Tetszett a cikk?

Az amerikai filmek unalomig ismert plakátjait nézve ma már ritka az olyan mozi-poszter, amely megmozgatja az ember fantáziáját. Azt azonban kevesen tudják, hogy a kilencvenes évek elején Nyugat-Afrikában létezett egy olyan hétköznapi művészet, amely minden ismert irányzatot felrúgott, és egyedi műalkotásokká emelte a mozifilmek reklámjait. Liszteszsákok segítségével.

A Ghánai Köztársaság Nyugat-Afrikában sosem volt túl gazdag ország, de a nyolcvanas évek végén politikai és gazdasági válság sújtotta területként komoly krízisen ment keresztül. Csak 1992-ben lett demokratikus köztársaság, de a szinte teljesen lepusztult országban nagyon kevés lehetőségük volt az embereknek arra, hogy ebből bármit is érzékelhessenek. Az új kor szelleme azonban mégis teret hódított, Amerika pedig rendíthetetlenül tört be a mozin keresztül. Igaz, ez nem az a mozi volt, amit Hollywood megálmodott, de olyan értékeket hagyott az utókornak, amelyet ma már önálló művészeti formaként tartanak számon.


Schwarzi szívecskével
A kilencvenes évek elején a VHS technológia hódította meg az egész világot, és a filmek végre mindenkihez eljutottak. Még Ghána is megismerhette az amerikai álom iparosított formáját, ugyanis az országban mobil-mozik kezdtek üzemelni egy egészen egyszerű ötlet segítségével. Nem kellett más, csak egy nagyképernyős televízió, egy videó-lejátszó, és egy hordozható generátor, amely áramot biztosított a vetítések idejére. Ezt a felszerelést cipelték magukkal a mobil-mozisok, akik minden városba és faluba ellátogattak, hogy bemutassák a legújabb filmeket az érdeklődőknek - tudtuk meg az assemblyman nevű blogból. 

Természetesen a vetítéseket reklámozni is kellett valahogy, ezért festőket bíztak meg az önjelölt házi-mozisok, hogy reklám-plakátot készítsenek az adott filmhez. Az alkotók teljes művészi szabadságot kaptak, csak a mozi címét, és persze a film rövid
Rendkívül félelmetes
bemutatóját ismerték - gyakran úgy készítették el a posztereket (jobbára használt liszteszsákokra festve), hogy egyetlen kockát sem láttak a videóból. Ennek köszönhetően sokszor olyan reklám lett a végeredmény, amelynek nem volt sok köze a filmhez, vagy teljesen abszurd módon ábrázolta annak hangulatát, témáját.

A kilencvenes évek közepétől a ghánai filmplakátok kimentek a divatból, már több otthonban lett tévé és videó, és sajnos az eredeti filmplakátok is bejutottak az országba. A kézműves mozi reklám azonban hamarosan gyűjtök érdeklődésére tett szert, és önálló művészeti formává, legalábbis egy korszak tökéletes relikviájává nőtte ki magát. Walter Hill amerikai forgatókönyvíró szerint ezek a plakátok nagy része jobban sikerült, mint azok filmek, amelyeket reklámozni hivatott.

Fura James Bond
Az Extreme Canvas: Movie Poster Paintings from Ghana című könyv egy csokorba gyűjtötte ezen alkotások nagy részét, amelyekből most mi is bemutatunk egy rövid ízelítőt. Elsőként a Terminátor 2. című James Cameron mozi plakátján akadt meg a szemünk, ahol Arnold Schwarzenegger egészen egyedi ábrázolást kapott, és szinte szemet gyönyörködtető látvány a cím "o" betűje, mint rózsaszín szívecske.

Lewis Teague 1983-as horror-klasszikusa, a Stephen King tollából született Cujo is egészen egyedi ábárzolást kapott egy ghánai festőnek köszönhetően, aki a vérengző vérebet egy ír szetter és egy zsák szén furcsa elegyeként álmodta meg.

Az egyik népszerű James Bond mozi, a Lewis Gilbert rendezésében született The Spy Who Loved Me (A kém, aki szeretett engem) már csak azért is érdekes, mert Roger Moore sármjából semmi nem köszön vissza ezen a festményen, az embernagyságú rózsaszín hal szerepe sem tisztázott a kompozícióban, de még ennél is szórakoztatóbb a "The Spy Who Love You" esetlen javítása, a pontos cím helyes nyelvtanának könnyed mellőzésével.

NB
Laborczi Dóra: Katolikusok és evangélikusok kontra Trump

Laborczi Dóra: Katolikusok és evangélikusok kontra Trump

Visszatért az igazi tél, 45 százalék alá csökkent az európai gáztárolók töltöttsége

Visszatért az igazi tél, 45 százalék alá csökkent az európai gáztárolók töltöttsége

Hétfőn Párizsban próbálják meg kitalálni az európai vezetők, mit kezdjenek Washington fenyegetésével

Hétfőn Párizsban próbálják meg kitalálni az európai vezetők, mit kezdjenek Washington fenyegetésével

Sokkal több, mint kötelező olvasmány: mit kellene tanítani Jókai Mórtól Az arany ember helyett?

Sokkal több, mint kötelező olvasmány: mit kellene tanítani Jókai Mórtól Az arany ember helyett?