Mit várhatunk a chipsadótól?
Az lenne az igazán jó népegészségügyi termékadó, amely alig hoz bevételt.
Az lenne az igazán jó népegészségügyi termékadó, amely alig hoz bevételt. Ha hatására a fogyasztók nem vásárolnának tudottan ártalmas élelmiszereket, és a gyártók is belátnák, hogy jobban járnak, ha azok termelésével felhagynak, akkor sikerül az igazi célt elérni. Azaz minél kevesebb adó folyik be, annál sikeresebb az ösztönzés. A magyar Országgyűlés által most tárgyalt törvényjavaslat aligha ilyen adót fog meghonosítani. Nem is annak szánják, hisz kiagyalói és támogatói előre megmondták, hogy már az idén 5 milliárd, jövőre 20 milliárd forint bevételt várnak belőle.
A zavar már az elnevezéssel elkezdődött. Az egészségtelen élelmiszerekre kivetett termékdíjféleséget a köznyelv világszerte hamburgeradónak titulálja – mivel a kormányok a gyorséttermi ételekben látják az elhízás fő okát –, holott magát a hamburgert eddig sehol sem adóztatták meg. A magyarországi hamburgeradó ötletgazdája Csiba Gábor, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház Fidesz-közeli főigazgatója, aki ebben vélte felfedezni az egészségügy pótlólagos forrásait.
Féléves ötletelés után kiderült, hogy az adó Magyarországon sem vonatkozik a hamburgerre, csak a magas só-, cukor- és koffeintartalmú, előre csomagolt élelmiszerekre. Így lett belőle chipsadó.
A teljes cikket elolvashatja a HVG e heti számában.