzamosan megmaradjon a Szárnyas közvetlen, emberközeli jellege. Ezen dolgozunk" – mondja Dia. Arra a kérdésre, hogy mi is az a terület, ahol a Szárnyas a legnagyobb hatást válthatja ki a jövőben, Eszter világosan fogalmaz: "Nagyon jó lenne elérni azt, hogy mindkét fél, a munkáltató és a munkakereső is belássa, hogy valójában egymás partnerei és nem ellenségei. Nekünk pedig mindkét oldalról vannak értékes és hasznosítható információink."