Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d9033b92-c95b-4dff-936c-46b28bc2956c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ukrajna az utóbbi napokban több alkalommal vett át holttesteket.","shortLead":"Ukrajna az utóbbi napokban több alkalommal vett át holttesteket.","id":"20250615_Oroszorszag-ujabb-1200-elesett-ukran-katona-holttestet-adta-vissza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9033b92-c95b-4dff-936c-46b28bc2956c.jpg","index":0,"item":"24111cd8-f5ff-4b45-8a70-030c57609401","keywords":null,"link":"/vilag/20250615_Oroszorszag-ujabb-1200-elesett-ukran-katona-holttestet-adta-vissza","timestamp":"2025. június. 15. 16:55","title":"Oroszország újabb 1200 elesett ukrán katona holttestét adta vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89644eb9-f444-4a30-aae1-b747b0d78c8b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az áldozatok között van egy gyerek is. ","shortLead":"Az áldozatok között van egy gyerek is. ","id":"20250615_india-lezuhant-helikopter-zarandokok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89644eb9-f444-4a30-aae1-b747b0d78c8b.jpg","index":0,"item":"a6b1cf58-0ee9-40d6-aa63-66337b603c98","keywords":null,"link":"/vilag/20250615_india-lezuhant-helikopter-zarandokok","timestamp":"2025. június. 15. 13:28","title":"Zarándokokat szállító helikopter zuhant le Indiában, minden utas meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33cc0698-66d8-4d1b-a849-def3f7875267","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"A magyarországi potenciális beszállítók tapasztalatai alapján a villanyautók (EV) gyártására való átállás sokszor inkább vergődésnek tűnik. A cégek az EV-iparban való szerepvállalásának lehetőségeit és realitásait mérte fel egy friss magyar kutatás. ","shortLead":"A magyarországi potenciális beszállítók tapasztalatai alapján a villanyautók (EV) gyártására való átállás sokszor...","id":"20250615_elektromos-auto-villany-gyartas-EV-ipar-magyar-beszallito-HUN-REN-KRTK-kutatas-tury-gabor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33cc0698-66d8-4d1b-a849-def3f7875267.jpg","index":0,"item":"1604e694-7d58-4224-8b80-bfed904293ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_elektromos-auto-villany-gyartas-EV-ipar-magyar-beszallito-HUN-REN-KRTK-kutatas-tury-gabor","timestamp":"2025. június. 15. 13:00","title":"Fejlesztési kényszer, lyukra futás, visszaszorulás: óriási kihívásokról vallottak az elektromosautó-iparba bekapcsolódni akaró magyar beszállítók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68de6285-3226-4a14-8f4c-9ea2e9cca2a4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Egy fotó kedvéért tett tönkre egy értékes műalkotást egy turista egy olasz múzeumban.","shortLead":"Egy fotó kedvéért tett tönkre egy értékes műalkotást egy turista egy olasz múzeumban.","id":"20250614_maffei-muzeum-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68de6285-3226-4a14-8f4c-9ea2e9cca2a4.jpg","index":0,"item":"ed7c46c7-4649-4552-9bae-c7099a596d8b","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_maffei-muzeum-rongalas","timestamp":"2025. június. 14. 14:20","title":"Valóra vált minden múzeum rémálma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Nyolc új diplomatát helyeznek ki, egynek pedig meghosszabbítják az ideiglenes kiküldetését. ","shortLead":"Nyolc új diplomatát helyeznek ki, egynek pedig meghosszabbítják az ideiglenes kiküldetését. ","id":"20250613_Bovitik-Magyarorszag-Allando-EU-Kepviselet-magyar-kozlony-miniszterelnoki-kabinetiroda-brusszel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"bd9213d8-3973-42f2-bece-13b232579eec","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_Bovitik-Magyarorszag-Allando-EU-Kepviselet-magyar-kozlony-miniszterelnoki-kabinetiroda-brusszel","timestamp":"2025. június. 13. 21:57","title":"Bővítik Magyarország Állandó EU-Képviseletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Tavaly új korszak köszöntött be a háztartási napelemeseknél: kivezették a szaldó elszámolást. Az ezt felváltó bruttó elszámolásban már messze nem olyan kedvező az otthoni napelemes rendszerek működtetése, nem véletlen, hogy az új telepítések iránti lelkesedés is fogyatkozik. Évről évre mégis egyre többen kénytelenek megbarátkozni a bruttó elszámolással, miután 10 év után mindenkinek búcsúznia kell a szaldós kedvezménytől. Mihez kezdhet az idén 15, de jövőre már 20 ezer háztartás, aki így jár? ","shortLead":"Tavaly új korszak köszöntött be a háztartási napelemeseknél: kivezették a szaldó elszámolást. Az ezt felváltó bruttó...","id":"20250615_haztartas-napelem-megujulo-energia-szaldo-elszamolas-napenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd.jpg","index":0,"item":"a2275899-4f3b-4d72-a2b3-54f70043a7f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_haztartas-napelem-megujulo-energia-szaldo-elszamolas-napenergia","timestamp":"2025. június. 15. 17:00","title":"A nagy napelemes kérdés: idén 15 ezren esnek ki a szaldóból, vajon mihez kezdhetnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0c46e5c-693a-4903-a3bb-4a79353fcc34","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyetlen nap alatt hat Guinness-rekordot is megdöntött egy 14 éves indiai fiú, akit csak élő számológépként emlegetnek. A srác nemcsak elképesztő sebességgel, hanem hasonló pontossággal végi el fejben a matematikai műveleteket.","shortLead":"Egyetlen nap alatt hat Guinness-rekordot is megdöntött egy 14 éves indiai fiú, akit csak élő számológépként emlegetnek...","id":"20250615_indiai-fejszamolo-diak-guinness-rekordok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c46e5c-693a-4903-a3bb-4a79353fcc34.jpg","index":0,"item":"140ceb2a-e78c-4374-8db1-dac16ef2fb04","keywords":null,"link":"/tudomany/20250615_indiai-fejszamolo-diak-guinness-rekordok","timestamp":"2025. június. 15. 08:03","title":"14 évesen élő számológép egy indiai csodagyerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Egészen megveszekedett az orbáni propaganda, most már teljes erővel uszul arra, akinek egy jó szava is van a honvédő háborút folytató Ukrajnáról. Innen már csak egy lépés az „ukránbérencség”. Az „imperialisták bérence” fordulat szinte napi szitokszó volt a Rákosi-korszakban, amelyet a mai propagandisták láthatóan jól ismernek. Legalábbis úgy tűnik, szívesen merítenek az akkori szövegekből.","shortLead":"Egészen megveszekedett az orbáni propaganda, most már teljes erővel uszul arra, akinek egy jó szava is van a honvédő...","id":"20250614_Orban-kormanyzati-propaganda-Rakosi-korszak-haboru-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a.jpg","index":0,"item":"7258ee29-735f-4447-b268-eda01eb978b8","keywords":null,"link":"/360/20250614_Orban-kormanyzati-propaganda-Rakosi-korszak-haboru-beke","timestamp":"2025. június. 14. 08:00","title":"Lassan már a Rákosi-korszakból merít a kormányzati propaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nagy lóvé miatt söpörték ki a márkarendőrök az olimpiai falut
Németh András
Tetszett a cikk?
Már az ókori olimpiákon is szponzorok segítették a versenyzőket, akkor a poliszok a dicsőségért támogatták a sportolókat. A presztízs ma is sokat számít, de tanulmányok bizonyítják, hogy a szponzorok üzleti eredményeire is jótékony hatással van az ötkarikás játékok finanszírozása.
Az olimpiák kezdete előtt a márkarendőrség rendre végigjárja az olimpiai falut, illetve a versenyeknek otthont adó stadionokat és csarnokokat: a rohamosztagok feladata, hogy eltávolítsanak minden oda nem illő – azaz a versenyeket nem szponzoráló vállalathoz tartozó – logót, illetve márkajelzést.
A szinte szertartásszerűen ismételt „logó-lomtalanítás” célja, hogy semmi, még egy kósza felirat se zavarja meg az olimpiákat támogató vállalatok egyeduralmát. Például azt, hogy a büfékben és az éttermekben az üdítőárusok csupán Coca-Cola-termékeket forgalmazhatnak, és a pénztárakban – készpénz mellett – csupán a Visa hitel- és bankkártyáival lehet fizetni.
A szigor már csak azért sem enyhül, mert a tét hatalmas: az olimpiák bevételeinek átlagosan negyven százaléka származik a szponzori befizetésekből, míg a tévéközvetítések csaknem ötven, a jegy- és emléktárgyeladások pedig valamivel több, mint tíz százalékot hoznak. Ez Rio de Janeiróban - az előzetes adatok szerint - mintegy
kétmilliárd dollárnyi szponzori pénzt jelent, s ebből a legnagyobb rész a 11 olimpiai világpartnerre esik.
Egyebek mellett a Coca-Colára, a McDonald'sra, a Visára, az Omegára, a Samsungra, a Panasonicra, a General Electricre vagy a Procter and Gamble-re. Ezek a cégek 2013 és 2016 között egyenként mintegy 100 millió dollárral támogatták az olimpiai mozgalmat, s cserébe közvetlenül reklámozhatják magukat az ötkarikás versenyeken, illetve reklámkampányaikban is büszkélkedhetnek státusukkal.
Az „elit liga” mellett – amelyhez 2017-ben a Toyota is csatlakozik – még három szponzori kategória van: a hivatalos szponzori, a hivatalos támogatói, illetve a hivatalos szállítói fokozat.
Korán kezdték
A felmérések szerint az emberek leginkább a Coca-Coláról tudják, hogy támogatja a sportrendezvényt, ami nem is véletlen: az atlantai központú cég 1928 óta van jelen a játékokon, az 1932-es olimpián ezer fehér kesztyűs fiatal osztogatta az üdítőt a versenyzőnek és a nézőknek. A második helyen a McDonald's áll, amely 1968-ban szállt be a szponzorálásba. Rióban egyebek mellett a megnyitón is látható McDonald's gyerekekkel hívja fel magára a figyelmet.
A leginkább ismertek között van még az Omega is, amely az 1932-es Los Angeles-i olimpia óta a hivatalos időmérő, és a svájci cég hírnevének igencsak jót tett, hogy a világcsúcsok mellett mindig ott volt a svájci óragyár logója is.
Amatőrökből profik
Az olimpiai szponzoráció úgy alakult át amatőr támogatásból profi üzleti hadjárattá, ahogy az ötkarikás játékok jutottak el az amatőr sporttól a mai profi világig. Az 1896-os athéni olimpián magánemberek adták össze minden komoly számítás nélkül a pénzt, 1908-ig kellett várni az első hivatalos szerződésekig.
Az 1908-as londoni játékokon az Oxo készételgyártó cég volt az első szponzorok egyike, a cég meleg ételekkel kínálta a sportolókat. 1912-ben Stockholmban tucatnyi helyi vállalat vette meg a fotó- és emléktárgy-árusítási jogokat, 1920-ban, Antwerpenben már komoly szponzori szerződéseket kötöttek.
Az 1952-es helsinki olimpián vált széleskörűvé a nemzetközi vállalatok jelenléte. 1964-ig a dohányreklámokat is engedélyezték, Tokióban az Olympic márka tulajdonosai több mint egymillió dollárral szponzorálták a játékokat. A mai szponzori rendszer pedig az 1980-as évek közepén jött létre, ekkor jelentek meg a hivatalos olimpiai világpartnerek.
Az arculat a legfontosabb
A szponzorok leginkább imázsuk javítására vagy fenntartására összpontosítanak, ritkák a konkrét termékeket népszerűsítő reklámspotok. A háztartási vegyiárukat gyártó Procter and Gamble több olimpia óta a bajnokokat világra hozó és az első években támogató anyákat ünnepli reklámfilmjeiben, a Gillette pedig – miközben azért látható néhány borotva is a filmben – a csúcssportolók által végzett kemény munkáról emlékezik meg spotjaiban. A Visa pedig az idén az olimpiai zászló alatt induló menekültválogatottat támogatja, ezzel hitet tesz az otthonukból elüldözöttek védelmének fontossága mellett.
Mérhető nyereség
Bár nehezen mérhető a szponzori tevékenység hatékonysága, több tanulmány is azt bizonyítja, hogy az olimpiát támogató cégek megítélése javul, ami hosszabb távon növeli az eladásokat is. A francia Havas reklámügynökség által publikált felmérésben jó példa volt a 2010-es Deepwater Horizon fúrótorony tragédiája miatt támadások kereszttüzébe került brit olajipari cég, a British Petroleum. A közvetlenül a 2012-es londoni olimpia kezdete előtt készített közvélemény-kutatásból kiderült, hogy
azok a megkérdezettek, akik tudtak arról, hogy a BP olimpiai szponzor, rendre jobb osztályzatokat adtak a cégnek, mint azok, akik nem.
A BP a szponzorságnak köszönhetően jóval inkább olyan cégnek tűnt, amely figyel a környezetre, és elkötelezett a fejlődés mellett.
De a Visának is jót tesz a szponzorság: bár a cég gyakorlatilag ugyanolyan szolgáltatásokat nyújt, mint a legnagyobb vetélytársa, a MasterCard, a Visa olimpiai szerepvállalásával tisztában lévő válaszolók között jóval nagyobb arányban voltak azok, akik igennel válaszoltak arra a kérdésre, hogy a Visát mindenhol elfogadják, vagy hogy elég csak Visa kártyával rendelkezni, és nincs szükség a vetélytársak plasztikjaira.
Figyelemre méltó a Nagy-Britanniában legnépszerűbbnek számító édesipari márka, a Cadbury megítélésének alakulása is: akik tudtak a szponzorságról 75 százalékban nevezték meg kedvenc márkájuknak a céget, míg a „tudatlanok” között ez az arány csupán hatvan százalékos volt.
A játékok – és más sportrendezvények – másik fontos támogatója, az Adidas London után többet kapott vissza, mint amennyit invesztált: a német sportszergyártó szerint London után eladásai több mint 150 millió dollárral nőttek.
Szponzorok trükkjei
Bár a Nemzetközi Olimpiai Bizottság szigorúan szabályozza a szponzori reklámok területét, a tét olyan nagy, hogy egyes cégeknek megéri trükközni. A Kodak például nem volt elsővonalbeli szponzor az 1984-es olimpián, ám az Amerikai Olimpiai Bizottsággal kötött szerződést olyan jól használta ki, hogy az emberek többsége nem a valódi főszponzort, a japán Fujit, hanem az amerikai vetélytársat tartotta főtámogatónak.
Az olimpiák idején is tapasztalható gerillamarketing, illetve egyéb trükkök miatt az emberek nem mindig tudják, melyik vállalat olimpiai főtámogató, s melyik nem az: a felméréseknél általában a válaszolók által említett cégek felének semmi köze az ötkarikás játékokhoz.