HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

A tudatos jelenlét pozitív hatásait számos kutatás igazolta. Csökkenti a szorongás és depresszió tüneteit, a stressz-reakciót, javítja a figyelmi funkciókat és az érzelem-, illetve viselkedésszabályozást. Ráadásul már gyerekkorban is fejleszthető. Szondy Máté pszichológus írása.

A mindfulness állapotában tudatosan és nyitott, kíváncsi odafordulással figyeljük meg külső és belső élményeinket. Jó hír, hogy a tudatos jelenlétre való képesség tanulható: egyrészt strukturált, csoportos módszerekkel (mint például a Tudatos Jelenlét Alapú Stresszcsökkentés (MBSR), vagy a Tudatos Jelenlét Alapú Kognitív Terápia (MBCT), másrészt a hétköznapi rutincselekvések tudatos jelenléttel való végzése által.

Ma már azt is tudjuk, hogy a tudatos jelenlétre való képesség már gyerekkorban is fejleszthető. A felnőttekkel végzett gyakorlatokhoz képest náluk sokkal fontosabb a játékosság, a felfedezés örömének hangsúlyozása és az aktivitás során megélt tudatosság.

Hogy miért érdemes fejleszteni a gyerekek tudatos jelenlétre való képességét? Azokban az iskolákban, ahol bevezették a tudatos jelenlét fejlesztését (elsősorban Amerikában, Angliában és a skandináv országokban), javult a diákok önszabályozó képessége, hatékonyabban irányították ösztönös impulzusaikat, a figyelemzavar és hiperaktivitás tünetei pedig csökkentek.

Kifinomult érzékelés
©

Összességében azt látjuk, hogy a gyerekek képessé váltak arra, hogy rálássanak a magukban zajló folyamatokra (érzésekre, gondolatokra), és így megfontoltabb döntést tudjanak hozni a viselkedésükkel kapcsolatban.

Nem csodaszer

Fontos tisztázunk magunkban, mit várunk attól, hogy gyerekünk tudatos jelenlétre való képességét erősítjük. Ha azt várjuk, hogy ettől a gyerek tökéletes, rendes és csendes mintagyerek lesz, akkor csalódni fogunk. Ugyanígy ne várjuk, hogy soha többé ne legyen dührohama, soha többé ne legyen szomorú, vagy ne szorongjon.

A tudatos jelenlét nem csodaszer, és nem az a célja, hogy az időnként – természetes módon – megjelenő negatív állapotokat elnyomja. Hogy akkor mit várhatunk? Azt, hogy a gyerek olyan eszközt kap a kezébe, amely segíti az érzelmei és viselkedése kontrollálását, a figyelme irányítását és rálátást a benne zajló folyamatokra, érzésekre, gondolatokra.

„Fiam, mindjárt megyek, csak ránézek a Facebookra”

Pszichológiai közhely, hogy a nevelés során sokkal fontosabb, mit lát a gyerek a szülőn, mint az, hogy mit hall tőle. A tudatos jelenlétre való nevelést kezdjük tehát önvizsgálattal: mi milyen mértékben vagyunk jelen, amikor a gyerekünkkel vagyunk? Miközben legózunk vele, elő-elővesszük-e a telefonunkat, hogy rápillantsunk a Facebookra, vagy rendeljünk valamit az eBay-ről? Mit lát rajtunk, mennyire tudunk fókuszálni egyetlen dologra? Vajon vacsora közben fél szemmel a tévét figyeljük?

Dolgokat észrevenni, amit addig még sosem
©

Amíg mi magunk sem vagyunk jelen tudatosan a gyerekünkkel való interakcióban, ez nehezen lenne elvárható tőle. Az első lépés a gyerek tudatos jelenlétre való nevelése során az, hogy elkezdünk tudatosan, teljes figyelemmel jelen lenni a vele való interakciókban.

5 gyakorlat

Az alábbi feladatok célja az, hogy a fiatalok megtapasztalják és gyakorolják a külső és belső élményekkel kapcsolatos nyitott, kíváncsi, megfigyelő beállítódást (érdemes már 6-7 éves kortól elkezdeni).

1. Étkezés

Az étkezés jó lehetőség a tudatos figyelem gyakorlására. Ízek, illatok, látvány, textúra – mind megfigyelhetőek. Persze csak akkor, ha közben nem a tévé, vagy telefon köti le a figyelmünket.

2. Pókember – érzékek

Pókember egyik különleges képessége a kifinomult érzékelés. Ebben a játékban különböző érzékszervi modalitásokban érik ingerek a gyerekeket, ők pedig ezeket próbálják tudatosan megfigyelni és befogadni. Bekötött szemmel mutassunk nekik különböző illatokat – ki tudják-e találni, hogy minek az illatát érzik? Hasonlóképp: a letakart tárgyakat fel tudják-e ismerni pusztán érintés alapján? És a hallott hangokat vajon felismerik?

Eszközt kap a kezébe
©

3. Felfedező séta

Nem szoktuk észrevenni, de az utca tele van izgalmas, folyamatosan változó ingerekkel. A gyerekkel való séta közben próbáljunk meg olyan dolgokat észrevenni, amit addig még sosem.

4. Ugráljunk!

„Ugrálj 1 percig – ahogy jólesik! Utána ülj le és tedd a kezed a mellkasodra. Figyeled meg, hogy mit érzel! Érzed, milyen hevesen ver a szíved? Figyeld meg, hogyan változik a szívverésed ritmusa! Érzed, ahogy lassan megnyugszik a tested?”

5. Belső időjárás-jelentés

Szomorúság, düh, félelem – nagyon könnyen magával ragadják a gyerekeket. Ilyenkor kiemelten fontos a tudatosság – észrevenni és megnevezni azt, hogy mi zajlik bennem. Ez lehetőséget ad arra, hogy ne viselkedjek automatikusan az érzelmi állapotnak megfelelően. Erre taníthatjuk a „belső időjárás” gyakorlattal. „Ha a hangulatod időjárás lenne, most milyen lenne? Napos? Borús? Viharos?” Így megtaníthatjuk, hogy a hangulatok ugyanúgy változékonyak, mint az időjárás: a lehangoltság vagy a belső vihar ugyanúgy elvonul majd, mint a rossz idő.

Szondy Máté pszichológus Démonaink, Hogyan élhetünk teljes életet a nehézségeinkkel együtt? című nemrég megjelent könyvéről itt talál információkat.
A szerző oldalát pedig itt találja.

Fizessen elő a HVG Extra Pszichológia magazinra, most sokféle kedvezmény várja.


VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!