szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Lewis Hamilton végrehajtott a küldetést a Forma-1-es Olasz Nagydíjon és győzött, de ez közel sem jelentett akkora meglepetést, mint a másik két dobogós, Sergio Perez és Fernando Alonso dobogós helyezése. A mexikói újra varázsolt, míg a spanyol lehetetlen helyzetből szerzett trófeát a tifosi legnagyobb örömére a sebesség templomának számító Monzában.

Mivel Lewis Hamilton a McLarennel egész hétvégén átütő formát produkált, győzelmét sokan jóelőre borítékolták arra az esetre, ha az első kanyarban, a Rettifilo-sikánban nem történik baleset a mezőny elejében. Így lett, a 2008-as vb-első megőrizte az elsőséget a kialvó piros lámpák után és végig magabiztosan száguldva aratta le idei harmadik győzelmét.

Egy darabig úgy tűnt, hogy a McLaren kettős győzelmet ünnepelhet: bár a rajt után Felipe Massa megelőzte a 2. pozícióból startoló Jenson Buttont, a 2009-es bajnok azonban 19 körrel a leintés előtt az üzemanyag-nyomással kapcsolatos problémák miatt a Parabolica előtt kénytelen volt a pálya szélére gördülve feladni a futamot.

Hihetetlen érzés

„Hihetetlen érzés győzni Olaszországban, mert imádom ezt a helyet. 13 éves korom óta sokszor versenyeztem itt” – nyilatkozta a feltűnően szűkszavú sofőr, akiről a monzai hétvégén a világsajtó már elkönyvelte, hogy az évad végén hátat fordít nevelőegyüttesének és a Mercedesnél folytatja pályafutását. A brit a remek teljesítménynek és a verseny végkimenetelének köszönhetően jelentősen javította vb-esélyeit: az 5. pozícióból felkapaszkodott a 2. helyre és hátrányát 35 egységnyire csökkentette Alonsóhoz képest.

Hamiltonnak remek hétvégét hozott a monzai futam
©

A spanyol 3. lett a Sauberrel idén harmadszor dobogóra kerülő Sergio Perez mögött: a mexikói – akit továbbra is Massa utódjaként a Ferrarival hoznak összefüggésbe – a 12. pozícióból, kemény keverékű Pirelliken rajtolt, ami kulcsfontosságúnak bizonyult. A gumikkal köztudottan jól bánó közép-amerikai a riválisok zöménél jóval tovább, egészen a 29. körig tudta húzni-halasztani kerékcseréjét, hasznot húzott az előtte haladók kálváriájából, s a végén úgy tűnt, hogy Hamilton megelőzésére is lehet esélye, de az idei harmadik dobogós helyezését produkáló sofőrnek nem maradt ideje offenzívára.

„Egész hétvégén betegen ültem a volán mögött, de sikerült dobogóra kerülni. Kulcsfontosságú volt az első etapom, a sok kör nagyon hasznosban bizonyult. A kerékcsere után is támadtam. Csodálatos verseny volt” – mondta a mexikói, aki Alonsót megelőzte a hajrában, ám egy újságíró kérdésre válaszolva leszögezte: nem foglalkoztatja, hogy ez befolyásolja-e az esélyeit a Ferrarinál vagy sem, mert – mint mondta – „a maximumot nyújtom a csapatomért, legyen szó Fernandóról vagy akár másról”.

Papi áldással

Jelen volt az eseményen Maranello legendás papja is, s a fohászai nélkül Alonso talán nem tudott volna dobogós helyen végezni. A katasztrofálisan sikerült időmérő edzés után a vb-éllovas fordulatokban gazdag verseny után állhatott a tomboló tifosi örömére a pódium legalsó fokára: a 10. pozícióból rajtoló spanyol Kamui Kobayashi Sauberén és Kimi Räikkönen Lotusán hamar átverekedte magát, s nehézkesebben, de túljutott Michael Schumacher Mercedesén és Sebastian Vettel Red Bullján is.

Vettel az Alonsóval folytatott csatában beleszaladt egy óriási hibába: amikor a hispán a Curva Grandénál előzni próbálta, a fűre szorította és emiatt áthajtásos büntetéssel sújtották. Miután a német kivált a csatából, Massa – aki még mindig reménykedik a szerződéshosszabbításban – átadta a 2. pozíciót csapattársának, aki végül nem tudta megőrizni azt Perez villámgyorsasága miatt.

„Nem volt egyszerű dolgunk” – mondta a csapatfőnök, Stefano Domenicali a futam után. „A verseny közben zárlatos lett a boxutcai infrastruktúránk elektronikus rendszere, így nem láttuk a telemetria adatait. Kerítettünk egy tévét innen a paddockból, hogy legalább az időeredményeket láthassuk, s közben telefonon folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a maranellói főhadiszállással, mert ők legalább látták a telemetriát és tájékoztattak bennünket is. Az autó egyébként meg is sérült, de szerencsére sikerült végigcsinálni a futamot.”

Bár az előnye a ponttáblázaton csökkent, Alonso bizakodó a folytatással kapcsolatban: „Meglátjuk, mit hoz a következő néhány futam” – mondta a spanyol, aki 179 egységgel áll az egyéni tabella élén. „Jelenleg a McLaren csúcsformában van, amit jól mutat, hogy megnyerték a legutóbbi három versenyt. Sok múlik a fejlesztéseinken. Már Jerezben, a téli teszten is Lewis tiszteltem a leginkább és még mindig harcban van, így biztos, hogy végig nagy csatát fogunk vívni egymással.”

"Felipe csodálatos"

Massa extra dicséretet érdemel: miután szombaton Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke is jelezte, hogy a jövője szempontjából kulcsfontosságú lehet a monzai futam, a brazil megrázta magát, régi önmagát idézte és a csapat óhajának is eleget tett azzal, hogy elengedte maga mellett Alonsót. Igaz, a helyére kiszemelt Perez kiemelkedő teljesítményének fényében nem tudni, hogy ezzel sikerült-e meggyőznie a csapatot arról, hogy meghosszabbítsák a szerződését.

„Felipe csodálatos versenyző és ma tényleg kitűnően teljesített. Egyelőre csak annyit tudok mondani, hogy mögötte állok és minden támogatást megadunk neki” – felelte Domenicali a brazil versenyző helyzetét firtató kérdésre.

Az élkvartett mögött a Lotus fenegyereke, Kimi Räikkönen végzett, aki immáron 3. az egyéni tabellán és mindössze egyetlen egységgel van lemaradva Hamiltontól, ami annak fényében mindenképpen érdekes, hogy az idén visszatérő finn még egyetlen futamot sem nyert ebben a szezonban. A sajtóközpontban máris felmerült: elképzelhető-e, hogy az északi ász – példátlan módon – futamgyőzelem nélkül nyeri meg a világbajnokságot?

Räikkönent a pocsékul induló hétvégét végül kettős pontszerzéssel záró Mercedes-tandem, Michael Schumacher és Nico Rosberg követte a célban, s befért a pontszerző zónába a Force India versenyzője, Paul Di Resta, a sauberes Kamui Kobayashi, valamint a Williams pilótája, Bruno Senna is. A brazilt saját csapattársa, Pastor Maldonado követte: az állítólag eltiltással fenyegetett venezuelai ezúttal meghúzta magát és nem okozott semmilyen balhét a pályán.

Nagy vesztese volt a hétvégének a Red Bull: a vb-címvédő egylet mindkét versenyzője, Vettel és Mark Webber is feladni kényszerült a futamot. A spái rajtbaleset okozása miatt eltiltott Lotus-menő, Romain Grosjean helyettese, Jerome d’Ambrosio eljutott a célig, de csak a 13. helyen futott be: „Hazahoztam az autót, ezzel teljesítettem a kötelezőt, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy elégedett vagyok. Sajnos a beugrás ilyen, azzal kell gazdálkodni, ami van. Meglátjuk, hogy a mostani szereplésemnek milyen hatása lesz a jövőmre nézve” – mondta a hvg.hu-nak a tavalyi szezont Virgin-színekben töltő belga.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Olaszországban ma 4805 új fertőzés és 681 haláleset volt a koronavírus miatt

Olaszországban ma 4805 új fertőzés és 681 haláleset volt a koronavírus miatt

Ők is tapsot érdemelnek: ki kicsiben, ki nagyban segíti a frontharcosokat

Ők is tapsot érdemelnek: ki kicsiben, ki nagyban segíti a frontharcosokat

Több tízezer milliárd forintra lenne szükség, hogy ne omoljon össze a világ légi közlekedése

Több tízezer milliárd forintra lenne szükség, hogy ne omoljon össze a világ légi közlekedése