Tetszett a cikk?

Ebben a hónapban egy igazán ismert arc, a szupermodell Lily Cole szerepel a francia Playboy magazin címlapján, a mozik pedig a múlt héten kezdték el játszani A házinyuszi című filmet, amelyben egy ex Playboy-lány osztogat tanácsokat halandó lányoknak. Úgy tűnik, a brand új imázsa működik, de a The Guardian című angol napilap szerint nem árt utánanézni a Playboy múltjának, mielőtt a nyuszis logót saját stílusként adoptáljuk.

A házinyuszi hősnőjének, Shelley-nek azzal a drámával kell szembesülnie, hogy mivel 27 évesen túlkorosnak számít, kihajítják a Hefner-birtokról, ahol a nyolcvanéves Playboy-mogul a csajokkal él. Shelley sztereotip Playboy-nyuszi: buta, de szeretni való. A Hefner-palotából egy főiskolai lányszövetségbe csöppen, amely tele van lúzerekkel. Az ügyetlen lánykáknak Shelley tanítja meg a trükköket, amelyeket csak egy Playboy-nyuszi ismerhet; például hogy hogyan kell vásárolni és buta nőt játszani.   

A borzalmasan sekélyes történetben Hugh Hefner, a Playboy-birodalom feje saját magát alakítja, és azt is megengedte, hogy birtokán vegyék fel a kezdőjeleneteket. Persze nem meglepő, hogy Hefner minden reklámba belekapaszkodik, hiszen a Playboy-birodalom jelenleg haldokló vállakozás, amely úgy próbálja újraéleszteni magát, hogy a férfi közönség mellett a fiatal nőket szeretné meggyőzni: a nyuszistílus kívánatos és menő. Már vagy egy évtizede ugyanis, hogy a Hefner-birodalom fő bevételét a női ruházati kereskedelem adja. A Playboy-boltok mindenütt a világban felütötték a fejüket, London szívében is van egy nagyobb üzlet, ahol a legendás logó mindenen szerepel. Szó szerint mindenen, mert nyuszit nem csak csipkés bugyogón és plüss papucson találunk, hanem nyakláncokon, ceruzákon, mappákon és tolltartókon is, ami tisztán mutatja a megcélzott korosztályt. Meglepő és egyáltalán nem mulatságos, hogy a márka sikeres, az általános (!) iskolákban bimbódzó lányok között az egyik legmenőbb logó a Playboy.

Azoknak a tinilányoknak a kedvéért, akiket elbájolt a retro logó, nem árt visszatekinteni a Playboy múltjára, mert bármilyen divatos is manapság az a nyúl, jó tudni, miről is szólt ez az egész annak idején. Hefner mindig úgy mutatta be magát, mint a szexuális szabadság bajnokát, a nők felszabadítóját, és soha nem értette, hogy a feministák miért fordultak ellene a hetvenes években, a tényleges szexuális szabadságot szembeállítva a Hefner-féle lealázó verzióval. A poligám mogul valószínűleg azért nem értette a feministákat, mert ő maga a negyvenes-ötvenes években volt fiatal, amikor a nők leginkább azért léteztek, hogy a férfiakat kiszolgálják. 1960-at írtunk, amikor Hefner fizetni kezdett a lányoknak a nyusziságért, és úgy próbálta beállítani a szolgálatkészséget, mintha az sikkes lenne, pedig a lányok a pomponos bugyikban alig voltak különbek, mint bámelyik kizsákmányolt pincérnő.

Bunny Regina, aki a hatvanas években Detroitban dolgozott a Playboynak, megtartotta a munkahelyi kézikönyvét, amely gyakorlatilag a nők összes viselkedési szokását szabályozni próbálta percre pontosan, és az volt a célja, hogy a lányokat passzívvá és kezelhetővé változtassa. A kézikönyv szerint a nyuszik a „patrónusukkal” „csakis rövid párbeszédeket folytathattak, amely csupán udvarias csevegés lehetett a kedvtelésekről.” A lányok munkakezdéskor teljes mustrán vettek részt. Nem megfelelőre fésült hajjal, túl halvány rúzzsal, hibás öltözékkel, csálé nyuszifülekkel büntető pontokat lehetett szerzeni, 100 pont után pedig kirúgás járt.

1963-ban a feminista Gloria Steinem írónő beépített munkát vállalt a New York-i klubban, és publikációiban az egész rendszert lealázónak ábrázolta, borzasztóan nehéz munkával, minimális bérezéssel (a lányok gazdag férjet foghattak maguknak, ez a lehetőség volt a bérezés egy része). 

Mára a Playboy logó elvált múltbeli jelentésétől, új arculatot kapott a fiatal lányok szemében, mint valami, ami nőies és menő. Nem csoda hát, hogy A házinyuszi kapóra jött Hefnernek, aki a filmbeli tinirománccal próbálja feledtetni, hogy a cég valamikor a legális szexipar meghatározó tényezője volt. Annak ellenére, hogy a Playboy-birodalom nagy utat tett meg azóta, hogy a szerencsejáték-klubokban a nyuszifüles lányok felszolgáltak, az imázsban máig jelen van az alapgondolat, miszerint a lányok szexuális játékszerek, együgyűen ideálisak és jobb, ha kerülik az egyenjogúsági erőpróbát.

Hefner A házinyusziban apafigurának tünteti fel magát, és még mindig ragaszkodik ahhoz, hogy ő adott szexuális szabadságot a nőknek. Ez a hetvenes évek óta nem változott, ahogyan az sem, hogy ez a mondat még mindig arcátlanul hangzik egy 82 éves, poligám veterántól, aki a hírnevét annak köszönheti, hogy felnőtt nőket nyusziknak öltöztet, aztán felhasználja őket a saját céljaira. 

Krisztina O'Brien

 

Főszerkesztők a Fidesz törvényjavaslatáról: Mi vagyunk azok, akik igazán átláthatók

Főszerkesztők a Fidesz törvényjavaslatáról: Mi vagyunk azok, akik igazán átláthatók

Furcsa közreműködő hívta meg Budapestre Donald Trump Jr.-t

Furcsa közreműködő hívta meg Budapestre Donald Trump Jr.-t

Egymillióval több fizetőturistát fogadtak tavaly az olaszországi látnivalók, mint amekkora az ország lakossága

Egymillióval több fizetőturistát fogadtak tavaly az olaszországi látnivalók, mint amekkora az ország lakossága

Tom Hardy annyira rossz egészségi állapotban van, hogy úgy érzi, darabokra hullik

Tom Hardy annyira rossz egészségi állapotban van, hogy úgy érzi, darabokra hullik