Működik Jamie Oliver csirkegyilkolós kampánya
Oliver legújabb kampányában a tömegtermeléssel készülő élelmiszerek ellen vette fel a harcot, igen látványos módszerekkel. A sztárszakács 4 millió néző szeme láttára végezte ki a broilercsirkét.
A meztelen szakácsként elhíresült Jamie Oliver nem szeret a babérjain ülni, aránylag friss, de tartósnak tűnő hírnevét az általa fontosnak tartott ügyek támogatására is felhasználja. Nagy-Brittaniában óriási port vert fel annak idején a gyermekétkeztetés minőségét kritizáló sorozata, még a kormány sem hagyhatta figyelmen kívül a sztárséf mondandóját és a miniszterelnök ígéretet tett, hogy több pénzt és figyelmet fognak fordítani a témára.
A Channel 4 csatorna adásában 4 millió néző és néhány meghívott vendég szeme láttára, a brit állategészségügyi előírásoknak megfelelően a sztárszakács megölt egy csirkét, minden apró és meglehetősen felkavaró részletre gondosan felhívva a nézők figyelmét. Minden pont úgy történt, ahogy a vágóhídon is szokott, Oliver külön ezért megszerezte a mészárosi képesítést. A véres és a legtöbb néző számára igen sokkoló jelenet mellett bemutatták egy nagyüzemi körülmények között létrehozott csirke életciklusát is, amelyet filmbevágásokkal illusztráltak.
Egy másik jelenetben Oliver és segítőtársai apró, bolyhos kiscsirkéket fojtottak meg mérges gáz segítségével, annak a szokásnak megfelelően, hogy a hímnemű csirkéket, mivel kisebb belőlük a haszon, már pici korukban elpusztítják. A látvány hatására több, a helyszínen jelen lévő néző is sírvafakadt.
A szándékosan naturális, bár meglehetősen objektív műsornak természetesen célja van, mégpedig az, hogy a brit vásárlók ráébredjenek, az olcsó húsnak nagyon is komoly ára van, csak persze nem ők fizetik meg, hanem a szerencsétlen állatok. Az erkölcsi felelősség vállalása mellett Oliver arra is rá kívánja ébreszteni a fogyasztókat, hogy a boldog állatok jobb ízűek, ezt a véleményt egyébként számos más híres szakács is osztja.
Az adást követően bizonyos állatvédők támadták Olivert a csirkemészárolás miatt, mások magasztalták a kezdeményezést. „Ez nem valami olyasmi, ami nem történik meg milliószor is naponta. Nem volt rá szükség, hogy még drámaibbá tegyük, mint amilyen.” - mondta mindenki Jamie-je a New York Timesnak a műsorral kapcsolatban. Nem meglepő, hogy a Jamie's Fowl Dinners (Jamie szárnyas vacsorái) névre keresztelt adás jócskán felkavarta a médiát, számos cikkben dícsérték vagy kritizálták a sokkoló bemutatót.
A fogyasztókra gyakorolt hatás azonban minden várakozást felülmúlt, bár a helyszínen jelen lévők közül többen úgy nyilatkoztak, hogy a látottak ellenére továbbra is az olcsó húst fogják megvenni a boltban. A legfrissebb jelentések szerint a nagyüzemben nevelt csirkék vásárlása 7 százalékkal visszaesett a múlt évhez képest, míg a szabadon nevelt csirkék iránti igény 35 százalékkal nőtt. Az természetesen csak hosszabb távon derül ki, hogy egyszeri jelenségről van-e szó, ami pusztán a véres jelenet hatása vagy a vásárlók tartósan előnyben részesítik majd a boldog csirkéket. Sokat segíthet a tendencia megtartásában vagy akár növelésében, ha az átlagemberek is jobb ízűnek tartják majd a megfelelő körülmények között felnevelt és feldolgozott szárnyasok ízét.