Mit reklámoznak a filmcsillagok?
Kirsten Dunstra lecsapott a Miu Miu, Matthew McConaughey a Dolce & Gabbana új arca, Ashton Kutcher pedig a Pepe Jeans-nél váltja Sienna Millert. A legújabb trend nagyon azt mutatja, hogy a sztárok rábuktak a divatházak zsíros ajánlataira, és lassan kifúrják a modelleket a munkából. Muszáj, most hogy Hollywood nem fizet.
Nem is olyan régen egy valamire való hollywoodi csillagnak lealacsonyító volt reklámokhoz adnia az arcát. A reklámszerződések fű alatt köttettek, és a kikötés az volt, hogy a reklámot Amerikától lehetőleg minél messzebb mutassák be. Ázsia áldott helyzetben volt emiatt és mi is. George Clooney-t csak mi láthattuk Martinit iszogatni és Jennifer Aniston is kizárólag nekünk keleten duruzsolta a hajfesték reklámban, hogy ő bizony megérdemli.
Aztán jött a hollywoodi pénzügyi krízis. A CGI (Computer Generated Imaginery) effektusok olyan drágává tették egy filmnek az elkészítését, hogy nem maradt keret a sztárok tetemes gázsijára. A Narnia krónikái - Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény volt azoknak a filmeknek az egyike, ami komoly boxoffice siker lett, annak ellenére, hogy egyetlen A-listás sztár sem játszott benne. Clooney csapata pedig már a Ocean Eleven című filmben is fél gázsival játszott, hogy a film létrejöhessen. A sztároknak szembe kellett néznie azzal a ténnyel, hogy fele, esetleg, harmadannyiért kell vállalni a kemény felkészülést, és lehúzni a hosszú hónapokba torkolló forgatást. Ez nem volt mindenkinek az ínyére, főleg azoknak nem, akiknek a családja gyermekekkel gyarapodott, és amúgy is a család-karrier dilemma előtt álltak.
Gwyneth Paltrow volt talán az első, aki bevallotta egy interjújában a Times angol napilapnak, hogy azért vállalta az Estée Lauder arcaként a reklám munkát, mert a gyerekek mellett nem tud forgatni, és kenyér ugyan kerül az asztalra, de magániskolára már nem futja állandó kereset nélkül. Az évente fél tucat kötelező megjelenési alkalom, modelleknek való fotós munka egy-két tévéreklámmal, az EL-rel valamivel könnyebb, mint tíz hónapnyi távolmaradás egy forgatás miatt.
Paltrow egyébként a modell Liz Hurleyt ütötte ki a nyeregből, mert az EL „vampositani” és fiatalítani akart a cég megítélésén. Hiányát az amerikai nagy költségvetésű sikerfilmekből Paltrow nagyon okosan azzal magyarázta (az anyaság mellett), hogy mostantól ő választja a filmeket, és érdekesebb projekteket szeretne, mint a cukorfalat szerepeket (kis gázsival).
Brad Pitt ugyancsak ezzel indokolta az eltűnését. Ő is úgy nyilatkozott, hogy csakis olyan komoly filmekben játszik mostantól, ami megéri a gyerekektől való távolmaradást. A komoly filmek, természetesen általában alacsony költségvetésűek, így nem presztízskérdés az alacsonyabb gázsit elfogadni.
Ezzel a jelenséggel egy időben a zenész sztárok Gwen Stefanival, Madonnával, Sean Younggal (P Diddy), Victoria Beckhammel az élen mind benyomultak a kozmetikai és a divatiparba, saját márkával, saját logókkal. Jennifer Lopeznek ma már van ruha és fehérnemű cége, parfümje és teljes smink kollekciója. A siker egyértelmű volt, és a kozmetika házak igyekeztek minél több sztárt leszerződtetni különböző illatokra, mert egy-egy parfüm reklám és az arculat kialakítása költséges volt. A sztárok kialakult imázsa pedig ezt megspórolta, a rajongók szeretnének úgy illatozni, mint kedvencük, a képzettársítás remekül működik.
Az ajtó tehát nyitva a filmsztárok előtt is, a reklám nem ciki többet, a kereskedelmi cégek bármelyik sztárral örömmel szerződnek, és azok kapva kapnak az alkalmon. Clooney ma már saját produkcióként csinálja a Martini reklámot és J Lo Beyoncéval, valamint David Beckhammel kart karba öltve Pepsiznek.
Ami a divatházakat illeti, Roberto Cavallinak Victoria Beckham hozta meg a nemzetközi elismerést. És most már Miuccia Prada is, (amerikai) sztárokat akar a Miu Miu (Prada divatház márkája) reklámkampányába. A tavaszi kollekciónál Laeitita Casta modellt már Lindsay Lohan kiütötte, ezután jött Hollywood új csillaga a kínai sztár Xun Zhou, és most itt van Kirsten Dunst
„Dunst sztár státusza az Egyesült Államokban feldobja ennek az amúgy is gyorsan terjedő márkának a hírnevét. Mert a márka két új boltot nyit a következő évben. Az egyiket az 57. utcában, New Yorkban, a másikat pedig Los Angelesben a Rodeo Driveon.”- nyilatkozta a Miu Miu szóvivője.
Kirsten Dunstnak ez a szerződés valószínűleg többet hoz a konyhára majd, mint a következő évben készülő filmjei, hacsak el nem készítik a Spiderman következő epizódját.
Krisztina O'Brien