szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Míg a nők azon keseregnek, hogy kevesebbet keresnek, és alig vannak reprezentálva vezető pozíciókban, Gisele Bündchen vígan reklámozza fehérneműjét szexista beállításban. Michael Jackson lánya pedig azon morfondírozik, hogy csatlakozzon-e a Lingerie Football League-hez, melynek lényege: bugyiban kell focizni. Éljen az emancipáció, le a szexizmussal! Vagy mégse? Huszár Ágnes genderkutatót kérdeztük.

„Kussolj, és focizz” – így reagált Mitchell Mortaza, a Lingerie Football League vezetője 2009-ben, amikor egy játékosa arról panaszkodott, hogy a fehérneműs foci-ligában semmiféle egészségügyi biztosítást nem kapnak, és azt sem engedik a bugyiban sportoló hölgyeknek, hogy a lenge öltözék alá felvegyenek valamit. Az accidental nudity, azaz véletlenszerű meztelenség ugyanis a szerződésük részét képezi. Mégpedig arra az esetre, ha a játék hevében esetleg letépnék egymásról a szexi mezt. 500 dollárra büntethető az a nő, aki mégis aláöltözködik, de ha nem „kussol”, a kizárás mellett akár ötezer dollárt is kiperkálhat. Azok a játékosok, akik csendben tudnak maradni, nem bánják, hogy „21 év és a fölötti, sörivó férfiak” kedvére tegyenek – ahogy Mortaza meghatározza a Super Bowl szüneteit kitöltő program célcsoportját. A játékosok állítólag örülnek annak, hogy focizhatnak, és nem érdekli őket, hogy mibe öltöztetik őket, illetve ahogy egyikük nyilatkozta: „így sokkal kényelmesebb”.

Kényelmes öltözet a komoly játékhoz
lfl.com

Szép belátások

Az idén már tizenkét csapatot számláló liga pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvend, most épp azzal büszkélkedik, hogy Michael Jackson lányát, a 13 éves Paris Jacksont is meggyőzték, csatlakozzon hozzájuk. Újabb híresség, aki azt sugallja, nem árt a nők megítélésének, ha bugyiban és melltartóban kelletik magukat, méghozzá úgy, hogy annak csupán egy célja van: a férfiak játékszereként megjelenni.

Gisele Bündchen viszi azonban a prímet, legújabb reklámkampányában a szupermodell egy gyorstalpalót is kínál a szexi csipke mellett: háromrészes szpotban arra tanítja nőtársait, hogyan kell lekenyerezni a férfiakat, ha valami rossz fát tettek a tűzre. Piros bugyiban az összetört kocsit, kékben a túlterhelt bankkártyát, sárgában pedig az "anyóspajtás" beköltözésével járó kellemetlenségeket lehet elfogadtatni Bündchen szerint, akiről nemrég hozta ki a Forbes: évente 14 millió dollárral keres többet focista férjénél. A 2010-es szülése után magát gyorsan formába hozó brazilt újra a világ első topmodelljeként tartják számon.

Szexi vagy szexista

Nem küszködik tehát azzal a női problémával, melyről oly régóta papolnak a jogvédők, hogy ugyanazért a munkáért 10 százalékkal kevesebb bért kapnak a nők, mint a férfiak.

Huszár Ágnes genderkutató szerint aggasztó a Bündchen-féle ábrázolás, de Kylie Minogue Agent Provocateur-ös reklámját látva is kinyílt a zsebében a bicska. Az énekesnő 2006-ban egy bikán hirdette a brit cég fehérneműjét egy vad nemi aktust imitálva. „Csak attól nem pornográf, hogy van rajta bugyi” – kommentálja a látottakat Huszár, miközben arra is felhívja a figyelmet: „nem az a baj, hogy Giselle Bündchen és Kylie Minogue szexis fehérneműt visel, és reklámoz, hanem a helyzet, amiben teszik ezt”.

A szexi és a szexizmus közötti különbség ugyanis az, hogy az utóbbi lealacsonyító, mert szexuális tárgyként jeleníti meg a nőt, nem pedig szuverén emberként. A szexizmus jelentése szerint valamely nemhez tartozó egyének lebecsülése a nemhez tartozás alapján, és persze nem csak a nőneműeket érintheti, de ahogy a mellékelt ábra mutatja, a média és a mintát adó celebek korántsem példamutató viselkedése igencsak megnehezíti a bolygónk 52 százalékát kitevő fehérnép emancipációját.

Nem maradt szó nélkül Bündchen szülőföldjén sem a szexista lecke, a kormány kiakadt, de ez sem véletlen. Dilma Rouseff az első női államelnök Brazíliában, aki elsőként nyitotta meg idén az ENSZ-közgyűlést nőként, így a hivatalai különös érzékenységgel viseltetnek a nőügyek iránt. Rouseff a harmadik, Bündchen „csak” a hatvanadik azon a Forbes-listán, mely a legbefolyásosabb nőket sorolja fel, ebben a meccsben mégis a topmodell nyert: végül nem tiltották be a reklámot.

Bámuld a mellem!

Marion Cotillard idén nyáron vett részt egy szexizmus-ellenes reklámkampányban, mely mókás oldaláról közelíti meg a kérdést. A férfiak mellbámulását figurázza ki azzal, hogy a francia színésznő homlokára melleket ragaszt, így megkönnyítve az esendő urakat: a szemét nézzék, miközben beszélnek hozzá, ne a dekoltázsát. A dolog pikantériája,hogy a napokban a lesifotósok kapták le az Oscar-díjas francia színésznőt, amint egy forgatáson topless fürdőzik, és elárasztották a mellbimbós képeivel az internetet.

A Netflix ejtette az Oscar egyik legnagyobb esélyesét, az Emilia Pérez transznemű színésznője körül egyre nagyobb a botrány

A Netflix ejtette az Oscar egyik legnagyobb esélyesét, az Emilia Pérez transznemű színésznője körül egyre nagyobb a botrány

Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina

Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina

Tíz halottja is lehet a svédországi iskolai lövöldözésnek

Tíz halottja is lehet a svédországi iskolai lövöldözésnek

Majkának nem kellett megerősítenie, hogy Orbánról szól a Csurran, cseppen, az emberek nagy része így is tudja

Majkának nem kellett megerősítenie, hogy Orbánról szól a Csurran, cseppen, az emberek nagy része így is tudja