Az új cirkuszmozgalomhoz tartozó, és sokak szerint azt meghatározó csapat egyszerű utcai mutatványos műsorként indult, majd a kanadai kormány hathatós pénzügyi segítségével mostanra multinacionális vállalkozássá nőtte ki magát. A kezdetekkor, a nyolcvanas évek közepén a Cirque du Soleil (A nap cirkusza) az általános új cirkusz stílust követte, állatszámok nélkül, színházi elemeket használva, a hagyományos cirkusz bizonyos részeit megtartva, egyfajta alternatív szórakozást kínált. A folyamatos és óriási sikerek hatására az újabb műsorszámok egyre többet használták a modern színpadtechnika és elektronika lehetőségeit, sok szempontból visszatértek a cirkusz eredeti, csillogó, kicsit közönséges, vásári világához, de tökéletesen megújítva azt.
A Cirque du Soleil egyszerre hat, egymástól teljesen különböző műsort mutat be állandó helyszíneken, de közben a társulat egy másik része járja a világot, másik hat show-val, így el lehet képzelni, mekkora pénz és embertömeg szükséges a gépezet működtetéséhez. 3000 állandó alkalmazott dolgozik a cirkusznak, köztük 900 művész és eddig 60 millió néző látta valamelyik előadásukat, csak hogy néhány adatot említsünk. A szinhaz.hu portál egyik írásából kiderül, hogy négy magyar szereplő is része a cirkusz sikerének.
„A KÁ magyar sztárja Hajdú Miklós Zoltán becenevén Uldi, az egykori magyar válogatott tornászbajnok, aki 1998 és 2002 között Kanadában dolgozott a tornászválogatott edzőjeként. Az O csapatban jelenleg három magyar sportoló dolgozik: Supola Zoltán sokszoros magyar válogatott tornász, Lengyel Imre sokszoros magyar műugróbajnok valamit Jobbágy Zoltán akrobata. Supola Zoltán és Lengyel Imre több olimpián képviselték a magyar színeket, mielőtt bekerültek a show-business világába. Jobbágy Zoltán viszont már fiatalon az artistaiskolában készült a cirkuszi szereplésre. Az O műsorfüzetében rajtuk kívül Tokár József neve is szerepelt (…).” - írja Harmath István, akinek tollából egyébként személyes beszámolót is olvashatunk, több előadást is szerencséje volt megnézni.
További magyar vonatkozása a Cirque du Soleilnek, hogy októberben Budapestre látogat a Delirium című műsoruk, idén nem kell Bécsig menni a hardcore rajongóknak, a turné hozzánk is elér.
A két show a Puskás stadionban lesz látható, a jegyárak első hallásra kissé borsosak, 10-18 ezer forint között, de valószínűleg ennek ellenére telt ház lesz.
Magyarországon egyelőre nem igazán ismert az új cirkusz mozgalom, illetve annak egy kevésbé csillogó ága népszerű szűk körben, a Trafóban például szinte minden évben szerepel egy-egy külföldi társulat. A svéd Cirkus Cirkör már kétszer is járt itt, mindkét alkalommal nehéz volt jegyhez jutni, holott nem is különösebben hirdették, legutóbb egy arab csoport, a Tengeri akrobaták szerepeltek a Trafó színpadán. A svédek ismerősek lehetnek az Eurovíziós dalfesztiválról, az Apocalypticaval közös műsoruk videója kicsit hosszú, de remekül példázza, mit lehet kihozni a cirkusz, a színház és más műfajok ötvözésével.
A Trafó mellett a Szigeten is ki lehetett fogni egészen különleges előadásokat, nemrég a Jövő Háza () rendezett külön új cirkusz fesztivált (igen jól sikerültet), és a Francia Intézet is sokat tesz az egyébként igen fejlett francia cirkuszművészet népszerűsítéséért. Közben a dán mozgalom is beindult, ahogy azt a Dogma hazájától megszokhattuk, egészen egyedi stílusban. A Cirque du Soleillel szinte egy időben szerepel () majd októberben a FUSK társulat ismét csak a Trafóban.
Bár a dán, francia, svéd műsorok kevésbé csillogóak és hatásvadászok, a művészek felkészültsége talán pont ezért egészen elképesztő, általában mindenki több cirkuszi műfajban is jártas, a zsonglőr bohóckodik is és táncol, de zenélni is beállhat. Nagy szerepe van az érzelmeknek, amelyeket természetesen szavak nélkül fejeznek ki általában, egészen költői képeket, történeteket előadva. A kisebb társulatok műsoraira persze nem annyira drága a belépő, akár 2-3 ezer forintért részesei lehetünk az élménynek.
Miközben a jóval alternatívabb, több mondanivalóval rendelkező európai új cirkusz előadások néhány, a hagyományos, sátras műsorokhoz szokott nézőt akár el is rémíthetnek, hiszen sokszor szomorú a sztori, meztelenség is előfordulhat, addig a Cirque du Soleil jóval emészthetőbb formában, de mégis szintén egy hangsúlyosan kortárs mutatványt ad elő, így 2007-ben egészen biztosan mindenki megtalálja az ízlésének megfelelő darabot.
Kádár Mónika