Ne bámuld a mellem! Nézz mélyen a szemembe!

Ne bámuld a mellem! Nézz mélyen a szemembe!

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Míg a nők azon keseregnek, hogy kevesebbet keresnek, és alig vannak reprezentálva vezető pozíciókban, Gisele Bündchen vígan reklámozza fehérneműjét szexista beállításban. Michael Jackson lánya pedig azon morfondírozik, hogy csatlakozzon-e a Lingerie Football League-hez, melynek lényege: bugyiban kell focizni. Éljen az emancipáció, le a szexizmussal! Vagy mégse? Huszár Ágnes genderkutatót kérdeztük.

„Kussolj, és focizz” – így reagált Mitchell Mortaza, a Lingerie Football League vezetője 2009-ben, amikor egy játékosa arról panaszkodott, hogy a fehérneműs foci-ligában semmiféle egészségügyi biztosítást nem kapnak, és azt sem engedik a bugyiban sportoló hölgyeknek, hogy a lenge öltözék alá felvegyenek valamit. Az accidental nudity, azaz véletlenszerű meztelenség ugyanis a szerződésük részét képezi. Mégpedig arra az esetre, ha a játék hevében esetleg letépnék egymásról a szexi mezt. 500 dollárra büntethető az a nő, aki mégis aláöltözködik, de ha nem „kussol”, a kizárás mellett akár ötezer dollárt is kiperkálhat. Azok a játékosok, akik csendben tudnak maradni, nem bánják, hogy „21 év és a fölötti, sörivó férfiak” kedvére tegyenek – ahogy Mortaza meghatározza a Super Bowl szüneteit kitöltő program célcsoportját. A játékosok állítólag örülnek annak, hogy focizhatnak, és nem érdekli őket, hogy mibe öltöztetik őket, illetve ahogy egyikük nyilatkozta: „így sokkal kényelmesebb”.

Kényelmes öltözet a komoly játékhoz
©

Szép belátások

Az idén már tizenkét csapatot számláló liga pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvend, most épp azzal büszkélkedik, hogy Michael Jackson lányát, a 13 éves Paris Jacksont is meggyőzték, csatlakozzon hozzájuk. Újabb híresség, aki azt sugallja, nem árt a nők megítélésének, ha bugyiban és melltartóban kelletik magukat, méghozzá úgy, hogy annak csupán egy célja van: a férfiak játékszereként megjelenni.

Gisele Bündchen viszi azonban a prímet, legújabb reklámkampányában a szupermodell egy gyorstalpalót is kínál a szexi csipke mellett: háromrészes szpotban arra tanítja nőtársait, hogyan kell lekenyerezni a férfiakat, ha valami rossz fát tettek a tűzre. Piros bugyiban az összetört kocsit, kékben a túlterhelt bankkártyát, sárgában pedig az "anyóspajtás" beköltözésével járó kellemetlenségeket lehet elfogadtatni Bündchen szerint, akiről nemrég hozta ki a Forbes: évente 14 millió dollárral keres többet focista férjénél. A 2010-es szülése után magát gyorsan formába hozó brazilt újra a világ első topmodelljeként tartják számon.

Szexi vagy szexista

Nem küszködik tehát azzal a női problémával, melyről oly régóta papolnak a jogvédők, hogy ugyanazért a munkáért 10 százalékkal kevesebb bért kapnak a nők, mint a férfiak.

Huszár Ágnes genderkutató szerint aggasztó a Bündchen-féle ábrázolás, de Kylie Minogue Agent Provocateur-ös reklámját látva is kinyílt a zsebében a bicska. Az énekesnő 2006-ban egy bikán hirdette a brit cég fehérneműjét egy vad nemi aktust imitálva. „Csak attól nem pornográf, hogy van rajta bugyi” – kommentálja a látottakat Huszár, miközben arra is felhívja a figyelmet: „nem az a baj, hogy Giselle Bündchen és Kylie Minogue szexis fehérneműt visel, és reklámoz, hanem a helyzet, amiben teszik ezt”.

A szexi és a szexizmus közötti különbség ugyanis az, hogy az utóbbi lealacsonyító, mert szexuális tárgyként jeleníti meg a nőt, nem pedig szuverén emberként. A szexizmus jelentése szerint valamely nemhez tartozó egyének lebecsülése a nemhez tartozás alapján, és persze nem csak a nőneműeket érintheti, de ahogy a mellékelt ábra mutatja, a média és a mintát adó celebek korántsem példamutató viselkedése igencsak megnehezíti a bolygónk 52 százalékát kitevő fehérnép emancipációját.

Nem maradt szó nélkül Bündchen szülőföldjén sem a szexista lecke, a kormány kiakadt, de ez sem véletlen. Dilma Rouseff az első női államelnök Brazíliában, aki elsőként nyitotta meg idén az ENSZ-közgyűlést nőként, így a hivatalai különös érzékenységgel viseltetnek a nőügyek iránt. Rouseff a harmadik, Bündchen „csak” a hatvanadik azon a Forbes-listán, mely a legbefolyásosabb nőket sorolja fel, ebben a meccsben mégis a topmodell nyert: végül nem tiltották be a reklámot.

Bámuld a mellem!

Marion Cotillard idén nyáron vett részt egy szexizmus-ellenes reklámkampányban, mely mókás oldaláról közelíti meg a kérdést. A férfiak mellbámulását figurázza ki azzal, hogy a francia színésznő homlokára melleket ragaszt, így megkönnyítve az esendő urakat: a szemét nézzék, miközben beszélnek hozzá, ne a dekoltázsát. A dolog pikantériája,hogy a napokban a lesifotósok kapták le az Oscar-díjas francia színésznőt, amint egy forgatáson topless fürdőzik, és elárasztották a mellbimbós képeivel az internetet.

Hozzászólások