HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

Mikor sétált utoljára erdőben? Pedig régóta tudjuk, hogy az erdő hangjai, a fák illata, a leveleken játszó napfény, a friss, tiszta levegő nyugalmat áraszt. Az utóbbi évtizedekben számos tanulmány igazolja, hogy jelentős egészségügyi előnyökkel jár a tudatos séta az erdő békés légkörében.

A sinrin joku kifejezést 1982-ben Akijama Tomohide akkori erdészeti és halászati miniszter találta ki marketingcéllal, ám később Japánban és a világ több pontján egyre több kutató is vizsgálni kezdte az erdők élettani és pszichológiai hatását az egészségre, az immunrendszer működésére.

Az emberek régóta élvezik az erdei túrákat, de itt nem a teljesítmény, a társak vagy a fotózás miatt megyünk az erdőbe, hanem megpróbálunk tudatosan jelen lenni, és az öt érzékszervünk aktivizálásával kapcsolódni a természethez. Az erdőterápia célja, hogy csökkentse a mesterséges, városi környezet kiváltotta túlingereltséget, és elősegítse a relaxációt. Bizonyos légző- és jógagyakorlatok megakadályozzák, hogy csak a gondolatainkra koncentráljunk, és visszairányítják figyelmünket a testünkre, így segítve vissza azt a természetes állapotába.

Egyre távolabb a természettől

A japán Csibai Egyetem professzora, Mijazaki Josifumi véleménye szerint azért van az erdő, illetve a természet ilyen regeneráló hatással ránk, mert az emberi szervezet az evolúció során, azaz 300 ezer éven át alkalmazkodott a természethez.

Az 1800-as években a Föld népességének csak a 3 százaléka élt városban, 1900-ra ez a szám közel 14 százalékra emelkedett, 2016-ban pedig már 54 százalék volt. Az ENSZ előrejelzése szerint 2050-re a bolygó lakosságának közel 75 százaléka lesz városlakó.

A stressz

Az utóbbi években a stresszhez köthető betegségek globális méretű társadalmi problémává váltak. A depresszió és a feszültség kezelése az Európai Unió országainak évi 170 milliárd eurójába kerül, míg az Egyesült Államokban közel azonos összeget, 210 milliárd dollárt költenek rá.

A városi élet, az épített környezet észrevétlenül túlterheli a szervezetet ingerekkel, folyamatosan stresszes állapotban tart minket, ami gyengíti, lassítja az immunrendszert, így kevésbé tudunk megküzdeni a betegségekkel. Kutatók felismerték, hogy a stressz során a szervezetünkben a mellékvese termeli az antistresszhormonként is ismert kortizolt. Így ezekben a helyzetekben a kortizolszintünk folyamatosan magasabb, ebből kifolyólag megnő az egészségügyi problémák kockázata.

Mijazaki Josifumi és kollégája, Juzoung Lee a kutatásaik során bebizonyították, hogy egy kétórás erdei séta azonos idejű városi sétához képest 12,4 százalékkal csökkenti a kortizolszintet, 7 százalékkal a szimpatikus idegrendszeri aktivitást, 1,4 százalékkal a vérnyomást és 5,8 százalékkal a szívfrekvenciát.

Olvassa tovább Csinálos János erdőfürdő szakértő cikkét a 2019/4-es HVG Extra Pszichológia magazinban, melyben a lelki ellenálló képességgel foglalkozunk. Most megrendelheti nyomtatott formában vagy ekönyvként is.

Nézze meg előfizetési ajánlatainkat, amelyekben HVG Könyvet kap a HVG Extra Pszichológia magazin mellé.





VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!