szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Dunkin Donuts visszavonta egy hirdetését, miután jobboldali újságírók azzal vádolták, hogy palesztin szimbólumot népszerűsít

A fánk csak fánk, a sál csak sál
© Creative Commons/Salim Virji
Rachael Ray tévés szakácsként vált népszerűvé Amerikában, de más sztárséfekhez hasonlóan, megfelelő díjazásért szívesen szerepel különféle reklámokban is. A Dunkin Donuts nevű, fánkokat, kávét és egyéb élelmiszereket áruló hálózat úgy gondolta, egy elismert, igazi szakács jó választás lesz majd az “America runs on Dunkin” (Amerikát a Donut működteti) elnevezésű kampányhoz, hogy ellensúlyozza az olajban sült termékekkel kapcsolatos egyre terjedő előítéleteket.

A Dunkin Donuts nem számolt azonban Rachael Ray stílustanácsadójával, akit minden bizonnyal behálóztak a terroristák és titkos ügynökként segíti a civilizált nyugati világ lerombolását. A kampány egyik legutóbbi online hirdetésén ugyanis a sztárszakács egy fekete-fehér mintás sállal a nyakában jelent meg, ami konzervatív újságírók szerint a terrorizmus támogatásának egyértelmű jele.

“A keffiyeh, aki nem tudná, az arab férfiak hagyományos sálja, aminek az a célja, hogy szimbolizálja a gyilkos palesztin dzsihádot. Yasser Arafat tette népszerűvé és rendszeres dísze a muszlim terroristáknak, amikor feltűnnek a túszejtő videókon (...).” - írta Michelle Malkin saját internetes oldalán.

Mivel még egy esetleges bojkott lehetősége is felmerült a felháborodott hazafiak körében, a Dunkin Donuts azonnal visszavonta a hirdetést és közleményben határolódott el a szakácstól és annak stílustanácsadójától. “Egy korábbi online hirdetésben Rachael Ray egy fekete-fehér selyemsálat viselt kasmírmintával. A stylistja választotta ki azt a hirdetés fotózására. Mindenféle szimbolizmus szándéka tökéletesen kizárt. Ennek ellenére, mivel fennáll a félreértelmezés lehetősége, a hirdetést többet nem használjuk.” - visszakozott a fánkos cég.

A nálunk palesztin kendőként ismert sál eredetileg valóban Palesztinából származik, ennek megfelelően valóban hordják az ott élő emberek, de az egész arab világban népszerű, többek között akár Egyiptomban is vásárolhatunk ilyet már évtizedek óta. Annak idején több kabarétréfának is szereplője volt a sokat emlegetett ruhadarab, mondván, Arafat abroszt hord a fején, ha jól emlékszünk. Valamiért egészen széles körben népszerűvé vált az elmúlt években, egy időben a magukra valamit is adó fiatalok csakis palesztin kendőt viseltek csőnadrágjukhoz világszerte, de mostanra már kezd idejétmúlttá válni.

“Új viselői, akik körbetekerik nyakukon, mint egy sálat, azt állítják, nem Fatah szimpatizánsok, inkább divat tudatosak” - nyilatkozta Kibum Kim a New York Times stílus rovatának még 2007. februárjában. A kendőt egyébként több divatáruházban is meg lehet vásárolni, ami némi mintát ad népszerűségéről és ártalmatlanságáról, de ennél magasabb körökben is megjelent, hiszen a high fashion egyik képviselője, a Balenciaga kollekciójának bemutatóján is feltűnt, később pedig számos híresség, például Kirsten Dunst és Sienna Miller nyakában is megjelent, akiknek nagy valószínűséggel fogalmuk sem volt az eredetéről.

Bár a fánk az csak fánk, a sál pedig csak sál, azért nem lennénk Rachael Ray stylistjának a helyében, hiszen egy ilyen munka tájékozottságot kíván és a végén úgyis csak rajta csattan majd az ostor. Nem mintha a hirdetést engedélyező kreatív ügynökség és a Dunkin Donuts számos tisztségviselője számára tilos lenne az újságolvasás és az internet böngészése.

-km-

MTI Plázs

Világméretű stop az egészségtelen élelmiszerek reklámjának?

A Fogyasztók Világszervezete (Consumers International - CI) és az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (International Obesity Taskforce - IOTF) által kidolgozott nemzetközi kódrendszer szerint reggel 6 és este 9 óra között minden elektronikus médiumban tilos az egészségtelen élelmiszerek reklámja. A Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) egyetért a nemzetközi kampánnyal.

hvg.hu Shake

A Superbowl legjobb reklámjai - videókkal

Az amerikai futballbajnokság döntője nézettsége miatt eredménytől függetlenül a legjelentősebb esemény a hirdetési piacon. A tegnap esti szpotokból szemezgettünk.

hvg.hu Vállalkozás

Bevásárlóközpont vagy háztető is lehet már reklámhordozó?

Lassan elcsépelt fogalomnak számít a reklámzaj kifejezés, hiszen lépten-nyomon belebotlunk. A kérdés az, hogy valóban megtalálnak-e? Nagyobb esélyük van-e a mindennapitól eltérő technikát alkalmazó koncepcióknak? Íme néhány magyar vállalkozók számára is elérhető megoldás.

Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat

Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat

Kerkez Milos bombagólt lőtt a Premier League-ben

Kerkez Milos bombagólt lőtt a Premier League-ben

Fülöp Attila kiakadt Magyar Péter bicskei látogatásán

Fülöp Attila kiakadt Magyar Péter bicskei látogatásán

Szinte teljesen eltűnt a kézifékkar az új autókból

Szinte teljesen eltűnt a kézifékkar az új autókból