szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Japánban a férfivá cseperedők új generációja fricskát mutat apáinak: nem szeretne hetven órát dolgozni hetente, nem szeretne a maximumon élni, viszont élvezné az élet apró örömeit, legyen az egy kozmetikai kezelés vagy a legújabb rizsreceptek kipróbálása. A növényevő vadállatok a távol-keleti ország metroszexuálisai, Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár szerint pedig ugyanannak a nyugati mintának a hívei, amit kissé eltérő formában, de a magyar yuppie-k is követnek.

"A régi generáció mindent a végletekig hajszol. Mi nem akarjuk elkötleni az összes pénzünket, nem akarjuk leinni magunkat a sárga földig." - olvasható egy japán fiatalember nyilatkozata a Washington Post múlt heti számában. A 20 és 34 év közötti japánokat bemutató cikkből kiderül, hogy a generációs ellentét egy új férfitípust teremtett a távoli szigetországban. Amíg apáik napi 14-16 órát güriztek, feláldozták családi életüket a vállalatért, a csemeték most másra vágynak. Több időre, kevesebb teljesítményre, több mély kapcsolatra, és kevesebb eszetlen dorbézolásra. A marketingszakemberek pedig máris reagálnak a megforduló széljárásra: a legújabb sörreklámok baráti társaságok vidám percei közben örökíti meg a fiús nedűt szürcsölőket.

A változó igény változó trendjei az öltözködésben is megnyilvánulnak, ez ugyanis a legláthatóbb, felszíni jelzés a társadalom felé. A megjelenésre való érzékenység pedig lassacskán átitatja a maszkulin tömegeket: felüti a fejét a gondosan ápolt szoftos figurák hada, akik finoman feleselnek az ősi mintákkal. Méghozzá önszántukból.

De Magyarországon vajon megtalálható az új hímtípus? "Légy férfi – és menj el manikűröztetni, drágám!" Nálunk így szól a feleség utasítása a kozmetikába járó magyar férfiak mintegy felének esetében. A többiek önálló elhatározásból, esetleg barátaik ápolt bőrén irigykedve térnek be a szalonba, kéthetente, havonta, de van, aki minden héten – mondta el kérdésünkre az egyik férfiakra specializálódott exkluzív üzlet vezetője, Nagyné Gere Mercédesz, aki 2007-ben lelt rá a kis piaci résre. Négy évvel ezelőtt még ápolatlan állapotok uralkodtak, mára azonban már 2200 hímnemű vendéggel büszkélkedhet a fővárosi szalon, akiknek 30%-a külföldi, a többi a hazai üzleti, média vagy előadói szférából érkezik egy gyors hónaalj-gyantára, mélyreható arctisztításra, vagy olajos körömágy-masszázsra.

A birodalom visszavág - egy férfias kozmetika belülről
masculin

Fontos a megjelenés, olyannyira, hogy a kezdeti félelmeket sebtében levetkezik a kozmetikai székbe huppanó, magukra egyre igényesebb ürgék. A kezelésbe vett testrészeken dolgozó csipeszek és gyantacsíkok először kínzóeszközként sejlenek, majd megbarátkoznak velük a teremtés koronái, és büszkén viselik a járulékos fájdalmakat. A szépségért szenvedni kell! A fizikai hatások mellett azonban egyéb lelki tényezők is adhatnak okot cidrizésre, mondta el egy másik, koedukált láb- és kézápoló szalon tulajdonosa, Kerekes Andrea. A teljes ügyfélkörének 10%-át kitevő férfiak többsége letagadná a szokatlan úri murit, mert szerintük homoszexuálisnak titulálnák őket a haverok. A vegyes szalon hím vásárlói között megfordul irodai munkás, autószerelő, de még szobafestő-mázoló is, akiket nem csupán esztétikai okok vezérelnek, amikor beteszik lábukat a szakértő kezébe. Az egészségügyi szempontok az elsődlegesek, majd következnek a kényelmi aspektusok, illetve a kényszer, ha az asszony odahaza nem hajlandó a körmönfont kérdéseikkel bajlódni.

Férfiasan tökéletes
sxc.hu

A hosszú évek óta a kozmetikaiparban dolgozók tapasztalata szerint a kezeik közé kerülő férfiak elenyésző töredéke vonzódik a saját neméhez, a csak-uraknak szalonban például mindössze 5-6 meleg egyed fordul meg, a többiek őszinte hívei a „gyengébbik” nemnek, meséli Gere Mercédesz. Ha mégis a fogyasztói csoportot tekintve egy nevezőre kell hoznunk a kozmetikázó hímtömeget, azt lehet mondani, hogy a kor igényeire adnak ők egy hajlékonyabb választ. A Pécsi Tudományegyetem közgazdasági tanszékének egyetemi oktatója, Dr. Törőcsik Mária marketinges oldaláról vizsgálja a férfiak olvadó kérgeit. A metroszexualitás nem ferde hajlam, hanem egy igenis határozott kézfogás a trendekkel, amit a média közvetítésével jut el nyugatról a világon mindenfelé és válik lassan akár elvárássá az arra nyitott közegben – véli Törőcsik. A nyíló kapuk szempontjából pedig a környezeti adottságok meghatározóak, a szakértő szerint például kell hozzá egy felső-középosztály és egy nagyváros, ahol a szomszéd véleménye nem, a metropoliták kirakatfunkciója azonban igenis mérvadó.

Férfiúi hiúság
sxc.hu

Ha pedig a társaság, a munkaadó, azaz a közönség árgus szemei kritikusan merednek a kemény legényekre, akkor a fegyvertárat ki kell egészíteni: ránctalanítóval, körömreszelővel, esetleg egy bérlettel a legközelebbi szépségszalonba. És, hogy ezt puhasággal, férfiatlansággal kellene-e aposztrofálni? Törőcsik szerint nem: csupán viszonyítás kérdése, hogy gyengébb vagy erősebb nemről beszélünk. Ahogy a rossz nélkül nincs a jónak értelme, ugyanúgy a nők erősödésének velejáróra, hogy a férfiaknak nem kell már duzzadó izmaikra hagyatkozniuk. A mamut helyett pedig azokkal a kihívásokkal kell szembenézniük, melyek nyugatról szivárognak be és válnak követendő példává.

De mi lehet annyira vonzó a jóvágású szoftíkban, hogy gyengéden átveszik a hatalmat a talpig szőrös, szájszagú nyershúsfogyasztóktól világszerte? A piaci szereplők azt mondják számottevő a fogyasztói döntésben a női bíztatás, illetve a közvetlen környezet helyeselése. E nélkül nem élne túl egyetlen férfiakat megcélzó nőies szolgáltatás sem, bólogat a közgazdász is. A versenyszellem, mint ősi ösztön korántsem veszett ki a fiúkból, párosulva egy jó adag érvényesülési és túlélési vággyal, megfűszerezve egy kis hiúsággal pedig máris kész az új igazi férfi: egy növényevő vadállat, angolul herbivore.

Persze csupán akkor maradhat életben a vegamaccsó, ha nem kell tartania a bokorban leselkedő, vérre menő ellenségtől. És ez nem csak a közvéleményt jelenti: ha ugyanis nincsen meg a pénzügyi háttere a kényeztetésre vágyó férfiúnak, akkor hiába álmodozik puha kezekről. A jóléti társadalom felszabaduló energiái vezethetnek oda, hogy megterem először a lehetőség, később az igény kényelemre, a szépségre és az ápoltságra. Amíg a betevő falatért kell megdolgozni, nem fog arcmasszázson merengeni az ember. Ha viszont megjelenik a fizetőképes kereslet, előbb-utóbb megteremti a reklámok által sugárzott férfiideál is a híveit. Összeegyeztethető-e ez a klasszikus férfiképpel? Lehet rajta vitatkozni, bár a reneszánsz kori udvari társaságokban a selyemharisnyák és a rizsporos parókák versenyében sem csupán a hölgyek álltak rajthoz.

 

 

 

life-style.hu Plázs

Nem csak lelki oka van – a férfiak is klimaxolnak?

A kapuzárás előtti pánikot mindnyájan ismerjük, ám kevesen tudjuk, hogy szakértők szerint néhány férfi igenis átesik a nők menopauzájához hasonló jelenségen – a neve andropauza –, ami a férfi klimax kliséinek számító pszichológiai tünetek némelyikének biológiai okozója lehet.

hvg.hu Shake

„A nő csak azért hajlandó a szexre, mert ez az ára, hogy a férfi belemenjen a kapcsolatba”

Stephen Fry egy homoszexuális magazinban adott interjújában azt állította, hogy a heteroszexuális nő nem szereti a szexet, és csak azért bújik ágyba, mert ez az ára annak, hogy kapcsolatot létesítsen a férfi. A feministák tiltakoznak, a brit színész szerint azonban félremagyarázták szavait. Utánajártunk, mi lehet a férfi és női szexualitás közötti különbség oka a szakértők szerint.

Markó Béla: Orbán zavart keltett Erdélyben a tihanyi nyilatkozatával

Markó Béla: Orbán zavart keltett Erdélyben a tihanyi nyilatkozatával

Hegedűs Dániel: „Ez nem egy füstölgő pisztoly”, kétlem, hogy Magyarország be akart vonulni Kárpátaljára

Hegedűs Dániel: „Ez nem egy füstölgő pisztoly”, kétlem, hogy Magyarország be akart vonulni Kárpátaljára

Magyar Levente: Pécs is kaphat egy 600 hektáros autógyárat, Trumpnak most nincs ideje Orbánra

Magyar Levente: Pécs is kaphat egy 600 hektáros autógyárat, Trumpnak most nincs ideje Orbánra

Így fogyott le 25 kilót négy hónap alatt egy táplálkozási szakértő

Így fogyott le 25 kilót négy hónap alatt egy táplálkozási szakértő