Így igaz. Hazánk élvonalbeli a fogászati turizmusban. Sokunknak ez talán nem is olyan meglepő első hallásra. Az osztrák határ mellett a magánpraxisok egy ideig régen is jövedelmezőek voltak. Az osztrákok negyede járt Magyarországra fogorvoshoz, és a németek közül is sokan átjöttek, mert az utat egybekötötték egy jó nagy bevásárlással, vagy egy balatoni nyaralással. Az utóbbi időben a magas árak miatt Magyarország már nem olyan vonzó a szomszédok számára, de a fapados repülőjáratoknak köszönhetően, az apadó osztrákokat felváltották a tengeren túlról érkezők, mégpedig ezrével.
A magyar fogorvosok több mint 30 ezer angol „beteget” látnak el évente és ez a szám egyre nő. Ráadásul nem csak az angoloknak vagyunk olcsóak, de már Amerikából is egyre többen járnak át hozzánk. Az újabb és újabb fogorvosi praxisok úgy ütik fel a fejüket, mint a gomba, és sokuknak szinte alig van már magyar páciense. A már szinte veteránnak számító Kreatív fogászati vállalkozásnak például már annyira jól megy, hogy csak angol nyelvű weboldaluk van. Abból viszont mindjárt kettő is: kreativdental.com az amerikaiknak, és a kreativdental.co.uk az angol páciensek részére, ráadásul mindkét országban van irodájuk is. Több emeletnyi budai üvegpalotájukban hat ultramodern rendelő van, egy laboratórium, digitális röntgen és a tetőteraszon még kávézó is.
„A klienseink Angliából, Írországból, Skandináviából, és Hollandiából jönnek. –meséli Kontt Attila a Kreatív tulajdonosa az angol Sunday Times napilapnak- és mi nem reklámozunk. 2004-ben 16 brit páciensünk volt egy hónapban. Ma, három évvel később, a páciensek ajánlásainak köszönhetően több mint száz angol ügyfelet látunk el, és hasonló mennyiség érkezik más országokból is.” Úgy tűnik tehát Magyarország komoly összegekre váltja a fürdőink miatt a világban rólunk elterjedt „gyógyító” imázst. És miért ne tennénk?
Egy teljes hollywoodi mosoly ára, -hét beültetéssel és huszonhat koronával, valahol 16 és 21 millió forint körül mozog Londontól Dublinig. Ugyanez a munka 3,5 millió forintból megvan Magyarországon. Ha hozzátesszük a tíz utazást (a beépítés több fázisban történik) árát, ami durván számolva 400 000 forint, az esetenkénti szállást (max. 150 000 Ft), az összeg összesen 4 millióra rúg. Legyünk nagyvonalúak, tegyünk hozzá egy tucat extra szállodai éjszakát, néhány belépőt a Rudasba és a Széchenyi fürdőbe, egy dunai hajó jegyet Bécsbe, opera és színház jegyeket, egy tucat vacsorát a legközelebbi főzelékbárba, és az összeg még akkor is a harmada az angol ajánlatnak. Hát nem mennyei?
De bizony az és egyre többen élnek is a lehetőséggel. Ezután már csak két kérdés maradt. Az egyik, hogy mitől ilyen drágák az angol fogorvosok? A Bath Egyetem felmérése szerint Angliában kevesebb mint négy állami fogorvos jut 10 000 emberre, a felszerelésük pedig szánalmasan elavult, mert saját magunknak kell finanszírozniuk az infrastruktúrát. Ebből kifolyólag a fogorvosok többsége magán praxist (is) folytat, de így sem jut sokkal több fogorvos adott területre, és a privát páciensek száma kiszorítja az államilag finanszírozott kezelésre járókat. Wels és Skócia különösen kétségbeejtő helyzetben van. A skót kormány nemrég több mint 100 lengyel fogorvost invitált az országba, és az egészségügyi miniszter mindegyiküket személyesen köszöntötte speciális ajándékcsomaggal.
Ilyen hiány mellett nem csoda, ha a fogorvosok annyit kérnek el egy kezelésért, amennyit akarnak. A szigetországban élőknek nincs ismerete arról, mennyi a rezsi egy fogorvosi kezelésből és mennyi a profit, örülnek ha ellátják őket és fizetnek. Ennek megfelelően a fogorvosok itt kitűnő körülmények között élnek, szuper kocsikat vezetnek, és gyermekeik magániskolákban tanulnak.
A második kérdés, hogy mi történik egy esetleges orvosi hiba esetén? Ilyenkor ki végzi az utókezelést?
Ez kényes probléma. Az angol fogorvos kárörvendve rávágja az ajtót (tisztelet a kivételnek) arra a páciensre, aki külföldre ment kezelésre és esetleg fájdalmai vannak. Ráadásul majdnem minden eset elrettentő példaként köszön vissza a sajtóból. A legutóbbi történetet (a Daily Mail angol napilap írta meg egy hölgyről, aki Szombathelyen kapott koronát. A kezelés után begyulladt az ideg, az egyik frissen reszelt, koronát tartó fogban, és a hölgy utólagosan igen komplikált gyökérkezelésre szorult. Ez egy sima orvosi hiba esete, de magyar orvost Angliából perelni nehéz. A komplikációk angol fogorvosi székben történő megoldása pedig általában többe kerül, mint ha az egész kezelést Angliában végeztette volna a páciens.
A fogorvosok hátán meggazdagodó utazást szervező ügynökségek többnyire garantálják, hogy probléma esetén az utazás és a szállás finanszírozást átvállalják a második, helyreállító vizitre, de ez alól minden módszerrel próbálnak kibújni, amikor a baj megtörténik. A Daily Mail által megszellőztetett esetben is így történt. A kár felbecsülhetetlen, nem csak a praxis, de Magyarország számára is, mert az egyetlen megoldás ilyenkor, hogy a bajba jutott páciens a nyilvánosság karjaiba szalad, hátha a negatív reklám elkerülése érdekében megkapja az áhított helyreállító kezelést ingyen.
Mint ahogy Knott Attila mondta fent, az elégedett páciens a legjobb reklám. Egy ilyen cikk pedig a legrosszabb. Magyarország pozitív imázsából mindenki egyaránt hasznot húz, ezért fontos, hogy ne csak az infrastruktúra és az orvosi szakértelem legyen lenyűgöző, de a mentalitás is, ami mögötte van, mert egyedül csak akkor garantált, hogy mindenkinek leesik majd az álla - akár szó szerint is.
Krisztina O'Brien