Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"284662c0-4ccb-4b4b-91af-88003664ffac","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin. Tekintettek rá drága terméket kiváltó megmentőként, aztán a drága termék pusztítandó hamisítványaként. Egy időben méltatták azért, hogy egészséges, aztán az volt vele a baj, hogy nem, mostanában pedig mentes és fenntartható alternatívaként tálalják a gyártók. Most, hogy a margarin oldalán Gordon Ramsay-t állította versenybe egy cég, mi sem maradhattunk ki, és megnéztük: vajon tényleg össze lehet keverni a margarint a vajjal? És előállítható otthon, pálmaolaj és mindenféle adalékok nélkül?","shortLead":"Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin...","id":"20250217_margarin-ipari-elelmiszer-otthon-vaj-olaj-faggyu-unilever","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/284662c0-4ccb-4b4b-91af-88003664ffac.jpg","index":0,"item":"db4fcb13-df12-4c81-a454-c500c310b139","keywords":null,"link":"/360/20250217_margarin-ipari-elelmiszer-otthon-vaj-olaj-faggyu-unilever","timestamp":"2025. február. 17. 19:30","title":"Ha Gordon Ramsay megszerette, nekünk is jó lesz? Az áldott és átkozott margarin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b1d9bf0-5c06-4ad7-998c-e59af44bb078","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fiúnak korábban öngyilkosságról is voltak bejegyzései, állította, hogy utálja az iskolát és az osztálytársait, akik viccelődtek rajta. A rendőrök a házkutatáskor szúró-vágó eszközöket is találtak a lakóhelyén.","shortLead":"A fiúnak korábban öngyilkosságról is voltak bejegyzései, állította, hogy utálja az iskolát és az osztálytársait, akik...","id":"20250218_Elkaptak-a-rendorok-egy-Vas-megyei-diakot-aki-arrol-posztolt-hogy-iskolai-meszarlast-tervez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b1d9bf0-5c06-4ad7-998c-e59af44bb078.jpg","index":0,"item":"dbb12342-2931-4dd2-8c35-41233fdddbd7","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Elkaptak-a-rendorok-egy-Vas-megyei-diakot-aki-arrol-posztolt-hogy-iskolai-meszarlast-tervez","timestamp":"2025. február. 18. 13:17","title":"Elkaptak a rendőrök egy Vas megyei diákot, aki arról posztolt, hogy iskolai mészárlást tervez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7882e98-cc27-4a82-9d0b-ae06b70bb1db","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A banki adataira utaznak a csalók egy új átverésben, melyben látszólag 10 eurós utalványokat lehet elnyerni. ","shortLead":"A banki adataira utaznak a csalók egy új átverésben, melyben látszólag 10 eurós utalványokat lehet elnyerni. ","id":"20250217_wizzair-adathalasz-email-atveres-utalvany-banki-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7882e98-cc27-4a82-9d0b-ae06b70bb1db.jpg","index":0,"item":"7cf83756-e450-430d-87af-28af6d7ab10b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_wizzair-adathalasz-email-atveres-utalvany-banki-adatok","timestamp":"2025. február. 17. 15:56","title":"A Wizz Air nevével terjed egy veszélyes csalás – ha ilyen levelet kapott, törölje azonnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek a korosztálynak, és a többség tisztában van az online dezinformáció kockázataival is. A magyar fiataloknak csak a negyede számára elsődleges az országhoz és nemzeti való kötődés, és a migráció miatt sem aggódnak.","shortLead":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek...","id":"20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba.jpg","index":0,"item":"83a821ed-b291-441b-a6a7-11eeef7e25d0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 13:11","title":"A magyar fiatalok az európai átlagnál jobban aggódnak a megélhetésük miatt, a migráció nem érdekli őket, az Orbán-kormányt nem ismerik, sőt, Magyarországhoz is egyre kevésbé kötődnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést amerikai kutatók annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia immár a chiptervezés eddig ismert határait is feszegeti.","shortLead":"Vajon megbízhatunk-e olyan rendszerekben, amelyek működési folyamatait nem értjük teljesen? – tették fel a kérdést...","id":"20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4f2937-ff0e-44bb-adfe-f032b96fda81.jpg","index":0,"item":"11630db4-25c2-4956-946e-d6b599da01b8","keywords":null,"link":"/360/20250217_inverz-tervezes-chipdizajn-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 17. 16:00","title":"Szabad-e úgy chipet tervezni, hogy közben senki nem igazán érti, mi történik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c0fb732-60fc-421e-901a-9deee9c963d0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prémium és a luxus kategória között egyenesúlyozna a német márka. ","shortLead":"A prémium és a luxus kategória között egyenesúlyozna a német márka. ","id":"20250217_Megemelik-az-Audik-arait-a-tehetosebb-vasarlok-fele-mozdulnanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c0fb732-60fc-421e-901a-9deee9c963d0.jpg","index":0,"item":"2447a921-d52b-45b2-bc25-ba722c7f13b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Megemelik-az-Audik-arait-a-tehetosebb-vasarlok-fele-mozdulnanak","timestamp":"2025. február. 17. 08:03","title":"Megemelik az Audik árait, a tehetősebb vásárlók felé mozdulnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5619f28-749e-4f59-823d-06e2a40b4225","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pár tucat ember gyűlt össze a Földalatti Bajza utcai megállójánál.","shortLead":"Pár tucat ember gyűlt össze a Földalatti Bajza utcai megállójánál.","id":"20250216_navalnij-evfordulo-megemlekezes-orosz-nagykovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5619f28-749e-4f59-823d-06e2a40b4225.jpg","index":0,"item":"23af8907-2ddb-40d5-9116-a468c50c9d0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_navalnij-evfordulo-megemlekezes-orosz-nagykovetseg","timestamp":"2025. február. 16. 18:16","title":"Budapesten, az orosz nagykövetség előtt emlékeztek meg Navalnij halálának első évfordulójáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c39235da-b9c4-40e9-a59c-6690658fcfd9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Quipu nevű struktúra a közeli univerzum legnagyobb struktúrája, ami rengeteg galaxishalmazból áll. A létezése segíthet megtalálni az univerzum gyorsuló tágulásának titkát is. ","shortLead":"A Quipu nevű struktúra a közeli univerzum legnagyobb struktúrája, ami rengeteg galaxishalmazból áll. A létezése...","id":"20250217_urkutatas-quipu-struktura-galaxishalmaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c39235da-b9c4-40e9-a59c-6690658fcfd9.jpg","index":0,"item":"90269774-50b9-4a71-91ff-168e6abd5834","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_urkutatas-quipu-struktura-galaxishalmaz","timestamp":"2025. február. 17. 20:03","title":"Találtak valamit a Föld közelében, és akkora, mint 130 000-szer a Tejútrendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kreatív kampány csokit vagy sört reklámoz, a saját kreativitásunkkal viszont önmagunkat, életrevalóságunkat reklámozzuk, azt ígérve, hogy mellettünk könnyebb lesz fiatalosnak, játékosnak maradni, hiszen a kreativitás az energia, a meglepetés jele. Sőt: izgalmas partnerrel maga a világ tűnik szórakoztatónak.
Mondják: a nő azé, aki megnevetteti. Aki megnevettet, arról hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy kreatív. Elvileg ma egyszerűbb humorosnak tűnni. Sokkal több eszközünk van kreativitásunk fitogtatásához, vagy akár csak a színleléséhez, ám a humor esetében csak ideig-óráig lehet a másét használni. A kreativitáshoz – ami a legtöbb esetben nem igényel sok testi energiát – mindenekelőtt arra van szükség, hogy az ember gyorsan és véletlenszerűen minél több ötletet, változatot tudjon a fejében mozgósítani és megfogalmazni. Minél nagyobb meglepetést sikerül okoznia a csábító vagy udvarló félnek, annál nagyobb hatásra számíthat. Ám ne feledjük: bár a kellemes meglepetéseket a legtöbb ember szereti, mégis vannak különbségek.
A nők kalandos biztonságra vágynak, a férfiak biztonságos kalandra. Apró, de váratlan ajándékok, izgalmas programok, szokatlan helyszínek – a kreatív embert nem kell nógatni, ezer ötlete van. Munkatársnőmnek egy téli hétköznap este a párnája alá kedvenc gyümölcsét, mangót rejtett a párja. Volt osztálytársam rávette a feleségét, hogy egy teljes napon át csak kérdő mondatokkal beszéljenek egymással.
Azt jelentené a meglepetés szeretete, hogy nem a teljesen megbízható embereket szeretjük? A kiszámítható, sziklaszilárd társat, akinek minden szavában bízni lehet? A róka elől cikcakkban menekülő nyúl az egyik legjobb példa, miért lenne baj, ha mindig megjósolhatóan viselkednénk. Előbb-utóbb felbukkan egy másik egyed, aki azért akarná megjósolni a viselkedésünket, hogy legyőzzön. Ha viszont a támadásra váratlan húzásokkal reagálunk, akár az életünk is múlhat azon, mennyire lepődik meg a támadó – vagyis adaptív, alkalmazkodó előnyünk származik a megjósolhatatlanságból. Márpedig a túlélést hatékonyan szolgáló tulajdonságok nagyobb eséllyel jutnak át az evolúció szigorú szűrőjén.
A stratégia ebben az esetben a stratégia váltogatása. Több mint 70 éve bizonyította be Neumann János matematikus és Oskar Morgenstern matematikus-közgazdász a gazdasági viselkedés elméletéről írott művükben, hogy minden olyan kétszemélyes versenyben, ahol a stratégiáknak egynél több egyensúlyi helyzetük van, a kevert stratégia a leghasznosabb. A párválasztásban is egynél több az egyensúlyi helyzetek száma, az udvarlás is versengés. Agyunknak, kreativitásunk legfőbb eszközének a siker érdekében el kellett sajátítania a megjósolhatatlan működés módjait. A kreativitásnak – ami az energia, a fiatalság, az intelligencia és a meglepetés jele – a jellege két nagyon fontos tulajdonságról ad számot: hogy az adott ötlet, viselkedés, gondolat mennyire hasznos és mennyire új.
Örök hűség helyett örök kellemesség
Geoffrey Miller evolúciós pszichológus, az Új-mexikói Egyetem pszichológiaprofesszora szerint a kreativitás azért alakulhatott ki, mert a szervezetünk kiválóan tudja használni. Részben az intelligenciát és a fiatalságot jelzi, részben pedig kielégíti mások igényét az új élményekre. Versenyhelyzetekben a természetes szelekció előnyben részesíthet megjósolhatatlan stratégiákat – ebből kiindulva mondja Miller, hogy a szexuális szelekció hasonlatosan működött az udvarlás helyzeteiben, amikor az ember esetében kifejlesztette a kreativitást és a humort. Úgy látja, a stratégiai véletlenszerűség, ami a túlélés és a szaporodás céljait tekintve roppant hasznos, az ember esetében a kreativitás, a szellemesség és a humor képességévé alakult át. Szerinte inkább a saját véletlenszerűségünkkel kell foglalkoznunk, mint a másik egyed – a potenciális versenytárs – választásaival. Vághatunk pókerarcot, elrejtve valós szándékainkat, blöffölhetünk, vagyis hamis benyomást kelthetünk, de a meglepetés okozásának egyik legjobb módja a kiszámíthatatlan, véletlen viselkedés. Idetartozik az is, ha bizonytalanul tartjuk a „megtorlási küszöböt” – vagyis kiszámíthatatlan, mi válthat ki a másikból féltékenységet: egy csók, vagy akár már egyetlen csábító pillantás is.
Shutterstock
Charles Darwin, az evolúcióelmélet kidolgozója úgy látta, hogy az újdonság keresése ellenállhatatlan erőt jelent a szexuális kiválasztódásban, és szerinte ez magyarázhatja a nemi ékességek gyors evolúcióját. Példának hozza fel, hogy sok énekesmadár esetében a tojók a szélesebb repertoárral rendelkező hímekhez vonzódnak. A közvélekedés szerint az átlag feletti kreativitásnak feltétele az átlag feletti intelligencia. A kreatív embernek is sok minden van a tarsolyában – ismeretek, mozdulatok, képek, szavak, hangok, jelek – és azokat meglepő módon kombinálja: ebből lesz az újdonság, amihez, ha különböző mértékben is, de alapvetően vonzódunk. És ami, ha valóban kreatív, nem csupán az érzékszerveinkre hat, hanem a gondolatainkba ágyaz új érzéseket.
Saját kreativitásunkkal önmagunkat hirdetjük, nem örök hűséget, hanem örök vidámságot ígérünk – végül is, az élet értelme nem az, hogy kibírjuk. „Ha egy gondolatmenetet a potenciális partner felvillanyozóan meglepőnek talál, joggal következtethet arra (tudatosan vagy tudattalanul), hogy udvarlója szükség esetén ugyanilyen találékony a harcban is. Így teszi a kreatív érzék vonzóvá a kiismerhetetlenséget, ami különben pedig inkább taszító volna, és így teszi a szexuális szelekció a kreatív érzéket a kiismerhetetlenség megbízható indikátorává” – olvasható Millernek A párválasztó agy című könyvében.
A kiismerhetetlenségé, de nem a kiszámíthatatlanságé. A kiszámíthatatlanság nem kreativitás, a megbízhatatlanság nem igazán humoros. Ha gyakran kell találgatnom, hogy a partner hazaér-e, amikorra mondta, vagy lesz-e kedve a programhoz, amit megbeszéltünk, az fárasztó, tehát előbb-utóbb leszokunk róla. A partnerről is. Ám fordítva is igaz: párunkat, ha folyamatosan kedves és hűséges, önmagában ettől még nem találjuk unalmasnak. A kapcsolatok hosszú távú fenntartása pedig együttműködést igényel, és azt, hogy tisztában legyenek a másik terveivel, elvárásaival, kalkulálhassanak egymás viselkedésével. A hosszú távú kiszámíthatatlanság a párkapcsolatban veszélyes; aki teheti, kerüli.
Megújuló agyak
Tagadhatatlan, hogy szórakoztató partner mellett az élet jóval kellemesebb. Ám a legjobb az a partner, akivel a világ maga tűnik szórakoztatónak. Sőt, ha a társam igazán kreatív, akkor nagy az esély arra, hogy belőlem is a legkreatívabb énemet hozza ki. Minden szerelem, párkapcsolati lehetőség egyben önmagunk újrafelfedezése is, hiszen a másik számára vonzó szerepben akarunk feltűnni. Ősi és természetes hajlamról van szó, hiszen előnyt élvez a partnerválasztásban, aki kreatív módon alkotja és jeleníti meg a vonzó szerepeket.
Mindeközben a várható élettartam megnövekedése új kihívások elé állítja a párkapcsolati kreativitást. Korábban a gyakori háborúk, a gyermekágyi láz, az egyéb betegségek, fertőzések, az alultápláltság azt okozta, hogy a házasság jóval rövidebb ideig tartott, mint napjainkban.
Ráadásul az emberek túlnyomó többségének az életmódja és fő tevékenysége – a földművelés – évezredeken keresztül kevés teret adott a mai értelemben vett kreativitásnak. Az évek, a napok és az órák ritmusát a fejés és a vetés, az életben maradás adott parancsai diktálták. Miller szerint az emberi kreativitás szexuális szelekcióval fejlődött ki, védekezésül a hosszú távú párkapcsolat unalma ellen. „Ahogy elődeink agya egyre nőtt és okosodott, valószínűleg erősebb lett vonzódásuk is az újhoz, az unalmat pedig egyre rosszabbul tűrték. Ha a nemi partner néhány nap vagy hét után már nem tudott semmi újat nyújtani, nem szívesen éltek vele tovább, így utódok létrehozására kevesebb esélyt kapott. A kreatívabb egyének tehát gyorsabban szaporodtak, mint a kevésbé kreatívak, ami elég volt ahhoz, hogy a kreativitás hajlama genetikailag megerősödjön” – írja Miller a már említett műben.
A vagányok és a fenegyerekek népszerűségét az magyarázza, hogy alkotó szelleműek nemcsak problémamegoldásban lehetünk, hanem abban is, ahogy a bevett normákat megszegjük. Az alkotó, kreatív emberek is híresek a párkapcsolati nehézségekről. Több figyelem irányul rájuk az ellenkező nem felől, nemcsak vonzóbbak, de kapósabbak is, mint a többi férfi vagy nő. A kreatív másneműekért nagy a verseny, ez okozza párkapcsolati nehézségeiket: nehéz ellenállni a csábításnak. Szóval, a nő azé, aki megnevetteti. Ám egy másik mondás arra hívja fel a figyelmet, hogy a férfi pedig azé, akivel karácsonyozik.
Szvetelszky Zsuzsanna szociológus cikkét a HVG Extra Pszichológia 2015/3. számában olvashatja, mely a kreativitással, tehetséggondozással, önmegvalósítással, az izgalmassá tehető párkapcsolatokkal foglalkozik. Hasonló témájú írásokat aktuális számunkban is olvashat, melyben az elengedés művészetét, a gyász és az újrakezdés témáját járjuk körül. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál!
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.