szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Google segítségével szinte bármilyen információhoz könnyedén hozzájuthatunk, rákereshetünk amire csak akarunk, ugyanakkor a Yale Egyetem kutatói kísérletekkel igazolták, hogy a legnépszerűbb kereső használata könnyen túlságosan magabiztossá tehet bennünket: a tudásunkat és a műveltségünket is túldimenzionálhatjuk általa. Arról nem is beszélve, hogy a könnyen szerzett információ könnyen is megy.

Mint mindennek, a könnyen megszerzett tudásnak is ára van. A Yale Egyetem pszichológusokból álló kutatócsoportja legutóbb a Google-hatásnak elkeresztelt jelenséget tanulmányozta, vagyis arra volt kíváncsi, hogy milyen hatást gyakorol a tudásunkra és az emlékezetünkre az, ha rendszeresen internetes böngészéssel gyűjtjük a számukra hasznos és fontos információkat.

Google

A Journal of Experimental Psychology című tudományos szaklapban publikált tanulmányuk szerint a rendszeres Google-használat túlságosan magabiztossá tehet bennünket tudásunkkal és műveltségünkkel kapcsolatban, és azt a hamis illúziót keltheti, hogy egy témától eleget tudunk. Emellett a könnyen szerzett információt olyan gyorsan felejtjük el, amilyen gyorsan szereztük.

Mégis miből és hogyan jutottak erre a következtetésre? A kísérlet során például az Amazon török munkatársait tesztelték, akiknek számtalan kérdést tettek föl a tudománykülönböző területeiről. A kísérletben résztvevők egyik csoportja igénybe vehette az internet segítségét a válaszadás során, míg a többiek nem használhatták az internetet. Utána mindkét csoporttól megkérdezték, hogy mennyire érezték magabiztosnak magukat az internet segítségével, illetve anélkül, amikor az időjárással, a tudománnyal, az amerikai történelemmel, az egészségmegőrzéssel, a gasztronómiával és az emberi testtel kapcsolatos kérdésekre válaszoltak.

A kutatók végül arra a következtetésre jutottak, hogy azok, akik az internetet használták, hajlamosak voltak túlbecsülni a tudásukat és általános műveltségüket az olyan tudományterületekkel kapcsolatban, amiről korábban nem rendelkeztek előzetes tudással. Vagyis akik a Google-t használták, azt gondolták, hogy jóval több az általános tudásuk azokról a dolgokról, amelyekre rákerestek, miközben a tudományos kérdésre adott válaszaik mindezt nem tükrözték.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!