szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több ezer kilométert repülhet egy csapat, ha döntőbe kerül, és akkor még a szurkolókról szó sem esett. Bár az UEFA szerint sokat tettek a környezetért azzal, hogy nem kell új stadionokat építeni az eseményhez, környezetvédők szerint a torna ökológiai lábnyoma „a lehető legnagyobb lesz”.

Koronavírus-járvány
Van-e visszatérés a "normalitáshoz" az oltásoknak köszönhetően? Egyáltalán: mi az "új" normális? Utazunk? Nyaralunk? Bulizunk? Megyünk színházba és koncertre? Mennyire fenyegetőek a vírus különböző mutációi? Kell-e tartanunk negyedik, ötödik vagy sokadik hullámtól? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
A cikksorozat támogatója a VOLKSWAGEN

Ismerje meg a Volkswagen új, teljesen elektromos modelljeit! Fedezze fel az ID.3 és az ID.4 modelleket honlapunkon vagy márkakereskedéseinkben!

hirdetés
Friss cikkek a témában

Ha Svájc az előzetes rangsoroknak megfelelően a legjobb nyolc közé jut a jövő pénteken kezdődő labdarúgó-Európa bajnokságon, a csapatnak és a szurkolóinak több mint húszezer kilométert kell utazniuk a kontinensen belül. Ez a szám nem csupán négyszerese egy London–New York-repülőútnak, de messze a legtöbb, amit egy csapatnak valaha kellett utaznia egy kontinenstorna miatt – derül ki a BBC számításából.

Bár valószínűtlen, hogy a svájciak ilyen sokáig meneteljenek, a koronavírus-járvány és a stadionok limitált kapacitása miatt pedig a vártnál jóval kevesebb szurkoló fogja követni hazája csapatát élőben, a rendhagyó, 11 különböző ország egy-egy stadionjában megrendezett Eb-nek jelentős ökológiai lábnyoma lehet.

A két egymástól legtávolabbi helyszínt, Sevillát és Bakut 4766 kilométer választja el, ellentétben az eddigi tornákkal, amelyeket egy-egy önálló, vagy két szomszédos ország rendezett. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy idén még a szervezőknek is határokon keresztül kell majd utazniuk, és mindössze 6 csapat lesz (köztük Magyarország is), amelyeknek kevesebb kilométert kell majd megtenniük, mint a legutóbbi Eb-szereplésükkor.

Környezetvédők szerint a szervező Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) részéről hatalmas felelőtlenség a páneurópai Eb ötlete: a nagy távolságokat a csapatok és a szurkolók repülővel fogják megtenni, és ugyan a járvány miatt a korábbi számításokkal ellentétben aligha fognak valójában kétmillióval több járatot indítani emiatt a légitársaságok, a kontinensen belüli repülés hatalmas ökológiai terhelést jelent. A svájci példánál maradva: egy szurkoló közel 4 tonna szén-dioxid kibocsátásáért lenne felelős, amely megfelel a világ egy főre jutó, egyéves átlagának.

Az UEFA szerint hiába esik szó a repülés környezetszennyező hatásairól, a több helyszínen rendezett Eb-re ugyanis mindössze egyetlen stadiont kellett építeni (a budapesti Puskás Arénát), ami összességében rengeteget tett az esemény fenntarthatóságáért.  A BBC-nek nyilatkozó szakértők szerint azonban semmilyen tudományos alapja nincs annak, hogy a torna ilyen formában kevésbé lenne környezetszennyező, és a szervezet csak saját maga tisztára mosásáért küzd, mintsem a tényleges változás érdekében.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Fekő Ádám Sport

Foci-Eb: semmi esélyt nem adnak nekünk, de így is jobb csapatunk van, mint 2016-ban

Nagyon fog hiányozni Szoboszlai Dominik az Európa-bajnokságon, de Marco Rossi csapata épp idén mutatta be több alkalommal, hogy nélküle is képes meggyőző teljesítményre. A fogadóirodák szerint a magyar válogatott a mezőny leggyengébb csapata, pedig sokkal erősebb és kiegyensúlyozottabb a keret, mint 2016-ban.