Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve, foglalkozni kell velük – ez csak egyike annak az öt alapelvnek, amit Hannah Ritchie oxfordi adattudós emel ki a klímaváltozással kapcsolatban. Szerkesztett részlet az Ez nem a világvége című könyvből.","shortLead":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve...","id":"20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d.jpg","index":0,"item":"70f2b721-47f2-4a5f-a501-e8580cd9e7e9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","timestamp":"2025. március. 08. 19:15","title":"Öt állítás a klímaváltozással kapcsolatban, amit érdemes észben tartani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump maffiaállamot épít, nincs miért meglepődni a Trump–Putyin-szövetségen, sokba kerül majd Amerikának, hogy Trump felforgatja a világrendet, jön a végjáték Gázában. Témák és vélemények a nemzetközi sajtóból.","shortLead":"Donald Trump maffiaállamot épít, nincs miért meglepődni a Trump–Putyin-szövetségen, sokba kerül majd Amerikának...","id":"20250308_Nemzetkozi-lapszemle-nzz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"486fd1ae-627f-48bb-9fdf-39490c7e52c3","keywords":null,"link":"/360/20250308_Nemzetkozi-lapszemle-nzz","timestamp":"2025. március. 08. 11:04","title":"Neue Zürcher Zeitung-elemzés: Az új világrendben Európa nem maradhat vegetáriánus, húsevővé kell válnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","shortLead":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","id":"20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db.jpg","index":0,"item":"d0b9a626-abdc-4b35-82d2-535166d45232","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","timestamp":"2025. március. 09. 09:08","title":"„Maga bokszolt férfival” – Hámori Lucával zárta a sűrű nőnapot Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da044716-bb0d-499f-8ef2-3c399c5a4647","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Bár korábban egy felvételt lehetett úgy érteni, a művész végül tiszta vizet öntött a pohárba.","shortLead":"Bár korábban egy felvételt lehetett úgy érteni, a művész végül tiszta vizet öntött a pohárba.","id":"20250308_A-kurva-anyjat-minden-Fidesz-ezzel-egeszitette-ki-Majka-Csurran-cseppent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da044716-bb0d-499f-8ef2-3c399c5a4647.jpg","index":0,"item":"20b8fba4-14e5-42b7-b328-8ff253529242","keywords":null,"link":"/kultura/20250308_A-kurva-anyjat-minden-Fidesz-ezzel-egeszitette-ki-Majka-Csurran-cseppent","timestamp":"2025. március. 08. 11:02","title":"Mégsem fideszezett Majka az Aréna-koncertjén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5309ac15-2d93-4f16-8b49-3f1ff2fae73a","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Turistákra támadtak a dél-indiai Koppal városában, két nőt, egy indiai és egy izraeli turistát megerőszakoltak, a velük lévő férfiakat megverték – közölték helyi hatóságok szombaton.","shortLead":"Turistákra támadtak a dél-indiai Koppal városában, két nőt, egy indiai és egy izraeli turistát megerőszakoltak, a velük...","id":"20250308_Ujabb-turistakat-eroszakoltak-meg-Indiaban-a-veluk-levo-ferfiakat-megvertek-es-a-csatornaba-dobtak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5309ac15-2d93-4f16-8b49-3f1ff2fae73a.jpg","index":0,"item":"20356027-0f84-4cf5-a004-560165233f76","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Ujabb-turistakat-eroszakoltak-meg-Indiaban-a-veluk-levo-ferfiakat-megvertek-es-a-csatornaba-dobtak","timestamp":"2025. március. 08. 10:39","title":"Újabb turistákat erőszakoltak meg Indiában, a velük lévő férfiakat megverték és a csatornába dobták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfedfaa6-08f2-4fd3-b12f-a93ba84a9466","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"A gyermekek alap egészségügyi ellátása – vagyis az ügyeleti és háziorvosi rendszer – nem megfelelő működése hatalmas problémát okoz a sürgősségi osztályokon. Nem látszik a megoldás, az orvosok és ápolók kimerültek, hónapok óta rekordmagas a betegszám.","shortLead":"A gyermekek alap egészségügyi ellátása – vagyis az ügyeleti és háziorvosi rendszer – nem megfelelő működése hatalmas...","id":"20250308_Be-fog-dolni-a-gyermekek-surgossegi-ellatasa-josoljak-a-szakemberek-mento-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfedfaa6-08f2-4fd3-b12f-a93ba84a9466.jpg","index":0,"item":"a26d64c3-608f-48bb-bff3-9d0ff5f37f44","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Be-fog-dolni-a-gyermekek-surgossegi-ellatasa-josoljak-a-szakemberek-mento-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 10:00","title":"Kritikussá vált a gyermekek sürgősségi ellátása: tűzoltás zajlik, de ez is kevés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató, ünnepelt énekesnő azt írta, két gyereke születése volt élete legnagyszerűbb teljesítménye.","shortLead":"Eddig nem látott képeket osztott meg a Rihanna a nemzetközi nőnapon. A kozmetikai márkáját is sikeresen futtató...","id":"20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bdeff3-5f9d-4713-b21c-848130009521.jpg","index":0,"item":"1066bb68-3fa8-4ca6-b3dd-9501fc60c80f","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_Rihanna-nonap-szules-fotok","timestamp":"2025. március. 09. 14:53","title":"Rihanna sosem látott szülés utáni fotóival ünnepelte a nőnapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már az ókori olimpiákon is szponzorok segítették a versenyzőket, akkor a poliszok a dicsőségért támogatták a sportolókat. A presztízs ma is sokat számít, de tanulmányok bizonyítják, hogy a szponzorok üzleti eredményeire is jótékony hatással van az ötkarikás játékok finanszírozása.
Az olimpiák kezdete előtt a márkarendőrség rendre végigjárja az olimpiai falut, illetve a versenyeknek otthont adó stadionokat és csarnokokat: a rohamosztagok feladata, hogy eltávolítsanak minden oda nem illő – azaz a versenyeket nem szponzoráló vállalathoz tartozó – logót, illetve márkajelzést.
A szinte szertartásszerűen ismételt „logó-lomtalanítás” célja, hogy semmi, még egy kósza felirat se zavarja meg az olimpiákat támogató vállalatok egyeduralmát. Például azt, hogy a büfékben és az éttermekben az üdítőárusok csupán Coca-Cola-termékeket forgalmazhatnak, és a pénztárakban – készpénz mellett – csupán a Visa hitel- és bankkártyáival lehet fizetni.
A szigor már csak azért sem enyhül, mert a tét hatalmas: az olimpiák bevételeinek átlagosan negyven százaléka származik a szponzori befizetésekből, míg a tévéközvetítések csaknem ötven, a jegy- és emléktárgyeladások pedig valamivel több, mint tíz százalékot hoznak. Ez Rio de Janeiróban - az előzetes adatok szerint - mintegy
kétmilliárd dollárnyi szponzori pénzt jelent, s ebből a legnagyobb rész a 11 olimpiai világpartnerre esik.
Egyebek mellett a Coca-Colára, a McDonald'sra, a Visára, az Omegára, a Samsungra, a Panasonicra, a General Electricre vagy a Procter and Gamble-re. Ezek a cégek 2013 és 2016 között egyenként mintegy 100 millió dollárral támogatták az olimpiai mozgalmat, s cserébe közvetlenül reklámozhatják magukat az ötkarikás versenyeken, illetve reklámkampányaikban is büszkélkedhetnek státusukkal.
Az „elit liga” mellett – amelyhez 2017-ben a Toyota is csatlakozik – még három szponzori kategória van: a hivatalos szponzori, a hivatalos támogatói, illetve a hivatalos szállítói fokozat.
Korán kezdték
A felmérések szerint az emberek leginkább a Coca-Coláról tudják, hogy támogatja a sportrendezvényt, ami nem is véletlen: az atlantai központú cég 1928 óta van jelen a játékokon, az 1932-es olimpián ezer fehér kesztyűs fiatal osztogatta az üdítőt a versenyzőnek és a nézőknek. A második helyen a McDonald's áll, amely 1968-ban szállt be a szponzorálásba. Rióban egyebek mellett a megnyitón is látható McDonald's gyerekekkel hívja fel magára a figyelmet.
A leginkább ismertek között van még az Omega is, amely az 1932-es Los Angeles-i olimpia óta a hivatalos időmérő, és a svájci cég hírnevének igencsak jót tett, hogy a világcsúcsok mellett mindig ott volt a svájci óragyár logója is.
Amatőrökből profik
Az olimpiai szponzoráció úgy alakult át amatőr támogatásból profi üzleti hadjárattá, ahogy az ötkarikás játékok jutottak el az amatőr sporttól a mai profi világig. Az 1896-os athéni olimpián magánemberek adták össze minden komoly számítás nélkül a pénzt, 1908-ig kellett várni az első hivatalos szerződésekig.
Az 1908-as londoni játékokon az Oxo készételgyártó cég volt az első szponzorok egyike, a cég meleg ételekkel kínálta a sportolókat. 1912-ben Stockholmban tucatnyi helyi vállalat vette meg a fotó- és emléktárgy-árusítási jogokat, 1920-ban, Antwerpenben már komoly szponzori szerződéseket kötöttek.
Az 1952-es helsinki olimpián vált széleskörűvé a nemzetközi vállalatok jelenléte. 1964-ig a dohányreklámokat is engedélyezték, Tokióban az Olympic márka tulajdonosai több mint egymillió dollárral szponzorálták a játékokat. A mai szponzori rendszer pedig az 1980-as évek közepén jött létre, ekkor jelentek meg a hivatalos olimpiai világpartnerek.
Az arculat a legfontosabb
A szponzorok leginkább imázsuk javítására vagy fenntartására összpontosítanak, ritkák a konkrét termékeket népszerűsítő reklámspotok. A háztartási vegyiárukat gyártó Procter and Gamble több olimpia óta a bajnokokat világra hozó és az első években támogató anyákat ünnepli reklámfilmjeiben, a Gillette pedig – miközben azért látható néhány borotva is a filmben – a csúcssportolók által végzett kemény munkáról emlékezik meg spotjaiban. A Visa pedig az idén az olimpiai zászló alatt induló menekültválogatottat támogatja, ezzel hitet tesz az otthonukból elüldözöttek védelmének fontossága mellett.
Mérhető nyereség
Bár nehezen mérhető a szponzori tevékenység hatékonysága, több tanulmány is azt bizonyítja, hogy az olimpiát támogató cégek megítélése javul, ami hosszabb távon növeli az eladásokat is. A francia Havas reklámügynökség által publikált felmérésben jó példa volt a 2010-es Deepwater Horizon fúrótorony tragédiája miatt támadások kereszttüzébe került brit olajipari cég, a British Petroleum. A közvetlenül a 2012-es londoni olimpia kezdete előtt készített közvélemény-kutatásból kiderült, hogy
azok a megkérdezettek, akik tudtak arról, hogy a BP olimpiai szponzor, rendre jobb osztályzatokat adtak a cégnek, mint azok, akik nem.
A BP a szponzorságnak köszönhetően jóval inkább olyan cégnek tűnt, amely figyel a környezetre, és elkötelezett a fejlődés mellett.
De a Visának is jót tesz a szponzorság: bár a cég gyakorlatilag ugyanolyan szolgáltatásokat nyújt, mint a legnagyobb vetélytársa, a MasterCard, a Visa olimpiai szerepvállalásával tisztában lévő válaszolók között jóval nagyobb arányban voltak azok, akik igennel válaszoltak arra a kérdésre, hogy a Visát mindenhol elfogadják, vagy hogy elég csak Visa kártyával rendelkezni, és nincs szükség a vetélytársak plasztikjaira.
Figyelemre méltó a Nagy-Britanniában legnépszerűbbnek számító édesipari márka, a Cadbury megítélésének alakulása is: akik tudtak a szponzorságról 75 százalékban nevezték meg kedvenc márkájuknak a céget, míg a „tudatlanok” között ez az arány csupán hatvan százalékos volt.
A játékok – és más sportrendezvények – másik fontos támogatója, az Adidas London után többet kapott vissza, mint amennyit invesztált: a német sportszergyártó szerint London után eladásai több mint 150 millió dollárral nőttek.
Szponzorok trükkjei
Bár a Nemzetközi Olimpiai Bizottság szigorúan szabályozza a szponzori reklámok területét, a tét olyan nagy, hogy egyes cégeknek megéri trükközni. A Kodak például nem volt elsővonalbeli szponzor az 1984-es olimpián, ám az Amerikai Olimpiai Bizottsággal kötött szerződést olyan jól használta ki, hogy az emberek többsége nem a valódi főszponzort, a japán Fujit, hanem az amerikai vetélytársat tartotta főtámogatónak.
Az olimpiák idején is tapasztalható gerillamarketing, illetve egyéb trükkök miatt az emberek nem mindig tudják, melyik vállalat olimpiai főtámogató, s melyik nem az: a felméréseknél általában a válaszolók által említett cégek felének semmi köze az ötkarikás játékokhoz.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.