Tetszett a cikk?

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy együtteseket kereskedelmi márkák szponzorálnak. Régebben ez a szelete a piacnak csak azoknak jutott, akik ismeretlenek vagy kevésbé sikeresek voltak. Ma már a nagy nevek is dobják a kiadóikat a lehetőségért, hogy valamelyik kereskedelmi márkával összeálljanak, mert ez szabadságot, függetlenséget jelent és a szerzői jogaik megtartását.

A Hypnotic Brass Ensemble (HBE) sikeres amerikai jazz zenekar. Annyira sikeres, hogy épp most állt össze olyan nagy nevekkel, mint Lou Reed és a Massive Attack, hogy közösen hozzanak össze egy albumot. Mindezt teljesen profi és hagyományos módon, ám a lemezborítón nem SonyBMG vagy EMI, esetleg más kiadó neve szerepel majd, hanem a dán farmermárka, a G-Star logója. A farmercég szponzorálja az albumot, és a zenét saját imázsa népszerűsítésére használja.

A kürtös Gabriel Hubert lelkesen mesél az új partneri kapcsolatról. „Minden zenésznek függetlennek kellene maradnia, mert muszáj, hogy a dalaink a sajátjaink maradhassanak. A kiadói ajánlatok nem ideálisak az olyan zenészeknek, amilyenek mi vagyunk. De ha egy márkához csatlakozunk, lehetőséget kapunk fellépésekre, így felépíthetjük kapcsolatrendszerünket és saját szerződéseket köthetünk a magunk javára. Mindezt anélkül, hogy el kellene adnunk a szerzői jogainkat egy tál lencséért és egy ígéretért” – mondja Hubert a Time magazinnak, utalva a kiadói taktikákra.

Az együttesek más megoldásokat keresnek a függetlenségük megtartására, és nem bánják a kereskedelmi vállalatokkal való együttműködést sem. Kínálat pedig akad bőven. Olyan komoly nevek állnak be a sorba, hogy tehetséges zenekarokat és énekeseket kapcsolhassanak össze a termékeikkel, mint az Agent Provocateur, a Diesel, az Audi vagy a Coca-Cola. A zene hatalmas kommunikációs eszköz, kiváló eszköze lehet egy termék bevezetésének. A MySpace-en népszerűvé vált Tom Glynn például most szerződött le a Caffé Nero presszókávé-hálózattal egy logóval ellátott albumra, és arra, hogy a művész fellép a cég kiemelt kávézóiban. Ez a kölcsönös kapcsolat, nem kétséges, tovább népszerűsíti a zenészt, ugyanakkor imázst meg klienseket hoz a Caffé Neronak – mindezt kötöttségek nélkül. Ez az üzlet pedig annyira vonzó, hogy már olyan nevek, mint Madonna, Annie Lennox és Paul McCartney is válófélben vannak a lemezkiadóiktól, mondván, inkább kiaknáznák a kereskedelmi lehetőségeiket, amennyire csak lehet.

Az előbb említett szerzői jogok felvásárlása most visszaüt a kiadókra, hiszen a sztároknak, akik nem keresnek, nincsen vesztenivalójuk sem. A legjobb példa Prince esete, akinek szinte egyetlen száma sincs a tulajdonában. Nem így a U2. A banda összes tagja multimilliárdos lett dalaik tulajdonosaiként, mert a bevétel a mai napig nekik csordogál. Prince tavaly felénekelt a Daily Mail angol napilap vasárnapi számának egy teljesen új albumot (Planet Earth címmel) pénzügyi megfontolásból, jó nagy bosszúságot okozva ezzel persze a SonyBMG-nek, amely maga is tervezte az album kiadását a sztár turnéjával összhangban. Jogai eladásával Prince bevétele ma már többnyire csak a koncertjeiből származik, emiatt népszerűségének fenntartása kulcsfontosságú az énekes számára. A Daily Mail hárommillió olvasóhoz juttatta el az új albumot, ellentétben a Sonyval, aminek mindössze 80000 darabot sikerült eladnia az Egyesült Királyságban Prince utolsó albumából.

„Nem kétséges, nagy változások előtt állunk” – nyilatkozta Steve Levine, a legendás 80-as évekbeli popbanda, a Culture Club producere. „Az egész olyan, mintha a zenészek hirtelen ráébredtek volna az albumszerződések mögött meghúzódó érdekellentétekre. A legtöbb zenész ma már tisztában van a kiadással kapcsolatos üzletmenettel, azzal is, hogy kik a rajongói, és hogy ez a közönség mennyit ér egy kereskedelmi márkának. Ez pedig sokkal igazságosabb rendszert hoz létre” – reménykedik a producer.

Nem csak a pénz az, ami egy együttest a kereskedelmi márkákhoz hajt, hanem az a tény is, hogy a fent említett imázs visszafele is működik. Mindenki megdöbbent, amikor a Groove Armada nevű, igen népszerű duó a múlt hónapban faképnél hagyta a SonyBMG-t és összeállt a Baccardival. „Az egész egyesülés olyan természetesnek tűnt. A Baccardi nevéhez erős zenei világ és partihangulat tartozik, mint ahogyan hozzánk is. A cég ráadásul tisztességes összeget ajánlott, amellett, hogy játszhatunk olyan helyeken, ahol normális esetben nem, és ami a legfontosabb: megtarthatjuk a szerzői jogokat a dalainkra” – mondja Tom Findlay, a duó egyik tagja.

Hogy a másik oldalról is elhangozzon egy vélemény, Tim Parry, a Biglife lemezkiadó (Verve, Klaxons) szerint a kereskedelmi cégek belépése a zeneiparba lényeges és izgalmas lépés, de akad hátulütője is. „A lemezkiadók mindig a tehetségekre hajtanak, akik újat nyújtanak, akik érdekesebbek az elődöknél. A márkák mögötti felállás viszont általában teljesen fantáziátlan, hiszen a szemlélet vevőközpontú, így nem sok igény van a komoly alkotómunkára egy együttes és egy márka közötti kapcsolatban” – állítja Parry.

Lehet, hogy igaza van, ám a menedzserek erre is gondoltak. Dan Dumbar, a Sync ügynökség partnere dalok százait használta már olyan ismert cégek kampányaiban, mint a Marks&Spencer vagy a Vodafone. „A zene komoly eszköz az üzenetközvetítésre. És ezért a dolgok olajozottabban zajlanak már. A márkák komolyan odafigyelnek arra, hogy megtalálják a zene és a márka közötti összeillő párosítást, hiszen a megfelelő zene a szó szoros értelmében hangot ad a márkának.”

Krisztina O'Brien

MTI Kult

Jagger/Richard, a U2, Spears, a F. Ferdinand és Skinner a csúcson

Az Ivor Novello Awards Nagy-Britannia egyik legjelentősebb zenei díjkiosztója - ezen néhány kategóriától eltekintve a dalszerzőket jutalmazzák - idén elérkezett az 50. jubileumi gálához. A dalszerzők és szövegírók 2500 tagot számláló brit akadémiája 15 kategóriában nevezte meg a győzteseket.

MTI Kult

Mariah Carey és a U2 tarolt a Grammyn

Mariah Carey nyolc jelöléséből hármat megnyert Los Angelesben a 48. Grammy-gálán. Az öt trófeát begyűjtő U2-é az év dala és az év albuma, a Green Day együttesé az év felvétele, az év felfedezettjének járó díj pedig John Legend rhythm and blues énekes lett. A többszörös díjazottak között van Kanye West rapper, Allison Krauss country-énekesnő, Les Paul veterán gitárkirály.

MTI Kult

Harminc éves a U2 zenekar

A U2 kifejezésről ma már aligha az egykori amerikai kémrepülőre, a hidegháború egyik jelképére asszociálunk, hanem az elmúlt negyedszázad egyik rock-megasztár együttesére, amely hétfőn ünnepli 30. születésnapját. A U2 iskolai punk-bandából vált a műfaj paradigmatikus műveket létrehozó csapatává, tevékenysége már régen túlnőtt a zene, a művészet határain.

Mikroszkóppal nézték meg a Ryugu aszteroida mintáit, mikroorganizmusokat találtak rajta – aztán jött a csavar

Mikroszkóppal nézték meg a Ryugu aszteroida mintáit, mikroorganizmusokat találtak rajta – aztán jött a csavar

Ronaldinho 44 évesen is bevarrja a jobb felsőbe a szabadot

Ronaldinho 44 évesen is bevarrja a jobb felsőbe a szabadot

Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban

Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban

„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü"

„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü"