Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1cac5628-3ac9-40ef-b3e3-5044961bbf07","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az újságíró szüleit a Rákosi-rendszerben lecsukták – Amerika mentette meg őket. Ő továbbra is abban az Egyesült Államokban hisz, amely akkor kimenekítette őket Magyarországról. ","shortLead":"Az újságíró szüleit a Rákosi-rendszerben lecsukták – Amerika mentette meg őket. Ő továbbra is abban az Egyesült...","id":"20241201_kati-marton-donald-trump-orban-viktor-demokracia-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cac5628-3ac9-40ef-b3e3-5044961bbf07.jpg","index":0,"item":"adb667ec-0702-48bc-b6eb-940640ce967a","keywords":null,"link":"/360/20241201_kati-marton-donald-trump-orban-viktor-demokracia-usa","timestamp":"2024. december. 01. 09:00","title":"Kati Marton: Hiába csodálja Trump Orbánt, felesleges lenne feladni az amerikai demokráciába vetett hitet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98114459-a258-4db9-9abd-c5abb6373dd5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A felújítás drága mulatság és óriási nyűg is, időközönként mégis muszáj belevágni. Az ilyen megpróbáltatásokra érdemes felkészülni, legyen az a felújítás anyagi vagy gyakorlati oldala.","shortLead":"A felújítás drága mulatság és óriási nyűg is, időközönként mégis muszáj belevágni. Az ilyen megpróbáltatásokra érdemes...","id":"20241202_Kasszakulcs-podcast-lakasfelujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98114459-a258-4db9-9abd-c5abb6373dd5.jpg","index":0,"item":"9b3f9d16-ed87-48e1-8cd5-37bd806e6fd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Kasszakulcs-podcast-lakasfelujitas","timestamp":"2024. december. 02. 06:00","title":"Hogyan tegyük gördülékennyé a felújítást? - Kasszakulcs #37","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","shortLead":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","id":"20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7.jpg","index":0,"item":"9e00b1f2-e37b-448c-9bb9-c8c9935f0316","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","timestamp":"2024. december. 02. 11:13","title":"Tesla és Suzuki is szerepel itthon a legnépszerűbb összkerékhajtású autók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58f9a3e7-da23-4b76-bf6b-a88fafd3a716","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20241201_chrome-jelszolopas-google-maps-traffipax-nasa-gronland-koffein-hatasa-samsung-galaxy-ring-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58f9a3e7-da23-4b76-bf6b-a88fafd3a716.jpg","index":0,"item":"d2d8c4b7-8ecf-4446-b655-ed0b0395b06e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_chrome-jelszolopas-google-maps-traffipax-nasa-gronland-koffein-hatasa-samsung-galaxy-ring-teszt","timestamp":"2024. december. 01. 12:00","title":"Ez történt: Kivették a traffipaxok jelzését a Google Térképből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi elrabolta kislányát a nagyanyja házából, majd azzal fenyegette az őket utolérő rendőröket, hogy magával és lányával is végez, ha nem engedik el őket.","shortLead":"A férfi elrabolta kislányát a nagyanyja házából, majd azzal fenyegette az őket utolérő rendőröket, hogy magával és...","id":"20241201_911-rogzitette-ahogy-egy-7-eves-kislany-konyorog-az-apjanak-hogy-ne-olje-meg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"beee75b5-5cb1-4f51-bc23-541dc1a4def1","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_911-rogzitette-ahogy-egy-7-eves-kislany-konyorog-az-apjanak-hogy-ne-olje-meg","timestamp":"2024. december. 01. 20:06","title":"A 911 rögzítette, ahogy egy 7 éves kislány könyörög az apjának, hogy ne ölje meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42207e26-57d1-45dd-bd92-23e8ae2eb0f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin idén is összeállította az év 200 legjobb találmányának listáját. Erről nem hiányozhatnak a szépségipari termékek sem, amelyek fejlesztését mára szinte mindig komoly tudományos kutatásokra alapozzák.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin idén is összeállította az év 200 legjobb találmányának listáját. Erről nem hiányozhatnak...","id":"20241202_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-lista-szepsegipar-oregedes-hajapolas-arcapolas-zuhanyzas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42207e26-57d1-45dd-bd92-23e8ae2eb0f2.jpg","index":0,"item":"e67457c2-f8e0-454b-8da7-16de4ede94f2","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-lista-szepsegipar-oregedes-hajapolas-arcapolas-zuhanyzas","timestamp":"2024. december. 02. 07:08","title":"2024 legjobb találmányai: öregedés elleni szérum és menőbb zuhany","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f064746b-7f31-4b9a-98b0-646ba32af53d","c_author":"Parászka Boróka","category":"vilag","description":"A politikai hegyomlás átmeneti időre elnapolva – így foglalható össze a maratoni választási sorozat második, vasárnapi fordulója Romániában. ","shortLead":"A politikai hegyomlás átmeneti időre elnapolva – így foglalható össze a maratoni választási sorozat második, vasárnapi...","id":"20241202_A-magyarellenes-patriota-szuverenistak-erosodtek-de-nem-gyoztek-Romaniaban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f064746b-7f31-4b9a-98b0-646ba32af53d.jpg","index":0,"item":"ca47aed7-bcf9-48de-9848-4be148acdd07","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_A-magyarellenes-patriota-szuverenistak-erosodtek-de-nem-gyoztek-Romaniaban-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 11:25","title":"A magyarellenes patrióta szuverenisták erősödtek, de nem győztek Romániában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867bef3b-4d30-4f02-8291-4bbbd2b7dbc6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.","shortLead":"Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.","id":"20241202_sztrajk-volkswagen-dolgozok-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867bef3b-4d30-4f02-8291-4bbbd2b7dbc6.jpg","index":0,"item":"7b2609c9-a329-4e03-9e25-e16d30d267a3","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_sztrajk-volkswagen-dolgozok-nemetorszag","timestamp":"2024. december. 02. 12:32","title":"Sztrájkba léptek a Volkswagen dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vasárnap az amerikai pályán eldőlhet az Alonso vs. Vettel bajnoki versenyfutás. Hiba volna nem meglátni: a most debütáló versenycsíktól alkalmasabb hely e kérdés lezárására akkor sincs, ha a szezont a jövő héten, Brazíliában intik le végleg.
A német mérnök az utóbbi bő évtized legtöbbet foglalkoztatott pályatervezője.
Hermann Tilke, a pályaépítő
sutton images
Az idei versenynaptárban szereplő pályák közül az idén 58 éves mérnök cége építette a maláj, a bahreini, a kínai, a szingapúri, a valenciai, az abu-dzabii, dél-koreai, az indiai és amerikai pályát. Ha ehhez a listához hozzátesszük, hogy A) a versenynaptárból kihúzott török is (ami, ha Ecclestone megveszi magának, biztosan visszakerül), de a Red Bullnak át- és újjáépített osztrák ring is az ő keze munkája, B) az éppen most pauzált másik amerikai pálya (New Jersey) mellett az évek óta készülődő dél-afrikai és orosz versenycsíkot is ő álmodja meg, C) belelógott a logarléce (körzője, vonalzója, ArchiCAD-je) a hockenheimi, a monzai, a barcelonai, a silverstonei, a nürburgringi és a japán pálya drasztikus átépítésébe is, akkor látszik igazán Ecclestone főépítészének életműve.
A védjeggyé vált, hosszan elnyúló - olykor szinte magába visszaforduló ívű - kanyarok, a nagy erejű, nagy sebességről fékezésekből a kanyarcsúcspont utáni őrült kigyorsításokra helyezett súlypontok, és persze: az egy kilométernél is hosszabb egyenesek felidézése mellett azonban érdemes Austin apropóján azt is megemlíteni, hogy Tilke pályáit a legtöbb esetben a bukás előszele is meg-meglegyintette.
Fel egyszer sem döntötte, de hány pálya építése és átadása is ment a felsoroltak közül probléma nélkül? A török (2005) bár kétség kívül az egyik legjobb pálya a világon, a koreaihoz (2010) és a kínaihoz (2006) hasonlóan csak az utolsó utáni pillanatban készült el. A bahreinivel és a valenciaival kiegészítve a sort: egyik helyszín sem váltotta be (legalább is eddig) a hozzá fűzött látogatói, így fizetővendéges reményeket. És bár Abu-Dzabi és Szingapúr kétség kívül komoly gyógyírt jelent a káprázatos vizuális effektekre támasztott versenyeivel, hiba volna e két impozáns helyszínre úgy tekinteni, mint a pálya vagy az autóversenyzés nyers dicsőítésére. Mindkettő sokkal inkább a nagyvilágnak szóló országimázs masszírozás lényegét szimbolizálhatná.
Az austini pálya vonalvezetése - mint a hullámvasút
f1-live.hu
Tilkének ezen az egyenlegén javíthat - és hozhat több szempontból is újat - az első versenyére váró új amerikai pálya.
Austin, Austin, de csodás!
Az autóversenyzés legalább annyira amerikai mánia, mint angol/ francia/ német/ spanyol vagy finn. Austinnál jobb come backre nincs is lehet szükség, mert a pályának egyszerűen nincs unalmas része! A pilóták alig-alig pihenhetnek majd, a nézők viszont a pályán is szinte mindent láthatnak - ahogy azt a Nascaron és Indycaron szocializálódott amerikai néző elvárja.
Az austini versenypálya vonalvezetéséről összességében elmondható, hogy multikulturálisan tökéletes (van benne jó pár pályát idéző ív), de azért az igazság az, hogy a pálya legfontosabb része, a célegyenes vége tipikusan amerikai kreálmány. Aki látott már Laguna Secából autó- (vagy európaiaknak itt leginkább a 2008-as Rossi-Stoner csatából ismerős MotoGP-) versenyt, annak a texasi vonalvezetés ismerős lehet: a célegyenes vége egy meredek dombra fut fel, és az abból balra, sísáncot idéző dőlésszöggel megépített kanyarív "onnan való". S bár a híres-hírhedt dugóhúzó kanyarkombináció megmarad Laguna Seca sajátosságának, a domborzati viszonyok maximális kihasználása azt sugallja: itt a nyers erő diadalmaskodik.
Hogy aztán a dombok keltette kihívás milyen viszonyban van a többi, ismerősnek tűnő F1-es pályaelemmel és a stopperórával, szombaton mindenképpen kiderül.
Jelenleg az biztos, hogy a csütörtöki pályabejárás után nyilatkozó versenyzők a szokottnál is izgatottabbak. Hamilton azt emelte ki, hogy szerinte nehéz megtanulni a vonalvezetést és hogy Austin "talán egy kicsit hosszabb, mint néhány más pálya". A McLarentől győzelemmel búcsúzni szándékozó angolhoz képest is sokat beszélt a jövő évi Lotus pilótaülésében még mindig nem megerősített Grosjean, aki miután elmondta, hogy a pályát természetesen lenyűgözőnek találta, és Amerikában valahogy mindent nagyobbnak lát, mint Európában, elkotyogta, hogy a pálya egy valódi hullámvasút, olyan, amiben van néhány emlékeztető részlet Silverstoneból, az indiai pálya hajtűkanyarjából, és még egy csipetnyi a kínai és az isztambuli pályából is, de ahol az autók beállításánál fontos lesz arra is figyelni, hogy a hegymenetekre maradhasson elég plusz erő (értsd: KERS).
DC in Austin, Texas (2011)
f1-live.hu
A regnáló bajnok óvatos maradt, hiába, hogy ha valamelyik csapatnak lehet egy hajszálnyi előnye itt, akkor a Red Bull biztosan az (mivel Coultharddal már tavaly, akkor futottak egy demót ezen a pályán, amikor még aszfalt sem volt rajta.) Vettel azonban csak annyit mondott egyelőre: "úgy tűnik, elég érdekes lesz ez a pálya". Az óvatosság érthető is, mivel Alonso továbbra is a pszichológiai hadviselést választva most éppen nem mondott semmit. A Lotus futamgyőztes jég- és átoktörője, Räikkonen pedig miközben minden más versenyzőtől eltérően be sem ült a szimulátorba, (ehelyett beérte annyival, hogy a Lotusról itt készült videót megnézze), már rég megüzente: az neki eddig nagyon bejött, ha mindenkinek új a pálya.
Plusz egy kör
A texasi F1 futamon 56 versenykört (vagyis mintegy 309 km-t) repesztenek a győzelemért. Ebbe – mivel Austinban egy kör öt és fél kilométeres – a szabályok értelmében elvileg akár az is beleférne, hogy a verseny csak 55 körös legyen. Azzal is megvolna a 300+ km-es versenytáv. De pont a legutóbbi futamon igazolódott, az idén milyen sokat tud jelenteni egyetlen kör is – Abu Dzabiban ez akár Alonso győzelmét is jelenthette volna.
A „ha”-valkezdődő mondatoknak azonban már nincs helye! Vasárnap Austinban jó verseny lesz, mert pilóta annál több lehetőséget bizonyításra nem kaphat a sorstól, minthogy egy mindenki által ismeretlen pályán saját erőn fölüli eredményt tapos ki az autójából. Jó verseny lesz, mert a pontversenyben vezetőt üldöző Alonsónak ment az idén jobban; és azért is, mert az emlékezetes futamhoz (vagy akár a bajnokavatáshoz - ami Vettel végső győzelmét jelentené, egymás után harmadszor) az sem feltétlenül szükséges, hogy a vb-cím két aspiránsa közül akár az egyik is a dobogón,vagy annak tetején álljon.
A rajtot jelentő zöld lámpa felvillanása előtt egy dolog biztos: Amerika visszatérése a Forma-1-be sikerült.