szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Naponta többezer csomag tűnik el a reptereken.

Naponta többezer csomag tűnik el a reptereken. Hogyan találhatjuk meg könnyen elveszett poggyászunkat? Mennyi kártérítést kaphatunk és kitől? Mi történik a gazdátlan bőröndökkel?


Leszáll a gép, túljutunk az útlevél ellenőrzésen, megállunk a tömegben a futószalag mellett, ahol mindenki tolakszik, hogy lekapja bőröndjét. Várunk. Közben egyre kevesebben állnak már körülöttünk. Majd az utolsó poggyászt is felveszik, a szalag pedig üresen forog körbe. Aztán a mi járatunk helyett megjelenik egy másik járat száma. Elveszett. Pedig benne volt az a dolog is, amire nagyon akartunk vigyázni. De mi történik ilyenkor a csomagunkkal?

A repülőtéri check-in pultnál felveszik az utast és a poggyászát a járatra, illetve átszállás esetén gyakran a teljes útra. A bőröndöt lemérik és a súlyával együtt regisztrálják a check-in rendszerben és egy központi csomagkövető adatbázisban. Egy hosszúkás matricát ragasztanak a poggyász fogójára, amelyen szerepel a nyilvántartási száma. Ugyanezt a számot ráragasztják a jegyre is, illetve elektronikus jegy esetén az útlevélre vagy a beszállókártya kisebbik felére, hogy mindenképpen az utasnál legyen, ha elveszne a csomag.

Ettől a ponttól az utazó nem találkozik többet táskájával, csak a célállomáson a futószalagnál. Közben rengeteg dolog történhet a poggyászokkal: másik járatra rakják fel véletlenül, ha késik a gép, átszálláskor lekési a csomag a csatlakozást, bár az utas eléri a gépet, túlkönyvelés miatt az utas lemarad a járatról, míg a csomag elrepül, stb.

Amikor szomorúan konstatáljuk: a mi csomagunk nincs a futószalagon, először az Elveszett Poggyász ügyintézést kell keresni. Ott elkérik azt a matricát, amit a check-in során kaptunk a csomag nyilvántartási számával. Ezen kívül el kell mondanunk, milyen színű, típusú bőröndről van szó, mi volt benne és van-e bármilyen ismertetőjel rajta.  Erre a procedúrára azért van szükség, mert előfordulhat, hogy a nagy matrica időközben eltűnik a bőröndről, így nem fogják tudni a szám alapján beazonosítani. A központi csomagkereső rendszerbe (WorldTracer) rögzítik a bőrönd leírását is, illetve az elérhetőségeinket, ahol értesíthetnek minket, ha előkerül.

A következő 90 napban a poggyászunkat keresik. Ezalatt az időszak alatt a csomagok 98-99%-a megtalálja gazdáját, amihez nagyban hozzájárul a WorldTracer, hiszen ha valahol találnak egy gazdátlan bőröndöt, akkor is rögtön itt keresik a tulajdonost. Amikor megkerül a csomag, felhívják az utast és megbeszélik vele, hol szeretné átvenni. Azonban előfordulhat, hogy nem kerül elő. Ilyenkor nemzetközi jogi szabályzások alapján a légitársaság (mindig az, amelyik az utolsó szakaszon szállította az utast) kártérítést fizet a poggyász súlya alapján, amit a checmk-inben korábban rögzítettek. Vagyis teljesen irreleváns a kártérítés szempontjából, mi volt a bőröndben.

És mi történik a csomaggal? Meglepő módon egy üzletben landol az Egyesült Államokban, ahol meg lehet vásárolni a tartalmát. Az üzletet 1970-ben nyitották és mára Alabama állam egyik legfőbb turista attrakciója lett. Az „Unclaimed Baggage Center” Scottsboroban, fix összegért felvásárolja az elveszett bőröndöket anélkül, hogy tudná, mi van bennük. Kicsomagolják őket, majd a bennük talált tárgyakat – ruhákat, órákat, fényképezőgépeket – nagyon kedvező áron eladják. Az üzlet ráadásul úgy is árulja a bőröndöket, hogy maguk a vásárlók sem tudják, mit fognak találni bennük, ami nagyon izgalmas és vonzó kincsvadászatot jelent a vevőknek. A legérdekesebb tárgyakból múzeumot rendeztek be, amelyben például teljes XIX. századi páncél, a NASA-tól származó víz alatti fényképezőgép, sőt egy afganisztáni ősi térkép is található.

Olvassa el a Travelline tippjeit, hogyan gondoskodhat arról, hogy csomagja nagyobb eséllyel ne vesszen el. Ha mégis elveszne, 90 nap után esetleg érdeklődjön az Unclaimed Baggage Center-nél!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!