szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

Az Ukrajna ellen indított háború nyomán a Forma–1 azonnal törölte a versenynaptárból az Orosz Nagydíjat, a Haasnak azonban a csapat működésébe vágó döntést is meg kellett hoznia. A csapatfőnök a hvg.hu-nak azt mondta: helyes volt szakítani az orosz főszponzorral és az orosz versenyzőjükkel is, ma is ezt tenné.

Február 24-én a Forma–1-es csapatokat épp a szezon előtti tesztelés kötötte le, miközben Oroszország megtámadta Ukrajnát. A Haas versenyautói ekkor szinte az orosz zászló színeiben pompáztak – a csapat főszponzora az orosz Uralkali volt, az Uralchem leányvállalata. A csapat egyik versenyzője pedig Nyikita Mazepin, akinek az apja, Dmitrij Mazepin az Uralchem elnöke volt.

A háború kitörésének a napján Sebastian Vettel azonnal jelezte, kizárt, hogy részt vegyen az Orosz Nagydíjon. Másnap Szocsit ki is húzták a versenynaptárból. Egymás után léptek életbe az uniós szankciók az orosz oligarchák ellen, köztük volt a Vlagyimir Putyinhoz közel álló Dmitrij Mazepin is.  A Haas lépett: megvált a főszponzortól és a versenyzőjétől is.

A Forma–1-es szezon első fele a végéhez közeledik a Magyar Nagydíjon, a háború azonban még mindig tart Ukrajnában. A hvg.hu kérdésére, hogy fél évvel később hogyan értékeli az akkori döntést, a Haas csapatfőnöke, Guenther Steiner határozott választ adott:

„Amikor kitört a háború csapatként és emberként is döntést kellett hoznunk, és azt gondolom, hogy helyesen döntöttünk. Ha visszamehetnék az időben, ugyanígy döntenék. Zajlott Ukrajna inváziója, és bár ezek az emberek nem vettek részt benne, az elköteleződésük elég világos volt. Ráadásul vannak más partnereink is, akikkel szemben szintén felelősséggel tartozunk” – mondta Steiner.

Nyikita Mazepin, aki az apja mellett maga is rajta volt az uniós szankciós listán, elég rosszul viselte a szakítást és az egyébként eredményekben szegény Forma–1-es karrierjének a kerékbe törését, és júniusban jelezte, hogy beperli a volt csapatát.

Mazepin helyére Kevin Magnussent hívta vissza a Haas. Steiner elmondás szerint ez a döntés is elég egyértelmű volt: a dán pilótával kölcsönösen jól ismerik egymást, és megvan az a rutinja, amire a csapatnak szüksége van, különösen, hogy az újonc Mick Schumacher ül a másik autójukban.

Kevin Magnussen
ATTILA KISBENEDEK / AFP

Magnussen a Hungaroringen elmondta, bár a Forma–1-től távol töltött időszakban is sok minden történt vele, amikor a versenyeket nézte, fájt neki kicsit, hogy tudta, ő már nem lesz ott a mezőnyben. Ezt a fájdalmát aztán az élet – és a háború – felülírta. „Ha egyszer tényleg visszavonulok, tudni fogom, hogy mindig is hiányozni fognak ezek az autók, és az, hogy vezessem őket. Azt hiszem, ez óriási kiváltság, a tavalyi év pedig megmutatta, hogy mennyire az. Ha egyszer elveszíted, majd visszakapod, rájössz, mennyire cool Forma–1-es versenyzőnek lenni.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!