Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db3b1d8e-e69c-49d0-8b13-fc78d2e4da7b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A séf elárulja, hogyan főzzünk tökéletes fehér rizst.","shortLead":"A séf elárulja, hogyan főzzünk tökéletes fehér rizst.","id":"20250429_rizsfozes-ritualeja-a-NOBU-sefje-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db3b1d8e-e69c-49d0-8b13-fc78d2e4da7b.jpg","index":0,"item":"275232a5-180b-433b-8a93-f9c7a7839058","keywords":null,"link":"/elet/20250429_rizsfozes-ritualeja-a-NOBU-sefje-szerint","timestamp":"2025. április. 29. 14:49","title":"Így főzd a rizsedet, ha jót akarsz - ilyen a rizsfőzés rituáléja a Nobu séfje szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8bb38cb-9610-4d7a-b988-d00b43e6fae6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Küllemében és funkcióiban is megújul a Gmail iPhone-os alkalmazása, derül ki a Google bejelentéséből. Napokon belül minden felhasználó egy szinte teljesen új felülettel találkozhat.","shortLead":"Küllemében és funkcióiban is megújul a Gmail iPhone-os alkalmazása, derül ki a Google bejelentéséből. Napokon belül...","id":"20250429_google-gmail-iphone-alkalmazas-megujulas-material-design-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8bb38cb-9610-4d7a-b988-d00b43e6fae6.jpg","index":0,"item":"a9e98ccb-64d4-4c11-afc5-4f3660827b97","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_google-gmail-iphone-alkalmazas-megujulas-material-design-3","timestamp":"2025. április. 29. 08:03","title":"Megújul a Gmail, máshogy fog kinézni és új funkciók is lesznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b953646-008f-4903-b97a-6936ee57c9f4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A megrendelés legnagyobb részét a Porsche Hungária és a Porsche Lízing Kft. nyerte el.","shortLead":"A megrendelés legnagyobb részét a Porsche Hungária és a Porsche Lízing Kft. nyerte el.","id":"20250428_kozbeszerzes-uj-auto-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b953646-008f-4903-b97a-6936ee57c9f4.jpg","index":0,"item":"d6ea557b-169f-4601-a3f2-87c5e87c4fde","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_kozbeszerzes-uj-auto-kormany","timestamp":"2025. április. 28. 17:28","title":"48 milliárd forintért vesz új autókat a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"048b1d34-f22c-4c35-8e26-ab628fb726b1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Sánchez közölte, hogy hogy a fizetési rendszerek rendesen működnek, ahogy az internetes banki szolgáltatások is.","shortLead":"Sánchez közölte, hogy hogy a fizetési rendszerek rendesen működnek, ahogy az internetes banki szolgáltatások is.","id":"20250428_spanyol-miniszterelnok-sanchez-aramszunet-oka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/048b1d34-f22c-4c35-8e26-ab628fb726b1.jpg","index":0,"item":"a0169af5-e97f-4ac9-8ae2-d43b0d1f9914","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_spanyol-miniszterelnok-sanchez-aramszunet-oka","timestamp":"2025. április. 28. 20:33","title":"Spanyol miniszterelnök: egyelőre nincs meggyőző információ az áramszünet okáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db44fbb2-568d-40d3-8d13-3bb75a4866c8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy körforgalomban borult az útra egy szállítmány Soproni.","shortLead":"Egy körforgalomban borult az útra egy szállítmány Soproni.","id":"20250429_Szomoru-latvany-az-M6-osnal-tobbezer-uveg-sorben-furdik-az-aszfalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db44fbb2-568d-40d3-8d13-3bb75a4866c8.jpg","index":0,"item":"ac3c64dd-4cbf-4d02-94db-953f464a5dda","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_Szomoru-latvany-az-M6-osnal-tobbezer-uveg-sorben-furdik-az-aszfalt","timestamp":"2025. április. 29. 11:06","title":"Szomorú fotó készült az M6-osnál: több ezer üveg sörben fürdik az aszfalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8762072-2be9-4bad-b0df-ad3d1f257b9b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Johann Wadephul többször érvelt amellett, hogy engedélyezni kellene Kijevnek az orosz területek elleni csapásokat a nyugati országoktól kapott fegyverekkel.","shortLead":"Johann Wadephul többször érvelt amellett, hogy engedélyezni kellene Kijevnek az orosz területek elleni csapásokat...","id":"20250428_nemetorszag-johann-wadephul-kulugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8762072-2be9-4bad-b0df-ad3d1f257b9b.jpg","index":0,"item":"3e5ec348-4f5c-4d82-8a5e-6c044e7eecf9","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_nemetorszag-johann-wadephul-kulugyminiszter","timestamp":"2025. április. 28. 16:12","title":"Putyint felforgató agresszornak nevező politikus lesz Németország új külügyminisztere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53fdcc57-49d5-4fda-8b7b-8ece52539d7c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Lopott autóval kerületeken át menekült a rendőrök elől, akik – miután a vasúti sínre sodródott –, csak pillanatokkal a vonat érkezése előtt tudták kimenteni a fejre állt gépjárműből. A vizsgálat során kiderült, hogy nem csak az eltulajdonított autó miatt volt oka menekülni. Halálos iramban – Kőbánya-kiadás.","shortLead":"Lopott autóval kerületeken át menekült a rendőrök elől, akik – miután a vasúti sínre sodródott –, csak pillanatokkal...","id":"20250429_Megszuletett-az-itelet-az-eletveszelyes-autos-uldozesbe-keveredo-ferfi-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53fdcc57-49d5-4fda-8b7b-8ece52539d7c.jpg","index":0,"item":"fabb973b-45e3-449b-acf8-0b2b056c6ef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_Megszuletett-az-itelet-az-eletveszelyes-autos-uldozesbe-keveredo-ferfi-ugyeben","timestamp":"2025. április. 29. 11:56","title":"Megszületett az ítélet az életveszélyes autós üldözésbe keveredő férfi ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google után a YouTube-keresések is megkaphatják a mesterséges intelligenciára épülő összegzést a találati oldal tetején. A megoldás felvet kérdéseket, ahogyan a google-ös változata is.","shortLead":"A Google után a YouTube-keresések is megkaphatják a mesterséges intelligenciára épülő összegzést a találati oldal...","id":"20250430_google-youtube-mesterseges-intelligencia-videos-osszegzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925.jpg","index":0,"item":"883b71d4-d511-452b-a37a-c3c7fbb3d8f8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_google-youtube-mesterseges-intelligencia-videos-osszegzes","timestamp":"2025. április. 30. 05:03","title":"Többeknél megjelent egy új funkció a YouTube-on: pár mp alatt megmutatja a lényeget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vasárnap az amerikai pályán eldőlhet az Alonso vs. Vettel bajnoki versenyfutás. Hiba volna nem meglátni: a most debütáló versenycsíktól alkalmasabb hely e kérdés lezárására akkor sincs, ha a szezont a jövő héten, Brazíliában intik le végleg.
A német mérnök az utóbbi bő évtized legtöbbet foglalkoztatott pályatervezője.
Hermann Tilke, a pályaépítő
sutton images
Az idei versenynaptárban szereplő pályák közül az idén 58 éves mérnök cége építette a maláj, a bahreini, a kínai, a szingapúri, a valenciai, az abu-dzabii, dél-koreai, az indiai és amerikai pályát. Ha ehhez a listához hozzátesszük, hogy A) a versenynaptárból kihúzott török is (ami, ha Ecclestone megveszi magának, biztosan visszakerül), de a Red Bullnak át- és újjáépített osztrák ring is az ő keze munkája, B) az éppen most pauzált másik amerikai pálya (New Jersey) mellett az évek óta készülődő dél-afrikai és orosz versenycsíkot is ő álmodja meg, C) belelógott a logarléce (körzője, vonalzója, ArchiCAD-je) a hockenheimi, a monzai, a barcelonai, a silverstonei, a nürburgringi és a japán pálya drasztikus átépítésébe is, akkor látszik igazán Ecclestone főépítészének életműve.
A védjeggyé vált, hosszan elnyúló - olykor szinte magába visszaforduló ívű - kanyarok, a nagy erejű, nagy sebességről fékezésekből a kanyarcsúcspont utáni őrült kigyorsításokra helyezett súlypontok, és persze: az egy kilométernél is hosszabb egyenesek felidézése mellett azonban érdemes Austin apropóján azt is megemlíteni, hogy Tilke pályáit a legtöbb esetben a bukás előszele is meg-meglegyintette.
Fel egyszer sem döntötte, de hány pálya építése és átadása is ment a felsoroltak közül probléma nélkül? A török (2005) bár kétség kívül az egyik legjobb pálya a világon, a koreaihoz (2010) és a kínaihoz (2006) hasonlóan csak az utolsó utáni pillanatban készült el. A bahreinivel és a valenciaival kiegészítve a sort: egyik helyszín sem váltotta be (legalább is eddig) a hozzá fűzött látogatói, így fizetővendéges reményeket. És bár Abu-Dzabi és Szingapúr kétség kívül komoly gyógyírt jelent a káprázatos vizuális effektekre támasztott versenyeivel, hiba volna e két impozáns helyszínre úgy tekinteni, mint a pálya vagy az autóversenyzés nyers dicsőítésére. Mindkettő sokkal inkább a nagyvilágnak szóló országimázs masszírozás lényegét szimbolizálhatná.
Az austini pálya vonalvezetése - mint a hullámvasút
f1-live.hu
Tilkének ezen az egyenlegén javíthat - és hozhat több szempontból is újat - az első versenyére váró új amerikai pálya.
Austin, Austin, de csodás!
Az autóversenyzés legalább annyira amerikai mánia, mint angol/ francia/ német/ spanyol vagy finn. Austinnál jobb come backre nincs is lehet szükség, mert a pályának egyszerűen nincs unalmas része! A pilóták alig-alig pihenhetnek majd, a nézők viszont a pályán is szinte mindent láthatnak - ahogy azt a Nascaron és Indycaron szocializálódott amerikai néző elvárja.
Az austini versenypálya vonalvezetéséről összességében elmondható, hogy multikulturálisan tökéletes (van benne jó pár pályát idéző ív), de azért az igazság az, hogy a pálya legfontosabb része, a célegyenes vége tipikusan amerikai kreálmány. Aki látott már Laguna Secából autó- (vagy európaiaknak itt leginkább a 2008-as Rossi-Stoner csatából ismerős MotoGP-) versenyt, annak a texasi vonalvezetés ismerős lehet: a célegyenes vége egy meredek dombra fut fel, és az abból balra, sísáncot idéző dőlésszöggel megépített kanyarív "onnan való". S bár a híres-hírhedt dugóhúzó kanyarkombináció megmarad Laguna Seca sajátosságának, a domborzati viszonyok maximális kihasználása azt sugallja: itt a nyers erő diadalmaskodik.
Hogy aztán a dombok keltette kihívás milyen viszonyban van a többi, ismerősnek tűnő F1-es pályaelemmel és a stopperórával, szombaton mindenképpen kiderül.
Jelenleg az biztos, hogy a csütörtöki pályabejárás után nyilatkozó versenyzők a szokottnál is izgatottabbak. Hamilton azt emelte ki, hogy szerinte nehéz megtanulni a vonalvezetést és hogy Austin "talán egy kicsit hosszabb, mint néhány más pálya". A McLarentől győzelemmel búcsúzni szándékozó angolhoz képest is sokat beszélt a jövő évi Lotus pilótaülésében még mindig nem megerősített Grosjean, aki miután elmondta, hogy a pályát természetesen lenyűgözőnek találta, és Amerikában valahogy mindent nagyobbnak lát, mint Európában, elkotyogta, hogy a pálya egy valódi hullámvasút, olyan, amiben van néhány emlékeztető részlet Silverstoneból, az indiai pálya hajtűkanyarjából, és még egy csipetnyi a kínai és az isztambuli pályából is, de ahol az autók beállításánál fontos lesz arra is figyelni, hogy a hegymenetekre maradhasson elég plusz erő (értsd: KERS).
DC in Austin, Texas (2011)
f1-live.hu
A regnáló bajnok óvatos maradt, hiába, hogy ha valamelyik csapatnak lehet egy hajszálnyi előnye itt, akkor a Red Bull biztosan az (mivel Coultharddal már tavaly, akkor futottak egy demót ezen a pályán, amikor még aszfalt sem volt rajta.) Vettel azonban csak annyit mondott egyelőre: "úgy tűnik, elég érdekes lesz ez a pálya". Az óvatosság érthető is, mivel Alonso továbbra is a pszichológiai hadviselést választva most éppen nem mondott semmit. A Lotus futamgyőztes jég- és átoktörője, Räikkonen pedig miközben minden más versenyzőtől eltérően be sem ült a szimulátorba, (ehelyett beérte annyival, hogy a Lotusról itt készült videót megnézze), már rég megüzente: az neki eddig nagyon bejött, ha mindenkinek új a pálya.
Plusz egy kör
A texasi F1 futamon 56 versenykört (vagyis mintegy 309 km-t) repesztenek a győzelemért. Ebbe – mivel Austinban egy kör öt és fél kilométeres – a szabályok értelmében elvileg akár az is beleférne, hogy a verseny csak 55 körös legyen. Azzal is megvolna a 300+ km-es versenytáv. De pont a legutóbbi futamon igazolódott, az idén milyen sokat tud jelenteni egyetlen kör is – Abu Dzabiban ez akár Alonso győzelmét is jelenthette volna.
A „ha”-valkezdődő mondatoknak azonban már nincs helye! Vasárnap Austinban jó verseny lesz, mert pilóta annál több lehetőséget bizonyításra nem kaphat a sorstól, minthogy egy mindenki által ismeretlen pályán saját erőn fölüli eredményt tapos ki az autójából. Jó verseny lesz, mert a pontversenyben vezetőt üldöző Alonsónak ment az idén jobban; és azért is, mert az emlékezetes futamhoz (vagy akár a bajnokavatáshoz - ami Vettel végső győzelmét jelentené, egymás után harmadszor) az sem feltétlenül szükséges, hogy a vb-cím két aspiránsa közül akár az egyik is a dobogón,vagy annak tetején álljon.
A rajtot jelentő zöld lámpa felvillanása előtt egy dolog biztos: Amerika visszatérése a Forma-1-be sikerült.